Avatar billede henrikbremer Nybegynder
19. april 2004 - 11:17 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke importere jar filer (classpath)

Jeg kan konsekvent ikke finde ud af at tilføje jar filer til min classpath så jeg kan importere dem i mine java programmer.

Jeg har før løst problemet ved at pakke jar filerne ud og ligge dem i en folder, som jeg så tilføjer til min classpath, men det burde vel ikke være nødvendigt.

Er der nogle forslag...?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2004 - 11:24 #1
Du skriver dem bare i din classpath switch:

javac -classpath x.jar;y.jar;z.jar *.java
java -claspath .;x.jar;y.jar;z.jar Program

Hvis det er fra en IDE skal de tilføjes i IDE'en.
Avatar billede henrikbremer Nybegynder
19. april 2004 - 11:59 #2
Skal jeg så tilføje dem hver gang jeg kompilerer og kører et program? Det kan da ikke være særligt smart. Alle andre jeg kender kan jo få det til at virke ved at skrive jar filerne ind i deres environment variables...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2004 - 12:13 #3
Alle andre du kender får problemer før eller siden.

Brug eksplicit classpath i udvikling. Når du skal deploye, så laver du
en jar og putter classpath ind i manifestet.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2004 - 12:16 #4
Problemerne ved de 2 alternativer:

1)  put jar filer i CLASSPATH environment variabel

2)  put jar filer i jre/lib/ext directory

er at de gælder for alle applikationer og dermed kan give problemer hvis
forskellige applikationer kræver forskellige jar filer.
Avatar billede henrikbremer Nybegynder
19. april 2004 - 12:26 #5
Min PC er helt ren (lige geninstalleret), så der er med sikkerhed ingen andre programmer der skal bruge disse jar filer. Mit problem er, at det virker for alle andre, men ikke mig.

Altså andre kan tilføje jar filer i deres classpath og bruge dem, mens jeg ikke kan.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2004 - 12:36 #6
Har du prøvet at kopiere dem til jre/lib/ext ?
Avatar billede henrikbremer Nybegynder
19. april 2004 - 12:51 #7
Ja...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. april 2004 - 19:47 #8
Vi skal vist have lidt flere oplysninger på bordet.

Hvor ligger de jar filer ?
Hvordan kører du programmet ?
Hvordan set CLASSPATH environment variabel ud ?
Hvilken Java har du installeret ?
Avatar billede henrikbremer Nybegynder
20. april 2004 - 18:14 #9
WinXP med java 1.4.1

Jeg kompilerer programet i min prompt --> javac klassenavn.java

Min classpath ser således ud --> CLASSPATH c:\java\lib\class;c:\java\lib\class\filnavn1.jar;c:\java\lib\class\filnavn2.jar

Det virker hvis jeg f.eks. pakker jar filerne ud i et bibliotek og tilføjer dem til min CLASSPATH