Avatar billede agg-zeus Nybegynder
13. april 2004 - 21:59 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Software til at fjerne vokal fra musik

Hvilken software kan anvendes til at fjerne vokal fra musiknumre, så man får en karaoke udgave af sangen ?
Avatar billede henninga Novice
13. april 2004 - 22:39 #1
Har du musikken i wav eller lignende kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede thedeathart Nybegynder
13. april 2004 - 22:55 #2
hvis man splitter musikken op i stereo, og så inverser det nederste track,
så kan du måske fjerne lidt af sangen, men kun måske.

Virker bedst på rene rippet wav-filer
Avatar billede norbert Nybegynder
14. april 2004 - 01:22 #3
Du kan gøre det i Nero. Men det kræver at musikken er i stereo og at den vokal du skal fjerne ligger i center.
Avatar billede praetorian Nybegynder
14. april 2004 - 08:50 #4
Principelt set kan det ikke lade sig gøre da det meste musik idag består af flere spor som er lagt ind oven i hinanden. En metode til at fjerne vokalen havde været at skære i de toner som vi mennesker kan ramme i vores stemmeleje, problemet er bare at det aldrig kan gøres uden at selve musikken bliver ødelagt da man uundgåeligt kommer til at fjerne noget af musikken.

Så hvis du ønsker at gøre det uden tab af musikinformationer så kan det desværre ikke lade sig gøre.
Avatar billede morten_hjort Nybegynder
14. april 2004 - 17:48 #5
Som de andre siger kan det yderst sjældent lade sig gøre for det stadig lyder ordentligt efter at sangen er procceseret. Men prøv Vocal Remover fra AnalogX (www.analogx.com) og se om du har held med dig...
Avatar billede muzak Nybegynder
22. april 2004 - 21:13 #6
Det kan godt lade sig gøre, men programmet er dyrt og hedder ReCycle af Propellerheads ... http://www.propellerheads.se/
Avatar billede norbert Nybegynder
22. april 2004 - 21:56 #7
Som jeg skrev tidligere, kan du jo prøve at lege i Nero Wave Editor hvis du har det på PCen. Du går i Tools når du har trukket din musikfil ind, og der ligger et karaoke-filter. Det er nok ikke verdens bedste program, men hvis du har det liggende, kan du da altid prøve det og se, om det kan lave lige det, du godt vil have. Jeg sad i går og legede lidt med det, og jeg fik fjernet Sanne Salomonsen på et af hendes numre. Man kunne kun høre den effekt, der nu var lagt på hendes sang, såsom ekko, rumklang osv.
Norbert.