Avatar billede zipip Praktikant
14. juni 2004 - 15:23 Der er 6 kommentarer

Linux installation - hvor?

Er der nogen der kender til virksomheder (off. og private) der har fået installeret Linux og OpenOffice på deres arbejdsstationer. Kan jeg få et navn og evt. en reference person da jeg gerne vil foretage en Linux installation men mangler en reference.

På forhånd tak
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2004 - 15:26 #1
Kan en guide på nettet ikke bruges ?
Hvilken Linux er det. ?
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2004 - 16:45 #2
Du kan læse om installation om Debian på http://www.debianguiden.dk

- selvfølgelig hvis det er Debian du vil installere ;)
Avatar billede allux Nybegynder
14. juni 2004 - 17:56 #3
Jeg tror at det Zipip leder efter er navnet på en person der kan fortælle lidt om pro's/con's med hensyn til migration fra windows til linux. Som udvikler på det nystartede Allux Projekt har jeg flere kontakter til private firmaer som med tiden skal være prøveklude for vores IT-løsninger. Har du spørgsmål angående distributioner og har du brug for hjælp til installation vil vi meget gerne hjælpe dig.

http://allux.users.whitehat.dk
Avatar billede zipip Praktikant
15. juni 2004 - 11:37 #4
Jeg beklager hvis min formulerin ikke var helt klar.
Jeg leder efter en virksomhed, offentlig eller privat der har fået installeret Linux og OO på deres arbejdsstationer.
Avatar billede allux Nybegynder
15. juni 2004 - 12:13 #5
Hej Zipip,

Mit tidligere firma havde 15 arbejdspladser (webbureau) og vi brugte til sidst udelukkende linux. lukningen havde dog intet med valg af operativsystem at gøre *S* Vi brugte Windows NT server og workstation og vi oplevede en væsentlig forbedring i behandling af workloads, og de enkelte medarbejdere var kun få uger om at vænne sig til de nye systemer. Vi valgte dengang at bruge Suse linux og enkelte servere kørte Slackware. Jeg står uforstående overfor de folk der mumler om at linux-uddannet (f.eks RHSE certificeret) personel er meget dyrere end MCSE personel. De er fagligt dygtigere da en Red Hat System Engineer eksamen er meget mere omfattende end en MCSE (jeg har begge certificeringer selv, så jeg har noget at have det i..) og derfor skal de selvfølgelig også have mere i løn i gennemsnit. Et minus er at det er sværere at finde kvalificerede linux/unix teknikere end microsoft teknikere da sidstnævnte endnu er mere udbredt. Inden 5 år spår jeg dog at balancen er ved at tippe til linux's fordel. Jeg tror at du vil blive overrasket over den mængde programmer der er til rådighed for Linux og BSD (FreeBSD og OpenBSD er jo også en mulighed) men hvis du vil prøve linux så prøv at opsætte en ekstra arbejdsstation og se om dine ansatte kan vænne sig til at arbejde på den. Du kan selvfølgelig godt forvente at en ældre dame som har brugt WordPerfect siden ruder konge var knægt nok vil være mindre åben overfor linux/BSD end andre måske vil være. Det der skal til er en holdningsænding over hele linien, og den holdningsændring starter altid i ledelsen. En lille fodnote er så at du naturligvis skal lytte til dine ansatte, for der kan være nogen som ikke bryder sig om at få et anderledes system trukket ned over hovedet. At få en linux workstation skal være et tilbud.. og så snart at 1-2 har taget linux til sig så breder det sig hurtigt.. og du kan i ro og mag afvikle MS operativsystemet. Der er altså heller ikke nogen der FORBYDER dig at have begge dele. Jeg har selv en Windows 2000 server stående fordi vi stadigvæk udvikler ASP.NET løsninger til enkelte kunder. Vi er dog mest baseret på Apache/PHP5/MySQL/Oracle nu. Jeg ønsker dig held og lykke med at opgradere til et FRIT system med nye muligheder og mange nye løsningsmodeller. Nu ved jeg ikke lige hvad du laver i dit firma, men hvis du f.eks skal købe dyre licenser til AutoCad så er linux begavet med en gratis QCad som er 100% kompatibel og faktisk pænere lavet end AutoCad. og så er den GRATIS for både private og firmaer.

Mvh, Allux
Avatar billede zipip Praktikant
15. juni 2004 - 12:25 #6
Tak for dit svar. Jeg implementerer Linux og fimaet der skal have et nyt system vil meget gerne have en reference til en eksisterende Linux installation. Jeg bruger selv Linux og er meget godt tilfreds, men at omvende gamle Win brugere kan være svært.