Avatar billede mulvad Nybegynder
13. juni 2004 - 18:49 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Driverinstallation til S-ATA harddisk under Windows XP Pro

Jeg har installeret en WD-200 gb S-ATA disk samtidig med at jeg har 2 ide diske og 2 cd/dvd drev. I princippet kører det fint - jeg kan se disken og har fået gode 186 gb ekstra efter NTFS formattering af hele disken.

Imidlertid har jeg efter at monteret S-ATA kablerne og disken fået to nye ide-kanaler i min system-oversigt i Windows. Ud for disse to kanaler er den klassiske gule advarselstavle, der i dette tilfælde betyder at der ikke er installeret drivere til disse to kanaler.

Windows XP finder dog ved opstart automatisk de to nye ide-kanaler, og endvidere en driver til dem - umiddelbart herefter meddeler Windows dog, at der ikke kan installeres en driver til dem da driveren er til en anden platform???

Jeg har forsøgt at disable de to kanaler, men så forsvinder min nye S-ATA disk fra systemet.

Min spørgsmål er nu -

1) hvor finder jeg de korrekte driverne til de to nye ide-kanaler,

2)burde det ikke være overflødigt med drivere og

3) Hvorfor kan jeg bruge disken når der står at jeg mangler drivere til de kanaler der styrer trafikken til disken?

Jeg har et ASUS P4C800-E Deluxe board.

/Henrik
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2004 - 19:11 #1
Tidl. spm. om samme som reference:  http://www.eksperten.dk/spm/508924
Avatar billede kbu Nybegynder
13. juni 2004 - 19:16 #2
har du prøvet at lade windows indlæse dine S-ATA drivere, når meddelelsen kommer om ny hardware ? (blot et gæt ;-))
Avatar billede mulvad Nybegynder
13. juni 2004 - 21:51 #3
Jep...det har jeg forsøgt - her får jeg så beskeden om at den driver der findes (der ER til XP) er til en anden platform.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 09:08 #4
http://www.eksperten.dk/artikler/311 Disable driversigning og så installaer driveren igen - driveren skulle gerne være med dit bundkort på en cd?
1. Hvis det ikke er de rigtige drivere du har skal du søge på bundkortnavnet
2. Nej
3. Undrer også mig
Avatar billede serverservice Praktikant
14. juni 2004 - 09:09 #5
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=P4C800-E%20Deluxe
...værsgo installer chipset driver og raid driver
Avatar billede mulvad Nybegynder
15. juni 2004 - 13:30 #6
Jeg har naturligvis forsøgt at installere denne driver - imidlertid er det her Windows XP meddeler mig at driveren er til en platform.
Avatar billede jpvj Nybegynder
15. juni 2004 - 13:33 #7
Enten er driverne "defekte" (dvs. de er virkelig til ex. 64bit XP) eller også er din XP "syg".
Avatar billede serverservice Praktikant
15. juni 2004 - 13:38 #8
hvis du har prøvet de drivere jeg linker til og den siger til en anden platform så skal du prøve en repair. (enig med jpvj)
efter repair skal du geninstallere dine Servicepacks
Avatar billede mulvad Nybegynder
28. april 2011 - 14:54 #9
Lukker og slukker!