Avatar billede m_soender Nybegynder
09. april 2004 - 12:49 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Clock generator

Jeg skal bruge en clock generator som har en frekvens på 25,175 MHz. Vil det være nemmest at bruge en krystal (har aldrig arbejdet med dem før) eller kan man bygge en 555-timer der kan gøre tricket. Clocken skal være rimelig stabil da den skal bruges til en TFT LCD skærm. Vh-OUT må højst være 3V da det er indgangs spændingen på skærmen.

/
Martin Søndergård
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 13:31 #1
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 13:32 #2
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 13:34 #4
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 13:35 #5
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 13:35 #6
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 13:37 #7
Avatar billede m_soender Nybegynder
09. april 2004 - 13:46 #8
det var da en pæn stak links du kom frem med der retaxes, men jeg synes nu ikke de har helt så meget med mit spørgsmål at gøre. Det som jeg skal bruge er en firkant generator med en frekvens på 25,175 MHz.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 14:31 #9
den kan sikkert laves meget enkel med en IC der hedder 555, jeg skal se om jeg kan finde et kredsløb.

Hvad skal den bruges til?
Avatar billede m_soender Nybegynder
09. april 2004 - 14:42 #10
kender godt den kreds, skrev det også i indlæget. men er ikke sikker på at den kan klare den hastighed. det som jeg skal bruge den til er dette projekt: http://a26.lambo.student.liu.se/?section=hard&project=vgalcd

han bruger en form for IC-kreds/krystal til at drive clocken, men jeg skal ind i en butik og købe mine stumper, og ved faktisk ikke lige hvad den type komponent hedder :(
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 14:48 #11
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 15:08 #12
værdien på den krystal der er tale om er sikkert ikke kritisk, den har han taget fra et grafikkort.
Jeg tvivler på at den kan købes som værende nøjagtig 25,175 MHz.
Avatar billede scb Praktikant
09. april 2004 - 17:53 #13
Værdien skal sansynligvis være nøjagtig  25,175 MHz, og det kan du ikke lave med en 555, heller ikke selv om den kunne gå så højt op i frekvens.
Det der er brugt er en færdig krystal oscillator, det du skal bestille er en krystal oscillator på 25,175 Mhz eller du skal selv lave et kredsløb omkring et krystal på 25,175 MHz og f.eks en 74HC14, men det nemmest er en færdig dims, ca pris 50 Kr.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
09. april 2004 - 18:01 #14
Krystal oscillator på 25 MHz er lagervare både hos Farnell og RS components.
Hvor meget forskellen fra 25 til 25,175 har at sige er svært at sige, det må komme an på en prøve.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
09. april 2004 - 18:10 #15
Jeg har kigget på linket, sansynligheden for at det kan virke med andre TFT skærme end Sharp LQ9D011 TFT er meget lille, dertil er opstillingen alt for simpel.
Når man ikke driver TFT skærmen med de rigtige signaler er krystal oscillatorens frekvens ikke særlig krittisk, billedet vil ikke blive ret godt.
Så prøv bare med hvad du nu kan finde.
-SCB
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. april 2004 - 20:45 #16
nå scb, jeg troede du var taget på ferie, men godt at du kom, jeg var løbet tør for flere idéer.
Avatar billede m_soender Nybegynder
10. april 2004 - 16:59 #17
jeg tror jeg vil finde en krystal osc. ved den lokale elektronik pusher ;)

i får begge tak for jeres hjælp, men må dele pointene.

mvh.
Martin Søndergård
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. april 2004 - 17:26 #18
held og lykke med foretagendet ;o)

takker for pointene..
Avatar billede coldplay Nybegynder
11. april 2004 - 11:41 #19