Avatar billede sohl Nybegynder
07. maj 2004 - 10:56 Der er 5 kommentarer

projektor - manglende viden

hey.

jeg kunne godt tænke mig en projektor men jeg mangler noget viden for at få styr på hvad man skal have.

tjek evt.
http://www.nemdirect.dk/vare.asp?vare_nr=70&menu=0101

det er bare et eksempel. hvad betyder det at den komprimeret kan køre 1280*1024? jeg vil gerne bruge den til hjemmebio og fremviser til min pc så 1024*768 er vel minimum man skal have.

så har jeg læst et sted at den ikke behøver søærlig høj ansi-tal for at kunne bruges i rum med dæmpet belysning - er det rigtigt.

håber der er nogen der kan komme med et par kloge ord, links eller projektorer som i kan anbefale.

på forhånd tak
Avatar billede keysersoze Guru
07. maj 2004 - 11:09 #1
Mht ANSI er det _meget_ vigtigt - jo højere jo bedre. Der er nok forskellige meninger med hvad "dæmpet belysning" er, men hvis du fx har lyst gulv, vægge og loft samt fx hvide persioner og du her og nu lukker dem og slukker lyset så tvivler jeg meget på at du kan få noget reelt ud af en projekter - specielt ovenstående.

Hvis man skal have noget ud af dem der er til at betale, så skal man reelt kunne noget nær total mørklægge ens rum hvis man vil have et klart og tydeligt billede.

Hvis du har mulighed for det så tag ud i en forretning og se sådan en i funktion - jeg var fx en tur inde i hifi-klubbet på Gl. Kongevej i kbh - de havde et rum med sådan en opstillet. Det så kanon godt ud da jeg kom ind, men de fleste vægge, baggrunden og gardinerne (deciderede mørklægningsgardiner) var sorte - men lige så snart men tændte et lille lys eller trak et af gardinerne fra kunne det straks ses i billedkvaliteten... og jeg vil helst ikke male min stue sort for at få et perfekt billede :)
Avatar billede sohl Nybegynder
07. maj 2004 - 11:13 #2
hehe. point taken. hvad har du købt?
Avatar billede keysersoze Guru
07. maj 2004 - 11:21 #3
plasma - vil gerne bibeholde en ret lys stue :)
Avatar billede sohl Nybegynder
07. maj 2004 - 11:23 #4
fair, men jeg vil have projektor og det må da kunne lade sig gøre at finde en sådan til 10-15 kg.
Avatar billede toocool Nybegynder
07. maj 2004 - 17:04 #5
giver keyserren ret: et projektor som er til at betale, lader meget tilbage at ønske med hensyn til lys. Men hvis du kan mørkelægge dit rum hver gang du vil se film eller spille, så kan du godt finde noget til 10-15K, eller vil jeg anbefale Plasma.
Det er også lidt nemmere at se TV på en PLasma... :-)