Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 12:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

aDSL Opsætning

Hm, pappa her har issues med sit aDSL "LAN".. Jeg har ikke haft problemer, før end "layout'et(*)" blev ændret
i forbindelse med flytning. FØR flytning, havde jeg forwarded PORT 412(TCP&UDP) til 10.0.0.2, hvilket på dette
tidspunkt var den eneste aktive IP på "LAN'et". Se så, efter flytning og tilføjelse af yderligere en computer
og en switch, har min box(winXP) nu fået addr. 10.0.0.4 ?!?!? Que? Har switchen fået en IP? Det betyder da vel
ikke noget at jeg har flyttet mit netværksstik fra en port til en anden i switchen?!?

Med kommandoen "Show NAT", kan jeg se de tidligere nævnte portændringer som det ENESTE for 10.0.0.2 og en

masse(!) fra den Win98 computer(10.0.0.3) der nu er koblet på "LAN'et" og kun et par få stykker for min egen.
EIH?!?

Som en "ekspert" nok allerede har gættet er jeg n00b i anden potens hvad aDSL angår,
alle guldkorn til håndtering og optimering af aDSL "LAN & WAN" er majet velkomne!!!

Men som det fremgår, er mit mest aktuelle problem, at jeg ikke kan få et overblik over "LAN'et" og
hvordan/hvorfor IP-adresserne skifter/ændres .. Anyone out there know?

(*) VISNING AF LAN-LAYOUT;
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/opsaetning_af_klient/direkte_tilslutning/
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/cisco_677/opsaetning_af_klient/tilslut_via_hubswitch/
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 12:56 #1
bah, kan man redigere spm og titel med Eksperten pro abb.? FUCK!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. juni 2004 - 12:59 #2
Du bestemmer ikke selv hvad ipaddresse du får fra routeren og hvis du vil køre med nat'ede porte bør pc'en du nat'er til have fast ipaddresse.
Så du kan enten sætte at pc'en med macaddresse ????? altid skal have denne ipaddresse, eller også giver du den selv en fast ipaddrese udenfor dhcp ranget og nat'er til denne ipaddresse.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. juni 2004 - 13:04 #3
hvis du er ked af at ændre i routeren, kan du give ALLE pc'erne faste ipaddresser og derved undgå at skulel ændre nat'ningen.
Se alle oplysninger mht TCP/ip med kommandoen
ipconfig /all
i en dosboks. Disse oplysninger kan du så taste manuelt ind i egenskaber for netværk, dog skal det sidste tal i ipaddressen, selvfølgelig være forskellige fra pc til pc, og må ikek være det samme som default gateway, som er routerens private ipaddresse.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 13:12 #4
> Tonny
Er det normalt, at med "Show Nat" (i routeren), at der dumpes ca. 2 fulde skærme af information ?!?
Jeg har, som nævnt, "kun" forwarded port 412 TCP & UDP pakker, men får nu totalt meget info? Que?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2004 - 13:17 #5
ds-zim: Ja, det er normalt.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 13:26 #6
ok najs!

Så nu er fornuftig fremgang at delete old NAT entries (evt. komplet wipe), og derefter forwarde de
aktuelle porte til min nye IP? Totalt skummelt, at den har ændret sig, men ok; det har både fysisk lokation
og udforming jo også, og det er jo kun sket denne ene gang!
Takker for hurtig henvendelse!! :) Smid lige et svar for point!
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2004 - 13:32 #7
jeg har en tekst fil med alle mine natentries. Så sender jeg blot den til routeren, hvis jeg har ændringer. Første linie i scriptet er

set nat entry delete all

så den kan du jo evt. også bruge.
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 13:43 #8
>Riversen

Eh, det lyder da vel nok for svedigt! Men hvordan (faen) foregår det med at
sende .txt til routeren? Drop evt. svar for 15 hurtige :)
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2004 - 13:45 #9
vha hyperterminal
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 14:24 #10
Hm, har kun brugt TelNet sofar, skal man ikke bruge et specielt kabel for at q bruge
HyperTerminal?
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 14:26 #11
Eh, lol er igang med Hyper nu :)
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 14:34 #12
Eh, meddelelsesformatet er ugyldigt? Gider du poste dit script eller evt. hvordan
jeg BØR sende via/bruge HyperTerminal?
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2004 - 14:37 #13
http://stuff.riversen.dk/vpn_nat.txt

ligesom det... routeren har nyeste firmware
Avatar billede ds-zim Nybegynder
12. juni 2004 - 14:46 #14
Ahhh, DC++ gettin hits again 8D Vil i ikke have point, drengene?!?
Hm, mit script har 2 næsten identiske entries, starter dog med "... Delete all",
er ikke sikker på firmware version!
Avatar billede riversen Nybegynder
12. juni 2004 - 15:36 #15
ingen point til mig.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
12. juni 2004 - 21:40 #16
Nu har jeg kun svaret helt generelt, mens riversen er gået i dybden. Jeg synes at en deling af point, ville være mest retfærdigt.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2004 - 23:36 #17
Takker for point :)