Avatar billede stue11 Nybegynder
12. april 2004 - 17:23 Der er 16 kommentarer

Render til 3dsmax

Hvad render program anbefaler i til 3dsmax 6.0 ?
og hvor kan man skaffe den henne ?
Avatar billede zynix Nybegynder
12. april 2004 - 17:27 #1
kan det godst være at jeg spørg lidt dumt, men kommer 3dsmax ikke med sin egen render ?
Avatar billede stue11 Nybegynder
12. april 2004 - 17:28 #2
zynix > Jo men der er andre renders som skulle være bedre synes når jeg render i 3dsmax render så kommer der et grimt render frem :( Har prøvet at ændre instillinger synes ikke det gør det store. Men har hørt om Brazil
Avatar billede zynix Nybegynder
12. april 2004 - 17:36 #3
ok, jeg har lige prøvet at søge lidt...
og du har ret, der er en render der hedder brazil, jeg har faktisk ikke lige kunne finde andre, men det her er ihverfald den der bliver snakket om på de forskellige forums...

http://www.splutterfish.com/sf/sf_gen_page.php3?page=press/Brazil_for_3dsmax6

jeg tror man kan hente en prøve version eller noget ligende her:
http://splutterfish.com/sf/sf_gen_page.php3?page=plugins
Avatar billede stue11 Nybegynder
12. april 2004 - 17:45 #4
Hmm... Har fået brazil nu er ved at installere fatter nada af plugins i 3dsmax
Avatar billede stue11 Nybegynder
12. april 2004 - 17:47 #5
har indsat det i 3dsmax mappen, men hvordan "execute'r" jeg det i 3dsmax ?
Avatar billede stue11 Nybegynder
12. april 2004 - 17:49 #6
tror jeg ved det nu :)
Avatar billede stue11 Nybegynder
12. april 2004 - 17:50 #7
Nah ved det ikke alligevel :(
Avatar billede zynix Nybegynder
12. april 2004 - 18:00 #8
hehe jeg ved det faktisk ikke, det er ikke noget jeg har rodet med...
sorry
Avatar billede olemunk Nybegynder
12. april 2004 - 18:18 #9
Du kan finde en manual på den samme side, hvorfra du hentede Brazil.
Der findes en lidt lettere render: VRay, som leverer en fri (begrænset)udgave, hvor der også er en manual.
Indstillingerne for begge renderer finder du, når du har valgt renderen i rendermenuen. Skiltet vil herefter blive udvidet med renderens egne konfigurationsknapper. MEN, jeg vil råde dig til at prøve de to renderer, der følger med max6. De andre renderer er rimeligt komplicerede og kræver lidt af et studie i sig selv. Desuden er de begge (i de mere "spændende" opsætninger) meget MEGET processorkrævende. Så med mindre du har mulighed for at sætte mindst en 10-20 maskiner op, vil du ikke rigtig få nogen glæde af det.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2004 - 21:15 #10
Der findes som allerede nævnt af folkene ovenfor en række renders du kan bruge til 3ds Max. Her lidt om mine erfaringer med dem:

Scanline render, som er standard render i alle Max, er faktisk udmærket til mange formål. Den er meget hurtig man for at få noget flot ud af det skal du arbejde en del med den og sætte mange lys.

Hvis du kikker under Advanced lighting i Max så er der også muligheder for at bruge en indbygget Raytracer plugin og en såkaldt Lightracer. Sidstnævnte er den nemmeste at bruge. Prøv f.eks. at lave en simpel scene, placer en Skylight (finder du under lys) i din scene, gå ind under Rendering -> Advanced lighting og vælg Lightracer. Når du nu renderer får du et rigtigt lækkert blød "GI lignede" lys. Kombinderer du med et par almindelig spotlights kan du få nogle rigtig flotte renderinger ud af det. Ulemen er at det tager noget længere tid at rendere end standard Scanline.

Ud over dette er der i den nyeste Max inkluderet en helt ny render (dvs. ny i Max) men kendt og meget anvendt i branchen i forvejen. Den hedder MentalRay og laves af www.mentalimages.com. Det er en super god render, men jeg synes personligt den er lidt svær at lære at bruge. Den for top-karakter mht. hvad den kan, men er ikke helt så brugervenlig som andre renders. Du vælger den under render scene setup -> Mental Ray.

Brazil fra www.splutterfish.com er som allerede nævnt en super god render. Den er meget nemmere at bruge en MentalRay (efter min mening) men koster selvølgelig en licens. Der findes en gratis prøveversion som hedder Brazil Rio (måske den du har dowloaded). Når du har installeret den kan du vælge den som den aktuelle render under render setup -> Brazil. Jeg kan godt lide Brazil, men koster en del specielt hvis du skal have flere licenser (f.eks. til en renderfarm), hvor MentalRay følger gratis med til Max6.

FinalRender fra www.cebas.com er en rigtig god render og igen en del nemmere at bruge sådan umiddelbart end MentalRay. En af mine venner har indtil for helt nylig været decideret Brazil fan .. men nu siger han til min store overraskelse at han er skiftet til FR og at han ser det som vejen frem. Dens GI er meget hurtig, caustics osv. virker fint osv. Selv har jeg ikke testet den i dybden endnu.

Vray siger mange skulle være en rigtig god render. Jeg har ikke den store erfaring med denne render.

HELT GENERELT kan jeg anbefale at du læser lidt på følgende udmærkede artikel (og sammenligning af de forskellige renders sådan helt generelt), og så kan du samtidig tænke på at MentalRay som sagt nu er en del af Max6, så det er måske ikke helt tosset at sætte sig ind i denne render. Her artiklen:

http://www.zaon.com/company/articles/3d_rendering.php

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej.
Avatar billede osborne Nybegynder
12. april 2004 - 21:26 #11
.. og med hensyn til at få Brazil kørende så skal du blot

1. Trykke Render Scene så du får render scene dialog frem.
2. Nederst under Assign Renderer trykke de tre prikker og vælge Brazil som production render (istedet for scanline)
3. Trykke Render :-)

Funker det?
Avatar billede michael-k Nybegynder
13. april 2004 - 13:31 #12
Det handler vel bare om at lærer det man nu har ved hænderne :)

En stor del af mennesket tror at det nyeste gør en bedre, det gør det sjældent, for det mest gør det dog nemmere, specielt i denne verden vi befinder os i.

Men mit råd lærer at bruge max standart render og da du har max 6 så rod lidt med MentalRay. Har hørt meget godt om den, har dog ikke selv prøvet den, da jeg stadig arbejder med 5eren.

Det vel det bedste råd fra min side af. Når det så ikke rækker mere, så er der alternativer.

Du siger jo du ikke kan få det til at se ordetnligt ud, men det er temmelig sikkert ikke programmets skyld, men personen der sidder sådan cirka 50 cm fra skærmen ;)
Avatar billede osborne Nybegynder
17. maj 2004 - 10:04 #13
Jeg så lige denne diskussion på CGtalk, der indledes således (kan måske give dig svar):

What's the best renderer for the money?
Brazil, Mental Ray, Final Render, or Vray - which offers the best price/performance? Which one looks the best? ..

http://www.cgtalk.com/showthread.php?s=&threadid=107724&perpage=15&pagenumber=1
Avatar billede osborne Nybegynder
30. maj 2004 - 23:27 #14
Blot nysgerrig .. hvilken render valgte du?
Avatar billede osborne Nybegynder
09. oktober 2005 - 01:58 #15
En render du skulle tage at kikke på er Maxwell (stadig i beta men meget lovende synes jeg). Se www.maxwellrender.com

Kunne være du snart skulle lukke dit spørgsmål her?
Avatar billede stupendous_dk Nybegynder
04. januar 2010 - 23:19 #16
Ja eller FryRender, eller IndigoRender eller PRman eller den i øvrigt fantastiske (når man mestrer) indbygge MentalRay

Listen er uendelig - fælles for dem alle sammen er, de ikke gør noget for dig hvis du ikke kan bruge de allerede indbyggede til at starte med.

Gå på www.3dtotal.com og under 'free stuff' find nogle tutorials omkring lys.