Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. april 2004 - 10:17 Der er 16 kommentarer og
4 løsninger

Vurdering af program

Jeg har lavet en html editor, som jeg gad høre om nogle af jer kunne tænke jer at prøve og komme med konstruktiv kritik på :)

http://download.easysoftinc.dk/webslite10.exe

Når alle har sagt deres mening deler jeg nogle point rundt :)
Avatar billede and_ Nybegynder
07. april 2004 - 10:47 #1
1. efter installation kunne jeg ikke finde programmet i min startmenu. Jeg måtte ned i c:\programmer\webs lite\exe-fil for at finde programmet... Ikke smart.

2. Man kan ikke bruge tabulator - en skidt ting...

3. Delete virker heller ikke.

4. Jeg synes at koden skal farves på en anden måde, men det er bare mig :) - jeg er nok for vant til Homesite og dreamweaver farvekodning....

5. Værktøjslinier... hvor er de henne??? det er belastende at man skal op i menuen hver gang....

Håber at du kan bruge dette til noget :)
Avatar billede and_ Nybegynder
07. april 2004 - 10:50 #2
6. der er ingen uninstall til programmet heller..... Det trækker ned :D
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. april 2004 - 12:46 #3
1. det vil jeg gøre noget ved

2. mindes ikke at man bruger tabulator i kildekoder, men jeg vil da overveje det

4.derfor Format > Syntax Color

5. synes ikke dette program skal have værktøjsliner. det mest almindelige en coder bruger er CTRL+S og CTRL+O og de virker :)

6. det vil jeg da lige lave :)
Avatar billede and_ Nybegynder
07. april 2004 - 12:52 #4
2. man bruger da altid tabulator at lave indryk i koden, så den er til at finde rundt i....

5. indsæt billede? mange gange er det meget hurtigere lige at åbne guiden og vælge filen, istedet for at huske: hmm, 3 mapper bagud: ../../../ ind i gfx og brugerspecifik/winxp/mozilla/ikon.gif bredden er vist 23 og højden er vist 32....
Hvorimod en guide, finder du lige hurtigt filen og den finder lige størrelsen og knalder tagget ind..... Det var kun lige for at nævne en enkelt feature :D

Dette er lige taget fra exp -> vis kilde:

<html xml:lang="da">
<head>
    <title>Eksperten | Programmering : Delphi : Vurdering af program</title>
    <meta http-equiv="Content-type" content='text/html; charset="iso-8859-1"' />
    <meta name="description" content="Jeg har lavet en html editor, som jeg gad h&oslash;re om nogle af jer kunne t&aelig;nke jer at pr&oslash;ve og komme med konstruktiv kritik p&aring; :)    http://download.easysoftinc.dk/webslite10.exe    N&aring;r alle har sagt deres mening deler jeg nogle point rundt :)" />
    <meta name="keywords" content="asp,php,java,javascript,html,sql,structured,query,language,databaser,mysql,postgresql,mssql,xml,css,style,sheet,sheets,xhtml,dhtml,w3c,p3p,p2p,linux,windows,w2k,apache,iis,active,server,pages,web,webserver,.net,vb,visual,basic,community,programmering,design,support" />
    <meta name="robots" content="index,follow" />
    <meta name="MSSmartTagsPreventParsing" content="TRUE" />
    <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" />
    <link rel="stylesheet" title="Eksperten" href="/css/default.css" type="text/css" />
    <link rel="stylesheet" media="print" title="Print" href="/css/print.css" type="text/css" />
    <link rel="Home" href="/" />
    <link rel="Search" href="/spm/" />
    <link rel="Help" href="/info.phtml" />
    <link rel="Index" href="/spm/" />
    <link rel="Prev" href="/spm/486784" />
    <link rel="Next" href="/spm/486786" />
    <link rel="Alternate" href="/feed/Programmering_Delphi.rss" type="text/xml" />
    <script type="text/javascript">
    <!--
    var $user_logged_in = 1;
    var $section = 1;
    var $SID = "Esession=1dbf212ca2183bc6df7353599b36dc6e";
    var $WIDTH_MAIN = 890;
    var $WIDTH_CONTENT = 706;
    // -->
    </script>
    <script type="text/javascript" src="/js/default.js"></script>
</head>
<body onload="init();">
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. april 2004 - 15:45 #5
2. så arbejder vi forskellige da jeg personligt bruger 2 mellemrum, for nyt udnerliggende objekt i kildekoden. Synes også det virker at være den mest almindelige.

5. nu ved jeg ikke rigtig hvor du vil hen, men dette er en editor, ikke en fuldblods drag-drop components editor. denne skal være til små lette redigeringer, eller hvad man nu synes om. Har en kammerat der bruger en ældre udgave af et program jeg lavede for år tilbage, og det bruger han endnu til lave alle sine sider i.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. april 2004 - 15:47 #6
jeg har planer om at lave en stor projekt-orinteret editor (som jeg allerede har en liggende af, den skal bare lige gøres i stand) til de store redigeringer, med fx image drag 'n drop og fileview/projectview etc.

det er nok i sådan en applikation at man kan sætte sådanne features ind. den her skal bare være lille og hurtig :)
Avatar billede and_ Nybegynder
07. april 2004 - 15:51 #7
der er sgu ikke noget med drag'n'drop......
Du stiller dig på det punkt i koden, hvor billedet skal være. Trykekr på knappen. vælg billede. og et imagetag bliver sat ind..... har du aldrig rodet med editorer? det er nok noget af det mest almindelige....
Avatar billede fixxxer Nybegynder
07. april 2004 - 16:45 #8
jo jeg roder meget med editorer, men jeg det handler vil om vaner. jeg skriver ofte blot min image-tag selv, eller som jeg kan i mit projekt-program, trækker billedet fra min liste med filer i projektet ned i editoren.

men lad mig stadig pointere at dette ikke er ment som en stor advanceret html editor, derfor mener jeg at den ene feature er ligeså god som den anden, så hvis jeg putter en insert image procedure ind, hvorfor så ikke også en inkluder side procedure og en insert tabel procedure osv osv osv.

jeg er ikke interesseret i at vide alt det den kunne, som den ikke kan lige nu, kun hvad den kan nu og om det virker ordenligt.

gode ideer er altid velkommne men jeg vil formentlig ikke indsætte flere funktioner og procedure i den.
Avatar billede armena Nybegynder
07. april 2004 - 20:44 #9
Ingen Tekstombrydning / Wordwrap. Burde den have.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
07. april 2004 - 20:45 #10
Meget god lille editor, virker jo ligesom hvis man bruger notepad - bortset fra det med farverne.
og så lige den lille ting at "Delete" ikke virker... det er virkelig irriterende.

Hvordan har du lavet så den kan læse når der er skrevet f.eks. "head" og "body" så de bliver en anden farve? For de skulle jeg bruge på et tidspunk men kan ikke finde en skid om det?
Avatar billede r.hegaard Nybegynder
07. april 2004 - 21:12 #11
Jeg synes dit program ser smart ud, men jeg synes der burde blive oprettet en genvej i startmenuen, når man installerer programmet.
Avatar billede geek Nybegynder
07. april 2004 - 23:53 #12
Et udemærket lille program, specielt linjenr og bobletext med linje nr når
man scroller kan jeg godt lide :)

Hvorfor har siden en max bredde?
på et tidspunkt må man ikke skrive mere...
hvorfor ikke lave wordwrap eller fjerne max bredde helt?

Hvorfor virker din horisontal scrollbar anderledes end din vertikale scrolbar,
tror det vil værer pænere hvis den horisontal scrollbar først kommer frem når
der faktisk er noget text der går ud over siden, og syntes også kun man skal scrolle
ud til enden af den længste linje, istedet for max linje bredde.

Når nu du ikke har flere edit værktøjer hvorfor så ikke give dem alle en shortcut?
redo, replace og goto mangler.

Din expire function er meget nem at snyde.

Hvorfor har du hardcodet syntakserne?
Kunne f.eks. godt tænke mig en latex syntaks highlight, (okay ikke et web sprog)
men hvad med f.eks. xml, mysql el.

Din php forkortelse under save og open er ikke korrekt.
PHP står ikke for "Hypertext Preprocessor"
men for "PHP Hypertext Preprocessor"
Det er et rekursivt acronym, præcis som "GNU"
Avatar billede fixxxer Nybegynder
08. april 2004 - 16:20 #13
tak for alle jeres kommentarer.

armena >> tekstombrydning i koder? den har jeg aldrig hørt om før. Jeg har også netop set at komponenten ikke understøtter wordwrap. med god grund efter min mening :)

stefmeister >> delete-buggen er blevet rettet. du kan hente et komponent der hedder SynEdit på http://synedit.sourceforge.net

r.hegaard >> det vil jeg få ordnet hurtigst muligt.

geek >> (det var ik så lidt :P) Nu har jeg givet den MaxInt i brede :)
Scrollbaren kan jeg ikke komme af med, sådan er det bare.
Det var en god idé med shortcuts, dem vil jeg sætte på. Nogle foretrukne til Goto og Replace?
Den er også kun ment til at man skal hente den nyeste beta efter noget tid, det er ikke et forsøg på en trial udgave.
Customized syntax vil måske blive i den næste version :)
PHP forkortelsen rettes hermed.

Tak for al jeres kritik :)
Avatar billede fixxxer Nybegynder
08. april 2004 - 16:21 #14
Dem af jer der endnu ikke har lagt et svar, gør det venligst så jeg kan får delt point ud.
Avatar billede armena Nybegynder
08. april 2004 - 23:11 #15
fixxxer, wordwrap er en god funktion for mange. Hvis du nu tænkter på en fil man åbner, som har så langt kode at man ikke har lyst til at scolle til siden, så ville det være meget nemmere med en Wordwrap funktion.
Selvf. understøtter SynEdit det ikke, men det kan lade sig gøre.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
09. april 2004 - 12:28 #16
svar
Avatar billede fixxxer Nybegynder
09. april 2004 - 21:57 #17
De af jer der endnu ikke har lagt et svar, har til i morgen lørdag. Herefter vil pointene blive ligeligt delt ud mellem hver bruger.
Avatar billede geek Nybegynder
10. april 2004 - 14:22 #18
Svar :)
Avatar billede geek Nybegynder
10. april 2004 - 14:24 #19
hvis expire datoen er ment som en slags tvungen update, kunne du evt. lave så programmet selv kiggede på din hjemmeside for update og så selv hentede den nyeste version ned...
Avatar billede fixxxer Nybegynder
10. april 2004 - 14:55 #20
jo det kunne meget vel tænkes, men nu skal det jo lige være en integreret del af applikationen først. dvs jeg skal lige lave en hjemmeside til formålet, hvilket jeg ikke har tid til i øjeblikket.

mange tak for jeres kritik