Avatar billede mulvad Nybegynder
09. april 2004 - 08:53 Der er 7 kommentarer

Trådløsrouter med 4 porte og fast IP-adresse

Da jeg snart får leveret 2mbit ADSL fra Tele2 med fast IP-adresse har jeg lige været henne og købe en trådløs router. Meningen er at jeg dels vil sætte flere computere på routeren (der er 4 porte) og dels vil benytte den trådløse connex til en bærbar computer med et WIFI kort installeret.

Nu er jeg imidlertid pludselig blevet i tvivl om dette giver problemer i forhold til at jeg har bestilt fast IP-adresse.

Pointen med fast IP skulle jo være, at jeg så lettere kunne sætte en server op, men det skulle jo ikke så gerne forhindre mig i at sætte flere computere på nettet samtidig.

Kan nogen opklare dette problem for mig, ville det være alle tiders

/Henrik
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. april 2004 - 09:27 #1
1) Du giver din server en fast lokal IP (fx. 10.0.0.250)
2) Du "NAT"-er din faste externe ip, port 80, til 10.0.0.250:80
3) De andre maskiner får deres IP via DHCP, fx i området 10.0.0.2-10.0.0.200

Så det skal bare gøres ;)
Avatar billede mulvad Nybegynder
09. april 2004 - 10:02 #2
hmm....jeg er vist lidt newbie i det her routerstuff.

Jeg forestiller mig følgende setup: Min stationære pc tilsluttes roureren via netværkskabel. Endvidere har jeg en maskine der fra tid til anden skal fungere som server og ligeledes sættes på routeren via netværkskabel - endelig har jeg en bærbar med et wifi kort, som jeg vil bruge til at surfe på nettet - uafhængigt af hvorvidt internetforbindelsen benyttes samtidigt af enten min stationære pc eller minserver eller evt. begge.

Lyder dette som en sandsynlig mulighed i forhold til en fast IP.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. april 2004 - 10:09 #3
Sådan gør alle vi andre også, så ja, det er yderst fornuftigt.
Avatar billede mulvad Nybegynder
09. april 2004 - 10:12 #4
Super..mange tak ... var blot bange for at jeg havde brændt mig ved at bestille en fast IP-adresse

Tak for hjælpen - hvis det betyder noget for dig, kan du sende mig et svar så jeg kan give dig dine fortjente point.

/Henrik
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. april 2004 - 10:19 #5
Tak, men jeg samler slet ikke på point. Gem dem til du skal have lavet en
opsætning på din router :)
Avatar billede mulvad Nybegynder
09. april 2004 - 10:42 #6
cool...jeg håber at du så står klar igen ;-)
Avatar billede caspers Nybegynder
16. april 2004 - 09:21 #7
Svar selv, og giv dig selv points, så du får lukket spørgsmålet