Avatar billede tjmo Nybegynder
12. februar 2001 - 00:58 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Hvad er en harddisk?

ok jeg er nybegynder, og alle mulige af mine venner ævler om at jeg skal købe en ny harddisk. Nu kommer 1000000$ spørgsmålet hvad helvede er en harddisk.
Avatar billede zhatten Nybegynder
12. februar 2001 - 01:01 #1
En harddisk er der hvor du gemmer alle dine ting :o) Jo flere GB (GigaBytes) den har jo mere kan den opbevare.

- Zhatten
Avatar billede nil.dk Nybegynder
12. februar 2001 - 01:02 #2
En harddisk er det \"lager\" inde i din PC hvor al data bliver gemt. Dvs. styresystem, programmer, spil, breve etc.
Avatar billede makse Nybegynder
12. februar 2001 - 01:03 #3
Og her er den lidt mere langhårede udgave.

A hard disk is part of a unit, often called a \"disk drive,\" \"hard drive,\" or \"hard disk drive,\" that stores and provides relatively quick access to large amounts of data on an electromagnetically charged surface or set of surfaces. Today\'s computers typically come with a hard disk that contains several billion bytes (gigabyte) of storage.
A hard disk is really a set of stacked \"disks,\" each of which, like phonograph records, has data recorded electromagnetically in concentric circles or \"tracks\" on the disk. A \"head\" (something like a phonograph arm but in a relatively fixed position) records (writes) or reads the information on the tracks. Two heads, one on each side of a disk, read or write the data as the disk spins. Each read or write operation requires that data be located, which is an operation called a \"seek.\" (Data already in a disk cache, however, will be located more quickly.)

A hard disk/drive unit comes with a set rotation speed varying from 4500 to 7200 rpm. Disk access time is measured in milliseconds. Although the physical location can be identified with cylinder, track, and sector locations, these are actually mapped to a logical block address (logical block addressing) that works with the larger address range on today\'s hard disks.
Avatar billede tjmo Nybegynder
12. februar 2001 - 01:04 #4
hvad stor er betydningen af højere rpm og cache og ata.
Avatar billede tjmo Nybegynder
12. februar 2001 - 01:05 #5
må jeg få den forkortet på dansk. ikke så god til engelsk
Avatar billede perj Nybegynder
12. februar 2001 - 01:05 #6
>>>>tjmo. Hvad med at tale ordentligt !!!
Avatar billede makse Nybegynder
12. februar 2001 - 01:05 #7
Nyere harddiske kører idag med Ultra DMA.

Ultra DMA (UDMA, or, more accurately, Ultra DMA/33) is a protocol for transferring data between a hard disk drive through the computer\'s data paths (or bus) to the computer\'s random access memory (random access memory). The Ultra DMA/33 protocol transfers data in burst mode at a rate of 33.3 MBps (megabyte per second), twice as fast as the previous Direct Memory Access (Direct Memory Access) interface.
Ultra DMA was developed as a proposed industry standard by the Quantum Corporation, makers of hard disk drives, and Intel, makers of chipset that support computer bus technology.

Ultra DMA support in your computer means that it will boot (start) and open new applications more quickly. It will also help users of graphics-intensive and other applications that require large amounts of access to data on the hard drive. Ultra DMA uses Cyclical Redundancy Checking (cyclic redundancy checking), offering a new level of data protection.

Because the Ultra DMA protocol is designed to work with legacy application Programmed Input/Output and DMA protocols, it can be added to many existing computers by installing an Ultra DMA/33 Peripheral Component Interconnect adapter card. Ultra DMA uses the same 40-pin Integrated Drive Electronics interface cable as PIO and DMA.
Avatar billede tjmo Nybegynder
12. februar 2001 - 01:07 #8
dvs at jo højere ata jo hurtiger og jo højere rpm des hurtiger men hvad med cache
Avatar billede perj Nybegynder
12. februar 2001 - 01:07 #9
Gider ikke lige have dine point i dag, men her har du et godt og uddybende svar på dit spørgsmål.

http://www.mkdata.dk/pctutor/modul4b1.htm
Avatar billede tjmo Nybegynder
12. februar 2001 - 01:10 #10
mange tak Peri det tror jeg der står kan ikke lige se om det er perj eller peri.
Avatar billede makse Nybegynder
12. februar 2001 - 01:12 #11
Ellers er den en lidt kortere dansk version her: http://users.cybercity.dk/~bbe12891/harddisk.html
Avatar billede dar Nybegynder
17. februar 2001 - 19:54 #12
tjmo>> Og du skriver at du er en nørd?