Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
12. juni 2004 - 13:44 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

køb af bærbar. Evt Dell? Masser af spørgsmål

Hej,
Jeg vil købe mig en bærbar computer. Den vil mest blive brugt til "arbejde" og internet, men også gerne film. Jeg får ikke brug for grafik eller en stor harddisk (jeg regner med evt at købe en ekstern harddisk senere)

Jeg overvejer stærkt at købe en dell. Mest på grund af de lave priser. Men hvordan er kvaliteten genrelt på dell computere? kravene er jo som sagt ikke så store mht. grafik osv, men stabilitet og holdbarhed skal helst være i top.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og har her på siden læst en artikel om køb af bærbar, hvor centrino systemer bliver anbefalet. Dell har en del af disse computere, og jeg har fundet mig en InspironTM  510m som jeg godt kunne tænke mig.
Men når man selv vil konfigurere sin hardware sammensætning, er der nogle ting som jeg er i tvivl om:

Hvad er fordelene ved winXP professional frem for XP home edition?

Dell har noget som de kalder "Service & Complete Care"
Man kan spare mere end 3000kr ved at vælge den billigste løsning, men ville det være en dum ide?

Processore:
på deres side skriver de at modellen har centrino processor som standard, men man kan både vælge "Intel® Pentium® M processor - 1,6GHz" og "Intel® Centrino™ Mobile Technology med Intel® Pentium® M Processor 735 (1.7GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB)" - Hvad er forskellen på den der kun hedder M og den der både hedder M og centrino? Er det kun mhz osv, eller er det nogen af de vigtige grunde som gør at man vælger centrino? (trådløst netværk, strømforbrug)

Man kan vælge mellem disse trådløse netværksløsninger:
Intel® ProWireless 2200 802.11b/g mini-PCI trådløst LAN
Dell Wireless 1350 802.11b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+126 kr)
Dell Wireless 1450 Dual Band 802.11a/b/g 54Mbps Mini-PCI Trådløst LAN (+250 kr)
- Hvad bør jeg vælge der? Og hvorfor?`(hvad er forskellen?)

Trådløs router?
Skal jeg bruge sådan en for at kunne bruge det trådløse netværk? Jeg bruger en alm. adsl router fra cybercity som har en switch sluttet til, så alle i husstanden kan bruge internettet. Men skal cybercity routeren byttes ud med den trådløse før ejg kan bruge mit trådløse netværk. Og kan de andre så stadigvæk bruge deres almindelige kabel-nætværk (som min bærebare fortsat gerne skulle være med i - bare trådløst)?

Der var ret mange spørgsmål.. Håber at nogen kan svare - i det mindste bare på noget af det :)

Med venlig hilsen,
Newbie-Thomas ;)
Avatar billede beez Nybegynder
12. juni 2004 - 13:48 #1
Jeg har selv en dell bærbar, den fungere helt ok. Har haft nogen problemmer med musen og musen som sider på bærbaren, men ellers er den helt ok
Avatar billede fcknet Nybegynder
12. juni 2004 - 13:50 #2
1) Jeg har igennem 3 år haft en Dell bærbar computer. Den er suveræn. Der har ikke på noget tidspunkt været problemer med den. Den eneste ulempe ved den er at den er ret stor og tung. Dog har de også andre modeller som ikke er så store.
2) PRO frem for Home - Jeg ville vælge Home. Jeg har personligt kørt med begge systemer, men har egentlig ikke fundet nogen speciel forskel. Der er en del ekstra funktioner til netværk osv i Pro, men det er kun for professionelle brugere.
3) Complete care er så de henter computeren og reparerer den hvis den går i stykker. For det første er det dyrt, og for det andet skal der ret meget til for at de henter den (har jeg prøvet med en desktop). Derfor ville jeg vælge denne fra.
4) Du behøver ikke en trådløs router. Du skal bare bruge en trådløs gateway, et access point. Vær opmærksom på at sikkerhedsniveauet falder når du installerer trådløst netværk.
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
12. juni 2004 - 13:55 #3
fcknet
kan du forklare lidt mere om det trådløse gateway halløj? :)
Hvad er det? Software, hardware, etc? Er det let at sætte op?

Tak for svarende indtil nu :).. Håber på at få nogle flere omhandlende processor/netværk/ generel mening om dell

- Thomas
Avatar billede fcknet Nybegynder
12. juni 2004 - 14:13 #4
Du sætter dit access point (hardware) i din hub, hvorefter du kan forbinde til nettet trådløst, hvis du har et trådløst netværks-kort.
Jeg ved ikke om det er let at sætte op da jeg ikke har prøvet det, men jeg vil mene at det er relativt let da jeg tror det er indbygget i XP (softwaren til at connecte).
Avatar billede dmcn Praktikant
12. juni 2004 - 14:37 #5
Mht. CompleteCare, så ville jeg helt klart vælge den til. Den koster en del, ja, men du får så også fuld forsikring på alle skader på den bærbare. Jeg købte selv CompleteCare til min Inspiron 4150, og indtil videre har de skiftet skærmen to gange og keyboardet en gang - og de har på intet tidspunkt spurgt til hvordan skaderne er opstået.
Og så kommer punktet, som gør at man måske skal genoverveje Dell: På min laptop er der, på hver side af museknapperne, en lille gummistrip - jeg aner ikke hvilket formål den tjener, men faktum er at den ridser/efterlader mærker på min skærm, hvis jeg transporterer den uden at lægge et stykke stof mellem skærm og keyboard. Det er på grund af disse mærker, at jeg har fået skiftet skærmen to gange, og jeg har hørt rygter om at problemet også optræder på 510m. Overvej derfor hvor meget du er villig til at slås med Dell. Hvis problemet også optræder på din nye laptop, og du ikke kan leve med de små, men til tider ganske synlige mærker, kommer du til at skulle overtale Dell til enten at give dig en ny model, eller at reparere den du har, så problemet forsvinder.
Når det er sagt, så vil jeg gerne påpege, at jeg derudover har været fuldt ud tilfreds med både selve laptoppen og også Dells service. Første gang sendte de en reparatør ud til mig, og han skiftede skærmen på stedet, og anden gang afhentede de den på adresssen, sendte den til England til reparation og sendte den tilbage med kurérpost. Alt i alt perfekt service, men som sagt: Overvej om du vil tage chancen. :)
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
12. juni 2004 - 14:38 #6
Ah, ok.. Og dette acces point følger vel temmeligt sikkert med computeren.

Jeg venter lige og ser om jeg kan få nogle svar på de andre to spørgsmål :)
Avatar billede kox Nybegynder
12. juni 2004 - 19:02 #7
jeg har en dell lattitude D800 og kæresten en D600.
Vi ville egentligt have købt inspiron, men det faldt lidt på designet. der er sådan en lyseblå plastic ring omkring tastaturet som efter sigende falder i amerikaneres smag (ifølge dell), men bestemt ikke i vores. på bagsiden af skærmen, altså det der vender opad når den er lukket kan man skifte et plastic cover, også det virker i mine øjne  billigt. så betyder design noget og skal det være dell så vælg en lattitude. de virker utroligt gedigne. også, synes jeg sammenlignet med f.eks. asus. der er nogle comp (bla inspiron og asus) som virker 'lallede' i skærmen. det er som om man kan vride den. som du nok allerede har gættet, ikke lattitude ;) skal det være rigtigt lækkert og har du kassen er der jo altid IBM ;)

jeg ved godt du skriver at du ikke skal bruge comp til det store grafiske, men overvej nu alligevel at købe en uden delt grafikhukommelse.

pro skulle være mere stabil end home, men det er jo windows... i det daglige mærker du ikke det store. af og til vælter det...

ang centrino så er her dejligt roligt. vælg sådan en!
1.7GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB er et udtryk for at den populært sagt har en bredere motorvej til at skubbe data rundt på.
jeg tror ikke du vil mærke forskel til dit brug. alle 510'ere er centrino baserede maskiner.
jo højere cpu hastighed og jo større skærm, jo større strømforbrug. vær dog opmærksom på at f.eks. min d800 med widescreen har 9 cellersbatteri hvor d600 med 14" skærm har plads til 6. gynger og karuseller.

ang netkort er de to første ens, bare forskellige fabrikater. vi har intel og det funker fint. den dyreste dell kan også køre a-standard, men det er vist en standard som ikke så mange tror på. vælg en af de første er mit råd.
når du har en router bør et access-point være nok, men prisforskellen på trådløs router og accesspoint er yderst begrænset. ved ikke om du har både modem og router fra cybercity? hvis de har leveret 2 kasser bør du kunne skifte routeren ud med en trådløs. køb en 'g-standard', hvis du flytter data mellem computerene. prisforskellen på 'b' og 'g' routere er også lille. på næsten alle trådløse routere er der også 4 tilslutninger til almindeligt kabelnetværk. access point/router følger IKKE med computeren, det købes seperat. pris 500-1000kr. du kan også leje et af cybercity, men jeg tror kun de understøtter den langsomste standard, og efter mindre end et år er routeren/AP tjent ind i forhold til at leje ved CC.

ang complete care, tænkte vi at vi passer bare på, men jeg har allerede fortrudt at vi ikke tog det med, det er jo før set at en kop kaffe på mystisk vis havner i computeren... men med 2 maskiner er det jo en dobbelt så stor udskrivning...

på lattidtude ingen gummidimser som n0rmality beskriverskriver.

håber du kan bruge det til noget.
/kox
Avatar billede ahumle Nybegynder
12. juni 2004 - 19:18 #8
Jeg har netop købt bærbar, men valgte en IBM fremfor en DELL. Det skyldes bl.a. at jeg har hørt en masse historier om DELL computere der er gået i stykker gang efter gang, mens IBMs Thinkpad's er så godt som umulige at ødelægge.
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
12. juni 2004 - 23:04 #9
Jeg har desværre ikke råd til en IBM eller en Lattitude.

Har sådan en Dell en almindelig udgang til netværkskabel, eller virker den kun med trådløst netværk?

Jeg kan ikke finde sådan et "acces point" under dells "konfigurer
og køb" side. De har kun trådløs router og "Dockingstation" (hvad det så end er).

Er det noget jeg kan få hvis jeg går ned i fona og spørger efter det? :)

Tak for hjælpen,
- Thomas
Avatar billede kox Nybegynder
12. juni 2004 - 23:21 #10
nåe det er nu ikke fordi en lattitude er meget dyrere end inspiron. måske en 'tusse' hvis du fjerner complete care.

ja inspiron (og lattitude og ibm ;)) har almindelig nettilslutning også!

ja du vil kunne få accesspoint i fona, men computercity f.eks. har større udvalg og kan nok rådgive bedre. ellers enhver velassorteret computerbutik. hvis du bor i københavnsområdet er falkoner alle et godt bud.
se evt. her http://www.edbpriser.dk/Listsubcategories.asp?ID=4

dockingstation er så du kan sætte den bærbare i 'dok' så du bruger computerens kraft men har tilsluttet f.eks. 'normalt' tastatur og en anden (større) skærm.
Avatar billede kox Nybegynder
12. juni 2004 - 23:28 #11
hvis du går ind under 'TIL MINDRE OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER' får du flere valgmuligheder for lattitude og så er prisforskellen temmelig lille.
jamen det er altså ikke fordi jeg vil tvinge dig ;)
Avatar billede kox Nybegynder
12. juni 2004 - 23:35 #12
ang dokken, så er kabler osv. tilsluttet dokken. i bunden af computeren sidder der under et selvlukkende dæksel et stik som passer til dokken.
så sættes computeren i dokken, og du har i princippet en almindelig computer.
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
13. juni 2004 - 11:45 #13
Nå, så du synes at jeg skal købe en lattitude? ;)..

Jeg kigger lige lidt på priserne inde hos dell.
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
13. juni 2004 - 11:51 #14
ja, de er vidst noget billigere under "mindre virksomheder", men dem kan jeg da vel ikke købe som privatperson?
Avatar billede kox Nybegynder
13. juni 2004 - 14:56 #15
jo det tror jeg ikke er noget problem. det er vist bare for at lave en opdeling af en art...
Avatar billede sad-peter-pan Nybegynder
15. juni 2004 - 17:01 #16
Tak for hjælpen allesammen :).. Jeg har bestilt en Inspiron 510m. Den er godt nok grim, men det er ikke det det kommer an på ;)

Nu glæder jeg mig bare til at jeg odtager den om 1-2 uger :)
-Thomas
Avatar billede kox Nybegynder
15. juni 2004 - 19:05 #17
nej bare den er smuk indeni *G*
god fornøjelse.