Avatar billede simonbm Nybegynder
16. juni 2004 - 20:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Firewire, USB, SATA, ATA, hvad er bedst? hurtigst?

hej

jeg skal købe ny harddisk, helst omkring 200 GB, men jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal købe af de forskellige typer. Hvad er hurtigst af Firewire, USB, SATA og ATA? Hvor ligger fremtiden? Økonomisk set hvad er klogest?

På forhånd tak!
Avatar billede human Nybegynder
16. juni 2004 - 20:23 #1
USB 2.0
Avatar billede masteryeti Nybegynder
16. juni 2004 - 20:56 #2
Ofte kommer det an på hvad du vil. Det hurtigste er SATA, men det er også groft regnet 15 % dyrere.
En ekstern Firewire/USB harddisk har den fordel, at de kan tages med over til en makker - til gengæld har de ofte en del kortere levetid, da de fleste af de små eksterne kabinetter de kommer i, ikke giver dem meget luft, og varme ødelægger en harddisk !
Der er en lille chart på denne side, hvor du nogenlunde kan se hastighederne :
http://www.cheap-laptop-and-used-laptop-review.com/external-hard-drives.html

En ting mere du skal være opmærksompå hastighedsmæssigt er, at selvom USB 2.0 lover op til 480 MB/sec, kan de aldrig overføre data hurtigere end den harddisk der sidder i. Derudover kan computeren ikke tale "direkte" med harddisken, men skal be USB-porten om at hente dataen fra disken, det giver også en lille smule delay, og tager en del mere CPU-kraft. Ofte sparer producenter også på de diske de sætter i færdigbyggede eksterne USB-harddiske.

Som du sikkert kan høre, vil jeg anbefale at du køber en SATA disk, medmindre du gerne ville kunne tage den med over til en makker.

Det er forresten heller ikke så godt at installere styresystemet på en ekstern USB disk <- skal du også tage med i dine overvejelser.
Håber du finder det rigtige til dig !
Avatar billede ricky Nybegynder
16. juni 2004 - 21:05 #3
human>> hva' snakker du om ???

Nåh.. de nævnte diske kan som masteryeti er inde på deles op i 2 grupper:

interne - ATA/SATA
externe - USB/Firewire

Interne er de hurtigeste og billigeste. Support på motherboards for ATA dør snart, så du bør helt klart vælge SATA.

..med mindre du har brug for at kunne flytte rundt mellem venner, maskiner m.v.
Avatar billede human Nybegynder
16. juni 2004 - 22:47 #4
Jeg siger USB 2.0 fordi det er smart, og hurtigere end firewire. Så tit som jeg skifter diske rundt, er det klart det bedste for mig.

Men om simonbm gør det, ved jeg ikke. Det skriver han ikke noget om.
Avatar billede bono Nybegynder
07. juli 2004 - 11:10 #5
Firewire er igen hurtigere end USB 2.0. De er nu oppe på 800Mbps mod USB 2.0's 480Mbps. Se linket http://www.firewiredirect.com/firewire/products/Ultra800.shtml