16. april 2004 - 19:32Der er
21 kommentarer og 1 løsning
spm. ang. deling af kabel internet til flere pc'er
Vi får snart internet igennem vores antenneforening og dertil har lige et par spørgsmål !
Internettet skal deles mellem 3 computere (2brugere og 1 server)
Alle computere er forbundne til en switch og det virker fint.
1] Når vi så får Internet er det så nok bare at sætte stikket fra kabelmodemmet i uplink porten i switchen og så køre det bare derudaf ??
2] Hvis ikke nr. 1 er en mulighed. Er det så muligt at købe et ekstra netkort til serveren sådan at i det ene netkort kommer internettet ind og i det andet er der en ledning til switchen, og så via windows på serveren dele Internet forbindelsen ??
Ved godt det er en mulighed at købe en rounter, men hvis man kan slipppe af sted med at købe et netkort til 75kr så vil jeg hellere det end at give 600kr for en router..
Denne side indeholder artikler med forskellige perspektiver på Identity & Access Management i private og offentlige organisationer. Artiklerne behandler aktuelle IAM-emner og leveres af producenter, rådgivere og implementeringspartnere.
I bør anskaffe en router. Så kan I mange computere på nettet. De fleste routere kommer med porte til at forbinde 3-4 maskiner. Skal du have flere på bruger du en switch.
Du kan også benytte løsningen med en computer med 2 netkort. Denne computer deler så Internet ud til de to andre. Ulempen er, at den altid skal være tændt, når de andre maskiner skal på nettet.
Du kan bruge serveren som gateway. Den skal have 2 netkort. Og firewall mod internettet! Jeg har ikke sat en gateway op rigt på windows (jo, engang men det var kun for sjov).
Du kan sætte et vilkårligt antal maskiner op på lokalnettet. Jeg plejer at bruge denne konfiguration.
Løsning 1 vil kræve at du får tildelt 3 eksterne IP-adresser. Det plejer at koste ekstra. Men det kan fungere. Så skal du blot installere IPX-protokollen på dine maskiner for at få dit lokalnet til at fungere.
Switch/router: Det er problemet med antallet af IP-adresser der er problemet. Med en router eller med server maskinen som forbindelse til Internettet kan du nøjes med en enkelt ekstern IP-adresse.
Okay så hvis jeg ikke vil have en router så kan jeg gøre som i spm 2.. og så kan der kommer ligeså mange på internettet som der er plads til i switchen?
Ja, du kan altid vælge løsning 2. Så, du bør nok lige vente at se, hvad det er I får tilbudt, inden du anskaffer noget. Men i hvert fald: Der er ingen problemer med at få alle dine maskiner på nettet.
john_stigers > udbyder bliver et jysk firma ved navn Nordit og deres hjemmeside er Nordit.dk jeg synes dog ikke at kunne finde nogen oplysninger om det modem man får udleveret..
john_stigers > Okay :-) men vi bor godt nok på sydfyn, men hvis vi nu får sådan et modem kan man så godt bare smække den i switchen ? der står jo "Supports up to 32 users (1 via USB and up to 31 via Ethernet)" ?
Nu har jeg købt mig et netkort mere, og kender en der ved hvordan det skal sættes op..
Jeg har dog hørt at man teknisk set kan det samme med 2 net kort som med en router, det kræver bare noget software så man kan åbne / lukke for porte osv.
Så er der nogen her der kender til sådanne software ?
Hvis du kører med win xp, kan du uden videre opnå det du ønsker. Et program, der kan gøre disse ting på mere avanceret vis er f.eks. ISAserveren fra Microsoft. Læs mere her: http://www.microsoft.com/isaserver/
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.