Avatar billede lhdesign Nybegynder
10. april 2004 - 17:31 Der er 8 kommentarer

Mail ved ny indtastning

Hvordan får jeg automatisk en mail nå der er oprettet nye input til database?

mvh
Lars
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. april 2004 - 17:42 #1
Kombiner:
"Lektion 11: Værdier af elementer i en formular" - http://html.dk/tutorials/asp/lektion11.asp
"Lektion 20: Indsæt data i databasen" - http://html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp
"Send e-mail med forskellige komponenter" - http://www.opfinderen.dk/sites/?id=14

Så har du det du skal bruge ;-)
Avatar billede lhdesign Nybegynder
10. april 2004 - 18:01 #2
Tak for dit "svar" men er det udtræk fra en database?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. april 2004 - 18:07 #3
Udtræk?

Sådan forstår jeg situationen:
- En bruger skriver et indlæg (f.eks. i en gæstebog, eller et forum, osv..)
- Indlægget gemmes i databasen
- En mail sendes afsted (f.eks. til dig)

Er det korrekt?
Avatar billede lhdesign Nybegynder
10. april 2004 - 19:32 #4
Ja det er helt korakt, men svaret på dette link http://www.opfinderen.dk/sites/?id=14
hvor får maile database oplysninger fra?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. april 2004 - 17:51 #5
Du gør du ved hjælp af Lektion 11 :-)

Eksempel:
strBody = ""
strBody = "Brugeren " & request.form("brugernavn") & " har skrevet følgende:<br>" & request.form("kommentar")
'osv..

Mail-komponenten.Body-parameteren = strBody.

For at du kan lave scripte, skal du finde ud af følgende:
- Formens layout: hvilke felter er der i formen (alle felter skal have et navn)? Hvilke oplysninger ønskes?
- Databasen: Hvilke felter skal gemmes i databasen
- Mail scripte: Hvilken mail komponent har du tilrådighed? Hvad skal mail beskeden indeholde?

Med andre ord..

1) Læs, så du ved hvordan tingene fungerer:
"Lektion 11: Værdier af elementer i en formular" - http://html.dk/tutorials/asp/lektion11.asp
"Lektion 20: Indsæt data i databasen" - http://html.dk/tutorials/asp/lektion20.asp
"Send e-mail med forskellige komponenter" - http://www.opfinderen.dk/sites/?id=14

2) Find ud af hvad det er du vil.. hvad er formålet? Hvilke oplysninger skal du bruge?

-- Det er jo ikke databasen der sender mailen.. det er et script der sender en mail, via en mail-komponent, med de værdier du vil ha'..

-- Læs hele mit indlæg godt igennem, og svar på de spm/kom med feedback.
Avatar billede lhdesign Nybegynder
11. april 2004 - 18:44 #6
Jeg har som i http://www.opfinderen.dk/sites/?id=14 oprettet en Aspmail side som virker når jeg indsaster stien til den på siden, men den skal ske automatisk, hvor dan gøres det?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. april 2004 - 20:10 #7
Det gøres ved at du har koden til følgende, på *samme* side:

- Hent de indtastede værdier
- Gem de indtastede værdier i databasen
- Send de indtastede værdier via AspMail.

Eksempel:
<form action="send.asp" method="post">
Brugernavn: <input type="text" name="brugernavn"><br>
Email: <input type="text" name="email"><br>
<input type="submit" value="Send Oplysninger">
</form>

og "send.asp":

<%
dim strBrugernavn, strEmail
' dim resten af variablerne

'''''' Her hentes de indtastede værdier
strBruger = replace(requst.form("brugernavn"), "'", "")
strEmail = replace(requst.form("email"), "'", "")

'''''' Her gemmes de indtastede værdier i database
' opret forbindelse til database, som i lektion 20..

strSQL = "Insert into TABELNAVN (brugernavn, email) values('" & strBrugernavn & "','" & strEmail & "')"
Conn.Execute(strSQL)

' husk at lukke forbindelse, jvf lektion 20

'''''' Her sendes de indtastede værdier via AspMail
' AspMail kode her
dim strBody
strBody = ""
strBody = strBody & "Brugeren " & strBrugernavn & " er lige blevet oprettet.<br>"
strBody = strBody 6 "Brugerens email er " & strEmail & "."
AspMail.BodyText = strBody

' AspMail kode her

%>

Det var bare et eksempel.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
11. april 2004 - 20:13 #8
Der skulle selfølgelig ha' stået:
strBruger = replace(requst.form("brugernavn"), "'", "")

Grunden til at man erstatter et enkelt ' tegn med ingen, er at det kan skabe kaos, når man arbejder med databaser. Normalt er det ikke tilladt at have ' tegne, i brugernavnet. Hvis du ønsker at tillade ' tegnet i brugernavnet, skal det være sådan her:

strBruger = replace(requst.form("brugernavn"), "'", "''")

Dobbel ' tegnet, opfattes som et enkelt ' tegn, og gemmes som et enkelt ' tegn.