Avatar billede jesperhaun Nybegynder
14. juni 2004 - 13:49 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Installer Linux med RPM-liste

Jeg vil gerne vide, om man kan installere Linux ved hjælp af en liste af RPM-filer samt en HTTP- eller FTP-adresse.

Jeg vil bruge det til backup - eller rettere restore. Det vil sige, at jeg slet ikke vil svare på noget under installationen. Den skal blot installere de RPM'er, som er i listen. Ikke andet overhovedet.

Listen vil blive genereret af kommandoen "rpm -qa" og gemt som tekstfil, når der tages backup af /etc/ /home/ og andre mapper med data og konfigurationsfiler.

Derefter vil jeg bruge de stier, som jeg har i yum.conf, hvilket i øjeblikket er adresser hos klid.dk.

Ideen skulle være, at når jeg skal lave restore, så ville jeg installere på den måde, kopiere min backup ind over - og på den måde genetablere serveren.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juni 2004 - 14:41 #1
Er du absolut låst fast på den metode? Der findes jo andre måder at lave imaging/restore på, men hvis et alternativ ikke er interessant så gider jeg ikke til at skrive stolpe op og ned om det. =)
Avatar billede lap Nybegynder
14. juni 2004 - 14:46 #2
anbefalingen må netop være kickstart og ikke den metode du beskriver, så vend lige tilbage til strych9 først.
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
14. juni 2004 - 14:51 #3
Det var i hvert fald en ide. Jeg er åben over for andre, men det grundlæggende er, at der skal tages backup af så lidt som muligt, og det skal være nok at restore /etc /home og så videre. Jeg eksperimenterer med en alernativ metode, hvor jeg bruger TAR og GZIP. Jeg tager backup ned i én fil af alt på nær:

/tmp/*
/var/spool/mail/*
/usr/local/swish-e/*
/var/cache/*
/etc/fstab
/var/spool/postfix/*
/var/run/*
/proc/*
/boot/*
/dev/*

Derefter installerer jeg en meget lille Fedora og lægger min backup ind over og restorer MySQL (der er lavet med mysqldump).

Det virker fint, men det burde kunne gøres mere enkelt.
Avatar billede strych9 Praktikant
14. juni 2004 - 14:58 #4
næh bare slå dig løs hvis du har lyst lap.

Har siddet og tænkt lidt over hans forslag til en metode og hvorledes det skulle gøres i bash script med awk. Er kommet frem til at det ikke er noget jeg gider at lave fordi det skal testes, og jeg ikke har lyst til at køre et af mine systemer ned ligenu.

Kig på kickstart Jesper: http://www.redhat.com/docs/manuals/linux/RHL-9-Manual/custom-guide/part-install-info.html
Avatar billede lap Nybegynder
14. juni 2004 - 22:01 #5
Jeg har en del erfaring med at kickstarte - men kun med cdrom og nfs, men det burde også være muligt at lave med ftp.

Jeg må nok erkende, at det er en større opgave - også større end jeg har lyst til for 100p på eksperten. Normalt vil det være en opgave på op til 1 uge under normale omstændigheder.

Så desværre - jeg må tilslutte mig strych9 - men kik på kickstart - du har formentlig en anaconda-ks.cfg liggende i /root - som kan bruges som udgangspunkt.

Næste del er nemmest at opbygge (og vedligeholde) en installations katalogstruktur på en nfs-server - også af hensyn til restore hastighed.
Avatar billede kbnielsen Nybegynder
17. juni 2004 - 00:11 #6
Jeg kan kun anbefale kickstart løsningen... Jeg har aldrig prøvet en ftp install, men det er meget let at sætte en apache server op og benytte HTTP install. I kickstarten kan du angive den liste af rpm'er du ønsker, lade et post script sætte resten af dit system op. Jeg vil måske forslå, at du begyndte at kigge på at lave dine egne rpm'er til konfigurationsfiler mv., så det kun er data du skal backup up. Når konfigurationen ligger i rpm'er og du har en kickstart, kan post scriptet lige så godt installere dine konfigurationsrpm'er, og du vil kunne være oppe meget hurtigt.

Men prøv at tage en tur på google... Kickstart er slet ikke så svært igen. Og rpm bygning lyder også skræmmende, men er også til at finde ud af...
Avatar billede jesperhaun Nybegynder
23. juni 2004 - 12:03 #7
Kickstart ser ud til at være løsningen. Jeg kan ikke give point og lukke spørgsmålet, med mindre I laver svar i stedet for kommentarer.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2004 - 13:03 #8
ok
Avatar billede lap Nybegynder
23. juni 2004 - 14:06 #9
svar :-)