Avatar billede nettrain Nybegynder
26. maj 2004 - 16:15 Der er 7 kommentarer

Skrive Ja/Nej til database

Jeg har feltet enonym i min database som er et Ja/Nej felt.
Hvordan gør jeg så brugeren kan vælge ja nej når han udfylder formen? Med en checkbox?

Hvilken værdi skal checkboxen have hvis det er løsningen, og hvad skal den skrive til databasen?

Lige nu ser den således ud:

Checkbox: <input type="checkbox" name="checkbox" value="Ja">
Skrivning til DB: rs("anonym") = Request.form("checkbox")

Men det virker ikke... :(
Avatar billede pfp Nybegynder
26. maj 2004 - 16:18 #1
Jeg plejer at lave det sådan at feltet i selve database er af typen tal (Integer). Så indsætter du 1 eller 0 afhængig af om den er ON eller OFF.

If Request.Form("checkbox") "Ja" then
intValue = 1
else
intValue = 0
End if

På den måde indsætter du 1 hvis feltet er krydset af, og 0 hvis feltet ikke er krydset af.
Avatar billede mireigi Novice
26. maj 2004 - 16:19 #2
i din "send.asp" eller hvad den nu hedder, skal du vistnok bare indsætte nedenstående:
IF Request.form("checkbox") = "On" THEN
Anonym = "Ja"
ELSE
Anonym = "Nej"
END IF

rs.AddNew
rs.("anonym") = Anonym
rs.update

/MiReiGi
Avatar billede nettrain Nybegynder
26. maj 2004 - 16:25 #3
pfp hvor skal jeg så sætte det hen... lige før min RS sætninger eller?
Avatar billede pfp Nybegynder
26. maj 2004 - 17:03 #4
Det gør du lige inden din rs sætning og så sætter du jo bare rs("Anonym") = intValue
Avatar billede nettrain Nybegynder
26. maj 2004 - 17:13 #5
Hmm har prøvet, men uden held... jeg har til gengæld løst proplemet med 2 radiobuttons:

<input name="anonym" type="radio" value="0" checked>
<input type="radio" name="anonym" value="1">

rs("anonym") = Request.form("anonym")

Det virker upåklageligt...

Hvis man skulle bruge din løsning skulle man så ik angive intValue som variabel et sted eller? For med den får jeg en fejl 500.
Avatar billede ajh87 Nybegynder
26. maj 2004 - 17:34 #6
simpelt.. meget simpelt... hvis du hiver et "Ja" ud af databasen vil der stå "true" - er modsat: "false"

så der har du svaret...

Det virker både på dansk og engelsk access hvilket jeg går udfra du bruger når det er ASP
Avatar billede pfp Nybegynder
26. maj 2004 - 17:42 #7
lige så snart du skriver intValue = et eller andet har du jo netop defineret den som en variabel... :)