Avatar billede gak Nybegynder
27. maj 2004 - 17:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Virus på IP-adresse (eller netkort!)

Jeg har hørt hævdet at man kan få virus på ens IP-adresse.
Sandsynligvis er der ment fast IP! Måske menes der netkort; ja, hvem ved, når man ikke har oplysningerne direkte fra en vidende kilde !!

Hvem kan komme med en overbevisende og uddybende forklaring på dette - for eller imod ?!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. maj 2004 - 18:06 #1
IP-adressen er ikke et "objekt", som virus kan få fat i.. den eksisterer ikke på din computer, men hos din udbyder.

Netkortet chip kan indeholde fejl, men (så vidt jeg ved) ikke virus..

Min konklusion: du har virus i Windows.. og du bruger garanteret Windows XP, der har flere sikkerhedshuller, end en si har huller..
Et gæt: du har ikke installeret SP1, hotfix og de nyeste opdateringer.

En omgang med Spybot (og/eller ad-aware) kan afsløre fejl.. derfor:

Følg vejledningen for Spybot og HijackThis her: http://www.arlet.dk/spybothjt.htm

Smid loggen herind, i dette spm, så vil vi kigge på den. Husk at indsætte *alle* linier fra loggen herinde.

(dette indlæg betyder ikke at jeg tager loggen)
Avatar billede gak Nybegynder
27. maj 2004 - 18:28 #2
-> thesurfer:
Mit spørgsmål var af ren teoretisk art ! Derfor kategoriseret som svært med 60 point.
Dit nævnte "gæt" er heldigvis (for mig) forkert.
Nej, IP-adressen er ikke et objekt (det er et begreb, som bl.a. sættes i forbindelse med det netkort, der sidder i folks pc'er, så de kan lokaliseres af div. andre data-enheder såsom routere, switche, WAN-switche, Frame-relay switche, servere, pc'er osv.osv.), deri har du helt ret - det er også derfor jeg kædede det sammen med det fysiske reelle objekt - et netkort!

Det er med velberåd hu (stor omtanke!), at jeg har stillet spørgsmålet bredt og lidt diffust for ikke at lægge mig fast på noget, der er for konkret.
Dermed er der et større spillerum i besvarelserne af det.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. maj 2004 - 18:36 #3
Helt iorden :-)

Men, man kan ikke få virus, hverken på ip (fast eller dynamisk) eller på netkortet.. :-)

Og Windows (lige meget hvilken version) har en del sikkerhedshuller.. så man skal helst være up-to-date med opdateringer (se windowsupdate.microsoft.com )
Avatar billede gak Nybegynder
27. maj 2004 - 19:04 #4
-> thesurfer:
Du må meget gerne uddybe dit standpunkt. Det er dér, jeg meget gerne vil hen. Nogle argumenter!
Eksempelvis kan man skrive til forskellige chips, alt afhængig af arten !!
De fleste kender jo en BIOS-chip.......
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. maj 2004 - 19:19 #5
Så har vi udelukket ip'en..
Jeg vil tro (ja, jeg har ikke nogen "beviser") at chippen på et netkort, er ikke-opdaterbar.. jeg har aldrig hørt om nogen, der opdaterede netkortet..
Er der fejl i en chip, byttes netkortet til et nyt..
Virussen skulle jo kende netkortet, samt downloade et flash-program plus et nyt image..
Et netkorts hukommelse er jo lige som RAM (korttids medium), dvs kun midlertidigt.. indholdet af hukommelsen slettes, når computeren lukkes ned.

Hvis det var at man skulle have virus, skulle det være på harddisken, da det er et langtidslagrings medium. Virussen udnytter typisk fejl i operativ system, for at ligge sig på harddisken.. og gerne starte op med operativ systemet.

Beviser på skrift, har jeg ikke..
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2004 - 20:40 #6
Det er jeg nu ikke helt enig i fordi der kan godt hænge en trojan på netkortet som holder en port åben. Desuden findes der også software man kan midificere sit netkort med fx. bootprom og man kan også ændre macadresse, men jeg har dog ingen erfaring med de programmer.
Derimod har jeg prøvet Antitrojan - med de kan man foretage en portscanning af netkortet for at se om der skulle være noget, men jeg tror ikke der kan være virus. Desuden kan man også scanne harddisken.
I kan jo selv prøve en demo herfra http://www.anti-trojan.net/en/
Avatar billede serverservice Praktikant
27. maj 2004 - 20:45 #7
Avatar billede bbl2061 Nybegynder
27. maj 2004 - 21:17 #8
Hej "gak"

En IP adresse kan selvfølgelig ikke være virusbefængt..... det du er ude efter (eller har hørt) er derimod nok mere i retning af at en IP jo sagtens kan være blacklistet!! ORDB har en KÆMPE søgebar databse, prøv at tjek den på det her link.. http://www.ordb.org/lookup/
Avatar billede gak Nybegynder
02. november 2004 - 23:38 #9
Desværre kom der aldrig nogen egentlig diskussion i gang her, som jeg havde håbet. Min ide var - som jeg også har nævnt - at stille spørgmålet bredt og en anelse diffust for ikke at indsnævre de svar der evt. måtte komme.
Jeg havde håbet, at der havde været nogen med en konkret og underbygget viden om det var muligt at lægge information ind i nogle chips på selve netkortet. Det var nemlig, hvad jeg selv havde forestillet mig var den mest plausible forklaring på mit spørgsmål: "Virus på IP-adresse (eller netkort!)".
"Virus på IP-adresse" var simpelthen den bemærkning, som jeg ad omveje havde hørt, og som angiveligt skulle stamme fra en, der forventes at have meget forstand på computere...............så inddrager de udloddede point igen.
Ville gerne have givet lidt point, men I har ikke afgivet svar, så...........næste gang!
Avatar billede kasper.h Nybegynder
26. november 2004 - 23:46 #10
1. En IP adresse er (som en anden akrev) ikke noget man kan lagre noget i, og kan derfor ikke "have" virus. Det er en adresse, lige som et telefonnummer eller et navn.

2. Et netkort kan have en flash chip, til at lagre data omkring bootserver og andre ting. De er dog oftest forskellige fra netkort til netkort. Derfor skal en virus for det første være skrevet til præcis det netkort du har i maskinen, og for det andet kunne flashe chippen på netkortet. Så om det kan lade sig gøre.. tja, det kan det måske nok, hvis man har fantasi nok til at finde på noget. Om det er sket i virkeligheden tvivler jeg på. Og hvis en virus så endelig skulle få sneget sig ned i flash rammen på netkortet, så vil det kun være når maskinen booter den vil kunne gøre noget. Det er det eneste tidspunkt koden i flash rammen bliver afviklet. Den kan måske så kopiere noget over i computerens ram.. hvem ved, der er måske en idé til en viruskoder der ;)