Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 16:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Sætte en værdi til 1, eller 2 (php / mysql)

Hvordan gør man sådan at når den gemmer skal den give kon værdi: mand

her er koden:

mysql_query("INSERT INTO brugere (brugernavn, kode, navn, email, look, kon, dato) VALUES ('$brugernavn', '$kode', '$navn', '$email', '$look', '$kon')") OR DIE (mysql_error());

$kon skal være mand når man opretter.
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 16:24 #1
Vil have at $kon bliver sat til Mand når man opretter og Look til Glad
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 16:32 #2
Øh.. vil du bare have værdierne "Mand" og "Glad" ind i look og kon i databasen? Kan du ikke bare sætte dine PHP variabler til disse værdier før du kører din query?

Bromer
Avatar billede sqren Nybegynder
17. maj 2004 - 16:33 #3
Øhh... Sådan?

mysql_query("INSERT INTO brugere (brugernavn, kode, navn, email, look, kon, dato) VALUES ('$brugernavn', '$kode', '$navn', '$email', 'Glad', 'Mand')") OR DIE (mysql_error());

Eller mener du sådan?
$kon="Mand";
$look="Glad";
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 16:35 #4
Når man opretter skal den sætte værdien MAND ind i KON og GLAD ind i LOOK når man gemmer!
Avatar billede sqren Nybegynder
17. maj 2004 - 16:37 #5
Ja så kan du vel også bruge min metode...
<?
include("forbindelse_til_db.inc");
$kon="Mand";
$look="Glad";

mysql_query("INSERT INTO brugere (brugernavn, kode, navn, email, look, kon, dato) VALUES ('$brugernavn', '$kode', '$navn', '$email', '$look', '$kon')") OR DIE (mysql_error());
?>
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 16:39 #6
Prøver.
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 16:55 #7
Hmm. Udemærket.. Men min kode er:

<?
include("db.php");

$dato = date('d/m/Y H:i:s');
$kon="Mand";
$look="Glad";

mysql_query("INSERT INTO brugere (id, brugernavn, kode, navn, email, look, kon, dato) VALUES ('$id, '$brugernavn', '$kode', '$navn', '$email', '$look', '$kon', '$dato')") OR DIE (mysql_error());

mysql_close;
header("Location: login.php");
?>

Og den siger:
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'Glad', 'Mand', '17/05/2004 16:46:55')' at line 1

Hvad er fejlen?
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 16:59 #8
prøv med

mysql_query("INSERT INTO brugere (id, brugernavn, kode, navn, email, look, kon, dato) VALUES ('$id', '$brugernavn', '$kode', '$navn', '$email', '$look', '$kon', '$dato')") OR DIE (mysql_error());
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 17:00 #9
du manglede et ' efter $id
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 17:01 #10
Prøv..
http://3d-hotel.servernot.dk/opret.php

Nu ser den gem.php ikke findes..
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 17:02 #11
Det er vel den side du sender din formular hen til. Den skal vel indeholde den kode vi har snakket om.
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 17:03 #12
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 17:03 #13
og så vidt jeg kan se er det login.php der ikke findes
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 17:04 #14
Opret.php:

<input type="text" name="brugernavn" class="input"><br>
            Kodeord:<br>
            <input type="text" name="kode" class="input"><br>
            Rigtigt&nbsp;navn:<br>
            <input type="text" name="navn" class="input"><br>
            E-mail:</b></font><font color="#666666" face="Verdana" size="1">
            <br>
            <input type="text" name="email" class="input"></font>
        <form action="gem.php" method="post">
            <font color="#666666" face="Verdana" size="1"><input type="submit" value="Opret bruger" class="button">

            </font><p>
                <font color="#666666">&nbsp;</font>
        </form>

Gem.php:

<?
include("db.php");

$dato = date('d/m/Y H:i:s');
$kon = Mand;
$look = Glad;

mysql_query("INSERT INTO brugere (id, brugernavn, kode, navn, email, look, kon, dato) VALUES ('$id', '$brugernavn', '$kode', '$navn', '$email', '$look', '$kon', '$dato')") OR DIE (mysql_error());

mysql_close;
header("Location: login.php");
?>

Og har lagt begge 2 ud, på nettet samme mappe osv. Men den siger siden kan ikke vises?
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 17:05 #15
Mange tak bromer.. Du havde sQ ret :D
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 17:06 #16
For det første mener jeg du skal have dit "form" tag op foran alle dine input felter. Men ellers ser det fint ud. Er værdierne blevet sat in i basen?
Avatar billede bromer Nybegynder
17. maj 2004 - 17:06 #17
cool.. godt jeg kunne hjælpe!
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 17:11 #18
Men.. Den viser ikke brugernavnet og idet, osv. i databasen.. Kun dato, mand og look!
Avatar billede beez Nybegynder
17. maj 2004 - 17:11 #19
Skal jeg så?

$brugernavn = $_REQUEST[brugernavn];
$kode = $_REQUEST[kode];
$navn = $_REQUEST[navn];
$email = $_REQUEST[email];

$dato = date('d/m/Y H:i:s');
$kon = Mand;
$look = Glad;