Avatar billede minimo Nybegynder
08. juni 2004 - 20:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor Crasher den?

Hej eksperter...

Jeg har hårdt brug for hjælp.. Jeg står i den situation at min bærbare crasher i alt der hedder spil og det forstår jeg ikke.

Det er en Fujitsu Siemens Amilo A 7620, og den har klaret det hele. De plejer ikke at blive særligt varme og det gør denne heller ikke. Den crasher bare og fryser enten billedet eller bliver til sort skærm.
I starten kom der en masse blå og hvide farver på skærmen, hvilket jeg ikke kunne lide. Jeg er ikke dummass til computere så ved godt hvad jeg har med at gøre og mishandler den dermed ikke.

specs. for computeren:

AMD Athlon Barton 2600 XP+
512 DDR PC2700 RAM
ATi Radeon 9000 m. 64 MB DDR
40 GB hdd 5600 rpm.

Håber folk kan give mig forklaring. Jeg mener selv den bliver for varm og alle drivere i den er originale og de anbefalede.

Håber I kan hjælpe mig.
Avatar billede kenp Novice
08. juni 2004 - 21:25 #1
har du prøvet at støvsuge/blæse dine blæsere rene på den også set om det ikke hjælper!
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 21:27 #2
Selvom det er et enkelt svar så kan der jo være tale om et "mandagsmodel" - bruger du den nyeste bios har du prøvet at installerer programmer der overvåger forskellige hardware enheder .. f.eks. teste ram, harddisk, grafikkort
Avatar billede minimo Nybegynder
08. juni 2004 - 21:31 #3
Vil lige minde kenp om at det jo er en bærbar vi taler om og IKKE en stationær og derfor er utroligt svær at rengøre.. Men nej der er ingen skidt i den overhovedet.

Og til rossonero så har den virket fint det sidste halve år og kører selvfølgelig med de nyeste opdateringer hele tiden. Men der er sjældent sensorer i bærbare til at måle temperatur osv.. Men har kørt PCMark04 på min maskine før og fik ret god score i betragtning af at det var en bærbar.
Men tro mig.. Jeg ved hvordan en mandagsmaskine te'r sig.. Den er i smadder konstant.. Sådan én har jeg nemlig haft.
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 21:33 #4
ok .. den har virket fint det sidste halve år .. men pludselig vil den ikke .. jeg går ud fra du har prøvet at re-installerer skidtet og derefter testet et spil af gangen ?
Avatar billede minimo Nybegynder
08. juni 2004 - 21:35 #5
selvfølgelig har jeg det.. har faktisk også gjort det 2 gange, men ingen ændring i hvad der sker.
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 21:37 #6
ivørigt fulgte der til min asus bærbar et program med til at måle temperaturen på pc`en. Jeg fik den leveret ind af døren og efter 10 minutter var den næsten op på 100 grader .. det fik jeg en ny bærbar ud af .. og noget bøvl .. du har ikke kunne måle graderne ?
Avatar billede minimo Nybegynder
08. juni 2004 - 21:39 #7
som sagt så sagde jeg sjældent.. ;) sagde ikke aldrig.. ved godt der er på ASUS, men der er ikke på Dell, Fujitsu Siemens o.lign. Så meget ved jeg. Så nej har ikke kunnet måle nogen temperatur, men ved godt hvornår en bærbar er for varm.. Det er den når man brænderfingrene på undersiden af den og skolder dem på luften der bliver blæst ud fra computeren.. SÅ er den varm.
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 21:42 #8
næ .. den jeg havde kørte blæseren bare, men pc`en gik som ikke engang ned af det .. jeg undrede mig bare over det program som lyste rødt .. og da jeg så ringede ind sagde de at den var galt.

Hvad med andre operativ systemer har du prøvdet .. altså Xp og 2000
Avatar billede minimo Nybegynder
08. juni 2004 - 21:46 #9
Jeg har XP HE inde, men har ikke installeret nogle af mine andre operativsystemer, men overvejer det.
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 21:49 #10
ja . hvis du prøver med 2000 og se om samme fejl sker. Hvis dette giver samme resultat, så er der jo tale om noget hardware fejl af en slags, da den jo har virket!. Der er jo ikke meget andet for end prøve med en anden harddisk, ram og hele vejen igennem, selvom det jo nok er lettest hvis det er leverandøren der gør dette nummer
Avatar billede minimo Nybegynder
08. juni 2004 - 21:55 #11
Hmmm ja.. Men det har jeg så ikke liggende her da jeg er ved at flytte.. Men tror jeg ringer til min leverandør i morgen og så må de enten give mig en ny eller også må de give mig en til låns.. For jeg har jo et arbejde der skal passes og bruger den jo også til det, selvom der jo i ny og næ ryger sig et godt spil ned fra hylden og hjem til mig :D

Men du har givet et godt bud på hvad jeg kan gøre rossonero.. Derfor får du også de point :)
Og tak for hjælpen.
Avatar billede rossonero Nybegynder
08. juni 2004 - 21:55 #12
hmm .. må da gerne lige skrive hvad du finder ud af .. bare sådan af ren nysgerrighed :)
Avatar billede minimo Nybegynder
12. juni 2004 - 21:39 #13
Beklager, men mit net gik i fuck da jeg skulle til at godkende dit svar, men du får dine point nu :) Jeg har sendt min bærbare til reparation og så har de lånt mig en Acer (ad ad ad) med følgende specs:

Intel P4 2.8 GHz
ATi Radeon 9000 Mobility 64 MB DDR
og så 256 DDR.. hvad sker der lige for dem? Den kan jeg ikke bruge til noget så den står faktisk bare i tasken så jeg ikke får spat af den.. hehe.. Men skriver lige hvad de har skrevet om min bærbare når jeg får den igen.. :)

Og endnu en gang mange tak for dit bud rossonero :D