Avatar billede soulmand Nybegynder
16. april 2004 - 23:28 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

næste sidekald føre ikke til top i iframe

kig på siden her: http://www.silkeborg.com/dansk/ramme/feriehuse.htm

foretag en default søgning (uden at røre nogen parametre i første omgang) du får så vist ledige huse for næste uge på resultatsiden, der viser 8 resultater og du har mulighed for at kalde næste side -
eksempel: du står nederst på første resultatside og klikker næste side, og du bliver så ført til nederst på næste side - som (alt efter skærmopløsning) viser en blank side, og du skal scrolle til top for at se hus S-540.

Siden er opbygget i et rammesæt, hvor indholdsrammen kalder en bookingside fra underleverandør http://netbook.dk/silkeborg-feriehuse/dansk/ indsat i en iframe.
Kaldning af næste side som beskrevet medfører så ikke en refresh i iframen.

Kan det ikke lade sig gøre at siden 'refreshes til top' ? Er der noget jeg kan ændre i iframe properties, eller kan det gøres i undersiden.

Jeg kan se at undersiden solo i sit eget vindue reloader til top, og derved kan jeg uddrage at hvis underside blev indsat i sin egen underramme, ville jeg nok komme problemet til livs - men først vil jeg lige høre om der er nogen som har et svar på om det overhovedet kan lade sig gøre i den iframe som det nu er sat i.
Avatar billede roenving Novice
16. april 2004 - 23:35 #1
En iframe er også en 'egen underramme', så det er ikke der du vil få forskelle ...

Men generelt kan det da siges, at scroll af en side hører til vinduets egne properties, så du kan ikke pille ved det cross-domain ...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2004 - 23:38 #2
Du kunne muligvis indsætte <a name="navn"> i toppen, af siden i iframen..
og så kunne "Næste Side"-knappens onclick kode se sådan ud:

onclick="gourl('vent.asp?side=2&fradato=17-........soegetype=1&husnummer=#top')"

Læg mærke til #top sidst i urlen..

Jeg ved ikke lige om det virker, men et forsøg værd..
Avatar billede soulmand Nybegynder
16. april 2004 - 23:43 #3
roenving>
njah, det kan jeg ikke helt give dig ret i - der ER forskel. En iframe er et indsat vindue og en underramme er en selvstændig side med sine egne scroll properties, vil du ikk give mig ret i det?
Jeg mener også at have testet dette tidligere, og kan blive tvunget til at anvende den løsning, hvis ikke det kan opnås med iframe.
Avatar billede soulmand Nybegynder
16. april 2004 - 23:49 #4
thesurfer>
Mener du ikke <a name="top"> ?
Jeg har ikke adgang til den sides programering, men kan teste det på mandag.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. april 2004 - 23:50 #5
Jo :-)
Men jeg ville ikke forvirre dig med "top".. så jeg lavede det om.. bare ikke begge steder..

..for at narre fjenden, du ved.. ;-)
Avatar billede roenving Novice
16. april 2004 - 23:51 #6
På det punkt opfører alle (i)frames sig ens ...

Og forskellen på en frame og en iframe er, at en frame's position _skal_ defineres af et frameset, en iframe kan placeres fra en almindeligt html-dokument !-)
Avatar billede soulmand Nybegynder
16. april 2004 - 23:53 #7
.. og det lykkedes ;-)
- fint jeg kan se logikken, men kan som sagt først afprøve mandag.
Avatar billede roenving Novice
16. april 2004 - 23:54 #8
-- og lige som supplement:

window-objects, hvortil bl.a. hører frames og iframes har deres egen samling properties, som bl.a. vedrører scroll-egenskaber ...

At andre elementer fra og med html4 også har mulighed for scroll er en ganske anden sag ...
Avatar billede soulmand Nybegynder
16. april 2004 - 23:59 #9
roenving>
Ok, jeg kan kun give dig ret mht. udsagn to - men jag må have teste det i et nyt rammesæt.
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2004 - 15:29 #10
<ole>

En frame, en iframe, en popUp og et browservindue er grundlæggende én og samme ting: Et window-object, der kan indeholde et selvstændigt dokument.

At scripte på et window-object, der indeholder et dokument fra et andet domæne vil altid være at betragte som cross-domain-scripting - hvilket som bekendt ikke er muligt med standard browser-indstillinger ... så roenving har skam helt ret  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede soulmand Nybegynder
08. november 2004 - 05:23 #11
.
Avatar billede roenving Novice
09. november 2004 - 12:53 #12
?-)
Avatar billede soulmand Nybegynder
30. november 2004 - 16:48 #13
At jeg er blevet retteligt belært af roenving og olebole om at en iframe er helt lig med frame, var jo ikke mit oprindelige spørgsmål.
Jeg har ikke fået svar på spørgsmålet og kan derfor heller ikke uddele point, hvorfor jeg valgte at lukke ved at trække pointene hjem igen.
-
Hvis din kommentar
?-)
derimod mere er ment som et spørgsmål om hvad jeg så gjorde, skal jeg gerne oplyse at det eneste vi kunne komme på, var at lade søgeemnerne blive listet random, for ikke at det skulle blive samme 'uheldige' hus der kunne blive "skjult" i en uheldig søgning. (hvilket iøvrigt var årsagen til spørgsmålet)

Men for at rekapitulere sagen, så har emnerne jo ændret sig lidt og derved er oprindelig fremgangsmåde ikke korrekt som angivet i spørgsmålet.
Mens jeg overvejer om jeg skal stille samme spørgsmål igen påny, kan jeg kort angive flg. problemstilling:
http://www.silkeborg.com/dansk/ramme/feriehuse.htm
og
http://netbook.dk/silkeborg-feriehuse/dansk/
opfører sig ikke ens på flg. måde -
- sæt check for " Vis både ledige og optagede huse " og
Ved scrollning ned ad siden og klik på næste side reloades iframen i rammesættet (silkeborg.com) ikke til top, sådan som den gør solo !