Avatar billede juks Novice
05. maj 2004 - 19:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

mailto vs script

Hej ...
JEg har lige lidt teori jeg gerne vil have svar på...
for at undgå spam mail ville det så ikke være en ide at lave /afvikle et script istedet for at skrive mailto: bla bla

hvis så dem der laver spam ... så scanner siden vil de jo ikke kunne hente/gemme ens email adresse og man ville slippe for lidt spam mail..

er der nogen der kan lave et sådanne script og vil det fungere ..

NB! er ikke ude på en diskution omkring spam mail.. havde bare denne ide i tankerne ..
PS. Jeg NewBie mht hjemmesider kan stortset intet html... kan lidt VBS men det er også det ..
'
jeg ville være glad hvis der var nogen der havde nogle forslag
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
05. maj 2004 - 20:29 #1
Tjaa hvis du skal være helt sikker på at spammere ikke kan kan "høste" din mail fra din hjemmeside, så skal du ikke vise den, men i stedet lavet en kontakt form som sender en mail til dig. Det syntes jeg dog er en dårlig løsning

En anden løsning er at, gøre adressen "ulæslig" for mindre advancerede programmer:

<a href="kontakt.aspx" title="Email: Test" onmouseover="this.href='mai' + 'lto:' + '&#84;' + '&#101;' + '&#115;&#116;&#64;&#84;&#101;&#115;&#116;&#46;&#100;&#107;'" onfocus="this.href='mai' + 'lto:' + '&#84;' + '&#101;' + '&#115;&#116;&#64;&#84;&#101;&#115;&#116;&#46;&#100;&#107;'">mail til mig</a>
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
05. maj 2004 - 20:30 #2
du kan finde ASCII værdierne her
http://www.w3schools.com/html/html_asciiref.asp
Avatar billede juks Novice
05. maj 2004 - 20:35 #3
man kan ikke lave det som et scipt ?
Avatar billede fgsupermand Nybegynder
05. maj 2004 - 20:43 #4
jow men ikke rigtig på en nemmere måde, for så står adressen jo bare i scriptet
Avatar billede juks Novice
06. maj 2004 - 08:21 #5
ook jeg troede bare ikke de kunne afvikle/køre et script..
de kan jo fx. ikke aflæse et login...
jeg troede man kunne lave en knap der blev afviklet og så lavede en mail funktion
Avatar billede bugger Nybegynder
06. maj 2004 - 10:08 #6
Du kan også lave et lille javascript :

e-mail: <A onclick="sendMail('bill');" href="#">Klik her</A>
<Script Language="JavaScript">
function sendMail(fornavn) {
    window.navigate('mailto:' + fornavn +'@windows.com');
}
</Script>
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. maj 2004 - 10:13 #7
Eller lidt smartere

// send e-mail - subject(s) kan udelades
function sendMail(u,d,s) {
  var std="mailto:";std+=u+"@"+d;
  if(s){std+="?subject=";std+=s;}
  window.location.href=std;
}

<a href="java script:;" onclick="sendMail('info','eksperten.dk','Dette subject kan udelades');return false;">Email link</a>
Avatar billede bugger Nybegynder
06. maj 2004 - 10:18 #8
Hvorfor er det smartere? -(ok måske en lille bitte smule smartere) :-)
Avatar billede juks Novice
06. maj 2004 - 10:21 #9
kan jeg ligge det scipt på serveren så det bliver hentet derfra og dermed ikke vist ved en alm site-scan så de ikke kommer på alverdens spam lister
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. maj 2004 - 10:24 #10
hvis du bruger et javascript link som vist, bliver du ikke "fanget" af spam crawlerne, chancerne er ihvert fald små.