Avatar billede izemate Nybegynder
16. april 2004 - 19:32 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

spm. ang. deling af kabel internet til flere pc'er

Vi får snart internet igennem vores antenneforening og dertil har lige et par spørgsmål !

Internettet skal deles mellem 3 computere (2brugere og 1 server)

Alle computere er forbundne til en switch og det virker fint.

1] Når vi så får Internet er det så nok bare at sætte stikket fra kabelmodemmet i uplink porten i switchen og så køre det bare derudaf ??

2] Hvis ikke nr. 1 er en mulighed.
Er det så muligt at købe et ekstra netkort til serveren sådan at i det ene netkort kommer internettet ind og i det andet er der en ledning til switchen, og så via windows på serveren dele Internet forbindelsen ??

Ved godt det er en mulighed at købe en rounter, men hvis man kan slipppe af sted med at købe et netkort til 75kr så vil jeg hellere det end at give 600kr for en router..

<\\izemate
Avatar billede nmh Nybegynder
16. april 2004 - 19:41 #1
I bør anskaffe en router.
Så kan I mange computere på nettet.
De fleste routere kommer med porte til at forbinde 3-4 maskiner.
Skal du have flere på bruger du en switch.
Avatar billede nmh Nybegynder
16. april 2004 - 19:43 #2
Du kan også benytte løsningen med en computer med 2 netkort. Denne computer deler så Internet ud til de to andre.
Ulempen er, at den altid skal være tændt, når de andre maskiner skal på nettet.
Avatar billede izemate Nybegynder
16. april 2004 - 19:45 #3
nmh > computeren med de 2 netkort kommer alligvel til at stå tændt 24/7 så hvis det er den eneste ulempe gør det ikke noget..
Avatar billede heine112 Nybegynder
16. april 2004 - 19:46 #4
Du kan bruge serveren som gateway. Den skal have 2 netkort. Og firewall mod internettet! Jeg har ikke sat en gateway op rigt på windows (jo, engang men det var kun for sjov).

Du kan sætte et vilkårligt antal maskiner op på lokalnettet. Jeg plejer at bruge denne konfiguration.
Avatar billede izemate Nybegynder
16. april 2004 - 19:47 #5
nmh > dvs at løsning 1 ikke er en mulighed ? altså med at smide kablet fra modemmet ind i switchen's uplink port ?

Hvad mener du med "I bør anskaffe en router"`?
Dvs hvis man har 1 switch i forvejen så skal man alligevel have en router på?
Avatar billede nmh Nybegynder
16. april 2004 - 19:51 #6
Løsning 1 vil kræve at du får tildelt 3 eksterne IP-adresser.
Det plejer at koste ekstra. Men det kan fungere.
Så skal du blot installere IPX-protokollen på dine maskiner for at få dit lokalnet til at fungere.
Avatar billede nmh Nybegynder
16. april 2004 - 19:54 #7
Switch/router: Det er problemet med antallet af IP-adresser der er problemet.
Med en router eller med server maskinen som forbindelse til Internettet kan du nøjes med en enkelt ekstern IP-adresse.
Avatar billede izemate Nybegynder
16. april 2004 - 20:06 #8
Okay så hvis jeg ikke vil have en router så kan jeg gøre som i spm 2..
og så kan der kommer ligeså mange på internettet som der er plads til i switchen?
Avatar billede izemate Nybegynder
16. april 2004 - 20:07 #9
Men der er vel ikke indbygget router i et standard kabel modem, for jeg ved intet om hvilket modem vi får..
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2004 - 20:07 #10
izemate> det kommer an på hvem udbyder er?
Avatar billede nmh Nybegynder
16. april 2004 - 20:11 #11
Ja, du kan altid vælge løsning 2.
Så, du bør nok lige vente at se, hvad det er I får tilbudt, inden du anskaffer noget.
Men i hvert fald: Der er ingen problemer med at få alle dine maskiner på nettet.
Avatar billede izemate Nybegynder
16. april 2004 - 20:50 #12
john_stigers > udbyder bliver et jysk firma ved navn Nordit og deres hjemmeside er Nordit.dk jeg synes dog ikke at kunne finde nogen oplysninger om det modem man får udleveret..
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2004 - 20:56 #13
ixemate> mener de fleste bruger dem her: http://broadband.motorola.com/noflash/sb4100.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2004 - 20:56 #14
Nordit kører jeg lige forbi hver dag ;)
Avatar billede izemate Nybegynder
17. april 2004 - 11:41 #15
john_stigers > Okay :-) men vi bor godt nok på sydfyn, men hvis vi nu får sådan et modem kan man så godt bare smække den i switchen ? der står jo "Supports up to 32 users (1 via USB and up to 31 via Ethernet)" ?

<\\izemate
Avatar billede nmh Nybegynder
17. april 2004 - 13:00 #16
Ja, du kan godt sætte din switch til kabelmodemet. Men så er der problemet med IP-adresser.
Du skal have 3 eksterne IP-adresser til dine 3 maskiner.
Avatar billede izemate Nybegynder
19. april 2004 - 19:04 #17
Nu har jeg købt mig et netkort mere, og kender en der ved hvordan det skal sættes op..

Jeg har dog hørt at man teknisk set kan det samme med 2 net kort som med en router, det kræver bare noget software så man kan åbne / lukke for porte osv.

Så er der nogen her der kender til sådanne software ?

<\\izemate
Avatar billede nmh Nybegynder
19. april 2004 - 19:09 #18
Hvis du kører med win xp, kan du uden videre opnå det du ønsker.
Et program, der kan gøre disse ting på mere avanceret vis er f.eks.
ISAserveren fra Microsoft.
Læs mere her:
http://www.microsoft.com/isaserver/
Avatar billede izemate Nybegynder
23. april 2004 - 19:15 #19
ligger i lige et svar så i kan få jeres point?

:-)

<\\izemate
Avatar billede nmh Nybegynder
23. april 2004 - 19:26 #20
Her er et. :o)
Avatar billede izemate Nybegynder
24. april 2004 - 21:11 #21
takker mange gange for hjælpen
Avatar billede nmh Nybegynder
24. april 2004 - 21:46 #22
Selv tak, det var så lidt.Takker for point.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester