Avatar billede mulvad Nybegynder
12. juni 2004 - 00:53 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

S-ATA og drivere til ide-kanaler

Jeg har nu installeret min WD-200 gb S-ATA disk samtidig med at jeg har 2 ide diske og 2 cd/dvd drev. I princippet kører det fint - jeg kan se disken og har fået gode 186 gb ekstra efter NTFS formattering af hele disken.

Imidlertid har jeg efter at monteret S-ATA kablerne og disken fået to nye ide-kanaler i min system-oversigt. Ud for disse to kanaler er den klassiske gule advarselstavle, der i dette tilfælde betyder at der ikke er installeret drivere til disse to kanaler.

Windows XP finder dog ved opstart automatisk de to nye ide-kanaler, og endvidere en driver til dem - umiddelbart herefter meddeler Windows dog, at der ikke kan installeres en driver til dem da driveren er til en anden platform???

Min spørgsmål er nu -

1) hvor finder jeg de korrekte driverne til de to nye ide-kanaler,

2)burde det ikke være overflødigt med drivere og

3) Hvorfor kan jeg bruge disken når der står at jeg mangler drivere til de kanaler der styrer trafikken til disken?

Jeg har et ASUS P4C800-E Deluxe board.

/Henrik
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2004 - 02:01 #1
Det er vel ikke fordi du har enablet noget RAID halløj? - Læste dette i beskrivelse af boardet
Multi-RAID for ATA133 & Serial ATA
The P4C800-E Deluxe offers the most complete RAID solution. A Promise SATA controller offers RAID 0, 1 and 10 functions with Max. 2 UltraATA 133 ports and 2 SATA HD ports, enabling users to build a RAID array with any 2, 3 or 4 of the ports. With unique multi-RAID function, RAID 0 and RAID 1 array can co-exist.
Avatar billede mulvad Nybegynder
12. juni 2004 - 09:28 #2
hmmmmm.....

Jeg har 4 S-ATA stik på bundkortet. De to er til Raid og de to andre er til almindelig S-ATA. Det er den primære kanal på de almindelige S-ATA stik jeg har benyttet til min nye disk.

Endvidere har jeg disablet Promise-Raid controlleren i BIOS da den dels ikke bruges og dels forsinker boot væsentligt ved at kontrollere for ikke-eksisterende RAID-drev.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2004 - 14:10 #3
Nu er jeg ikke gået i dybden med at studere dit bundkort og manualen. den har du vel selv og kan læse nærmere detaljer i?

Som jeg forstår det, står det fast, at du har en traditionel IDE controler, hvortil der er tilsluttet to harddiske og to cd/dvd drev. Dvs. ale fire IDE kanaler er besat. Godt så langt.

Men er der ikke noget, der tyder på at Promise S-ATA controleren er så avanceret, at den indeholder to S-ATA kanaler (ret normalt) SAMT to UltraATA133 kanaler?? Citat: "...with Max. 2 UltraATA 133 ports and 2 SATA HD ports..."

Jeg er ganske vist ikke stødt ind i det før og det ville vel betyde, at der min. er eet ekstra IDE stik (=to tilslutninger) i forb.m. S-ATA controleren. På billede af boardet ser der ud til at være to sorte og et blå IDE stik. Men det ene er måske til floppy drev - kan ikke se det tydeligt nok. Det kan du selv. Måske har den slet ikke floppy drev?

Kan de til Ultra133 porte ikke disables under konfiguration af S-ATA controleren? Indrømmet - det er blot et skud.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2004 - 14:12 #4
Rettelse: Kan de til skal være Kan de to
Avatar billede mulvad Nybegynder
12. juni 2004 - 14:32 #5
Det er korrekt forstået - jeg har fuld besætning på begge de almindelige IDE-kanaler - hhv. 2 diske, en cd-rom brænder og en DVD-Brænder. Da jeg manglede plads til bl.a. digital videoregigering og ikke var meget for at smide en af mine ide diske ud var det jo oplagt at købe en S-ATA disk og smække på kortet.

Som du selv er inde på er der 2 sæt stik til S-ATA på mit bundkort - et sæt der benyttes til S-ATA (RAID) og et sæt der benyttes til almindelig S-ATA.

Jeg er helt sikker på at jeg bruger de rigtige stik (har tjekket med manual m.v.)

Som nævnt fungerer disken også upåklageligt - jeg er bare irriteret over at Windows hver gang jeg booter finder "nyt hardware" i form af to ide-kanaler og efterfølgende meddeler at der ikke kan installeres drivere til disse da den fundne driver (som må være Native - for jag har ikke lagt nogen ind) ikke er understøtte på denne platform (som i parantes bemærket er Windows XP Pro)

Det er derfor ikke selve funktionaliteten på disken der er problemet men derimod driverinstallation til de to nye ide-kanaler, som er fremkommet i min systemoversigt, efter at jeg har taget S-ATA i brug.

Jeg er faktisk forundret over at der overhovedet er behov for yderligere driverinstallation i forbindelse med IDE-kanaler - disse plejer jo at findes i XP-OS allerede.

De ekstra stik du kan se er til RAID (Almindelig F-ATA. Der er endvidere floppy-disk på systemet.

Håber du eller andre kan hjælpe mig med dette problem.
Avatar billede halifax Nybegynder
12. juni 2004 - 14:51 #6
Deler din forundring.  :)  Fysisk er der kun plads til 4 IDE enheder. Promise controleren må derfo (ved RAID) skabe en bro til to Ultra133 porte (se det øverste indlæg) da det endvidere fremgår at RAID 0 og 1 "can co-exist". Med to S-ATA diske og to IDE diske.

Promise konfigurering er stadig "synderen" efter min formening.
Er det ikke muligt at markere de to med gult udråbstegn og disable dem i din konfiguration.
Avatar billede mulvad Nybegynder
12. juni 2004 - 15:53 #7
jo jeg tror det må forsøges at disable de to - det er da bare underligt at Windows XP finder nogle enheder der så efterfølgende skal disables....

Hvordan det forholder sig i forhold til en begræsning på 4 ide-enheder er jeg ikke helt sikker på. De fleste nyere bundkort giver både mulighed for ide-enheder og S-ATA - også så vidt jeg ved uden at have RAID funktionalitet på kortet.

Som nævnt er promise-controlleren disablet via bios, da den kontrollerer for tilstedeværende drev ved opstart og ligesom f.eks. en SCSI-konttoller forsinker boot væsentligt - især når man ikke anvender controlleren ;-)
Avatar billede mulvad Nybegynder
12. juni 2004 - 20:36 #8
Ok...så er det testet at disable ide-kanalerne - desværre får dette S-ATA harrdisken til at stå af - endvidere forsøger Windows XP stadig at finde drivere til IDE-kanalerne selv om disse er disablet...

jeg begynder at blive en anelse irritet et ;-)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2004 - 01:14 #9
Ja det er irriterende. Og jeg er blank for forslag.
Da det ikke ser ud tal at komme anden hjælp i denne tråd er det måske en ide selv at lægge et svar og akceptere det. Og oprette nyt spørgsmål i kategorien Windows XP.
Avatar billede mulvad Nybegynder
13. juni 2004 - 18:44 #10
jep...vil prøve dette...tak for hjælpen alligevel :-)
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2004 - 19:09 #11
Så mangler du lige at akceptere dit svar for at lukke spørgsmålet.  :)