Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
19. april 2004 - 17:34 Der er 13 kommentarer

Exit popup (popunder)

Hejsa.
Jeg skal bruge koden til en "exit popunder"
Altså en popup der popper når den besøgende forlader siden  - Og så skal vinduet helt åbne bag de andre åbne vinduer..
- og det skal virke i <body> taget.

Er der nogen der har en kode til det eller evt. ved hvor jeg kan finde en færdig en?

Mvh Thomas
Avatar billede roenving Novice
19. april 2004 - 17:39 #1
Det kan jo være, at du skræmmer dine brugere væk, når der kommer mærkelige popups ...

<body onunload="window.open('dinExitPopUnder.html','popUnder','width=100,height=100,status=no');self.focus();">

-- og i dinExitPopUnder.html:

<body onload="self.blur();">
Avatar billede apo Praktikant
19. april 2004 - 17:52 #2
"Det kan jo være, at du skræmmer dine brugere væk, når der kommer mærkelige popups ..."

Jep! Et site med uønskede (ikke selvvalgte) popups/popunders, er stærkt irriterende at besøge - Det virker som om at sitets administrator(e) bevidst forsøger at forringe helhedsindtrykket, når man gang-på-gang skal lukke to-tre vinduer under eller efter besøget - Jeg kigger alligevel ikke på indholdet af disse og finder dem MEGA generende.

Så, færre latterlige popups og popunders på nettet - tak!

Apo
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
19. april 2004 - 18:28 #3
Jeg kender godt den generelle mening om popups, og forstår den skam godt, men exit popunders er da de mindst iriterende af dem ;)..

Jeg mente ikke i selve <body> men bare mellem <body>og </body> :) Hvordan klarer man det?

- Thomas
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. april 2004 - 18:30 #4
vel at mærke kommer denne popup også når man reloader - hvilket der ikke er meget at gøre ved.
Avatar billede apo Praktikant
19. april 2004 - 18:53 #5
sad-peter-pan >> Nej, måske er en "exit pop" ikke nær så irriterende, som en "start pop" (som f.eks. Ekspertens start popunder, der flytter fokus fra hovedvinduet, når jeg skal til at logge ind :-( ), men jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor mange sites i stigende grad gør brug af popups/-unders, der kompromitterer brugervenligheden, i stedet for at holde sig til de gængse og noget mindre irriterende reklamebannere.

Når jeg nu i forvejen ikke klikker på reklamebannere, klikker jeg selvfølgelig heller ikke på et reklamebanner, bare fordi det bliver "serveret" i en popup - Her bliver jeg blot rigtig irriteret over at få klasket endnu en reklame i hovedet :-/

Apo
Avatar billede olebole Juniormester
19. april 2004 - 20:47 #6
<ole>

apo >> Forklaringen er ganske enkel:
1. Banner-reklamer giver i dag next to nothing
2. Folk er yderst utilbøjelige til at ville betale for web-indhold

Derfor er man tvunget til at finde på alternative indtægtskilder - med mindre man er indstillet på at levere gratis indhold til WWW.
Uagtet, det er kanon irriterende, er det derfor helt logisk og naturligt, popups breder sig - de er langt mere effektive og som følge deraf betydelig bedre betalt.

Det er med danskere og brugervenlighed lidt ligesom med danskere og fødevarekvalitet. Vi er ved at få Lørdagskyllingen galt i halsen, hvergang vi brokker os over fødevarekvaliteten ... men det er også lettere at brokke sig over dårlig kvalitet, end det er at finde pungen frem  ;o)

sad_peter_pan >> Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor du ikke kan bruge det i body-tag'et, men ellers kan du skrive:

<script type="text/JavaScript">
window.open('dinExitPopUnder.html','popUnder','width=100,height=100,status=no');self.focus();
</script>

... et eller andet sted i body'en.

/mvh
</bole>
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
19. april 2004 - 21:10 #7
Den virker olebole, men den kommer lige så snart siden loades (den skulle gerne komme når siden lukkes) - Kan man ændre det?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. april 2004 - 22:53 #8
prøv i stedet at skrive:
window.onunload = function (){window.open('dinExitPopUnder.html','popUnder','width=100,height=100,status=no');self.focus();}
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
19. april 2004 - 23:13 #9
Det virker :)

Tak skal i ha'

- Thomas
Avatar billede roenving Novice
20. april 2004 - 08:00 #10
-- jeg har heller ik' li'e fattet hvorfor du ikke kan have den i body-tagget ...

Funktionelt er det, som skoveborg skriver præcis det samme, som var det skrevet i body-tagget, den største forskel er vel, at det nu er blevet sværere at gennemskue, at en onunload i body-tagget ikke fungerer ...
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
20. april 2004 - 10:48 #11
Det er fordi jeg bruger et smart script med templtes.. så hvis jeg ændrer <body> så bliver det for alle <body>'er på siden, og vil kun have en popup på en enkelt af dem :)
Avatar billede roenving Novice
20. april 2004 - 11:07 #12
Ja, når nu alle oplysninger forligger er det jo nemt nok at forstå ...
Avatar billede apo Praktikant
20. april 2004 - 19:38 #13
olebole >> Takker for forklaringen. Det er bare sørgeligt at det skal gå ud over brugervenligheden :-(

Apo