Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. juni 2004 - 15:19 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

P4C800 Deluxe, S-ATA kører kun UDMA5?

Kan det virkelig passe man ikke kan knalde sin nyerhvervede Seagate S-ATA-disk op på UDMA6 på det bundkort?

Jeg kan ikke vælge højere end UDMA5 i BIOS, så med undtagelse af harddisken er halvstor (160Gb), ser jeg ingen tegn på ydelsesgevinst :o(

Jeg har søgt på Google og er stødt ind i andre, der har samme problem, men jeg synes stadig det er mærkeligt, så jeg tænkte der muligvis var nogen her på Eksperten.dk der havde rodet med det.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
08. juni 2004 - 16:20 #1
*grrrrrr*

Jeg kan ikke engang kontakte ASUS - får kastet mine mails i hovedet igen og via deres supportsider får jeg "Server Connection Failure - please try again later". Så er det sør'me godt jeg netop har splittet maskinen ad for at finde rev.# og hvad ved jeg *G*

Måske man skulle have købt et bundkort fra Abit, istedet?
Avatar billede kbu Nybegynder
08. juni 2004 - 17:38 #2
måske har du læst dette, men alligevel :  http://www.dslreports.com/forum/remark,8376568~mode=flat
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
04. juli 2004 - 20:42 #3
Halløj! Den kommentar har jeg da ikke fået notits om... Eller også kom jeg til at slette det... Nå, lige meget :o) Melder lige tilbage om det ender med at virke eller ej.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
18. oktober 2004 - 11:42 #4
Heh... Så kan jeg huske at lære at kigge efter, når jeg drøner rundt på eksperten.dk!

Havde med andre ord glemt alt om dette spørgsmål :o)

Jeg kan med glæde meddele, at min SATA-disk nu kører UDMA6, hvilket blev ordnet på en lidt pudsig måde:

SATA-stikket blev tilsluttet FastTrack-controlleren efter en frisk installation af XP og endt opdatering. Selve installationen foregik på det mere IDE-lignende (funktionsmæssigt) stik på bundkortet, idet XP-installationen ikke kunne finde min FastTrack-controller :o/
Dernæst en tur i BIOS for at ændre boot-prioriteringen og herefter startede XP nok så fint op og skreg på en driver.

Ind med skidtet, genstart og *vupti* UDMA 6 er hermed aktiv :o) Jeg vender tilbage om lidt med en fuld beskrivelse af indstillingerne i BIOS.

SiSoft Sandra melder om 7-8MB forøgelse pr. sek. (41-42MB/s@UDMA5 => 49MB/s@UDMA6) hvilket ikke er meget, men stadig en forøgelse på ca. 20% i.f.t. tidligere. Det er da nogenlunde, sammenholdt med den teoretiske forøgelse på 33%.
Men jeg er ligeglad med benchmarks :o) Hovedsagen er at Windows nu loader hurtigere og en klar forbedring er at spore i større programmer og spil.

kbu >> Ønskes points?