Avatar billede superbent Nybegynder
18. juni 2004 - 00:53 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Købe ny bærbar computer, kan den gøres bedre og billigere?

Hejsa eksperter...

Jeg er ved at købe 3 x bærbare til mit firma.

Jeg har været herinde:
http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/notebooks?c=dk&l=da&s=bsd

og er i det tilfælde ved at kigge på:
Dell Latitude D600 med:

Windows XP Pro, dansk version
Office XP pro, dansk (outlook, word, excel)
3 års garanti

Intel® Pentium® M Processor (1.40GHz, 1Mb L2 cache, 400MHz FSB) + 14.1" XGA TFT
512MB 266MHz DDR SDRAM (2x256MB)
Intel PROWireless 2200 802..11b/g Mini-PCI card - for Intel Centrino Mobile Technology
Integreret 56k V.92 modem
60GB harddisk ATA-100
DVD 8x med Decoder Software

1MB on-die L2 cache
ATI® Mobility RADEON™ 9000 grafikkort med støtte for 4xAGP (32MB)
10/100/1000 Ethernet LAN on motherboard
Integreret Smartcard læser
'Smart' udvidet Lithium Ion 6 cell batteri pakke med ExpressCharge

Den koster ca. Pris 11.218 kr (eks. MOMS)

I skal tænke på at det _skal_ være med Windows XP Pro og Office Pakken (outlook, word, excel)+ garanti eller lign. da vi ikke har råd til at betale hver enkelte lille ting som måtte opstå.

Er der nogen steder på nettet hvor man kan få en bærbar som er bedre, hurtigere og mere stabil, til pengene?

På forhånd tak.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
18. juni 2004 - 02:30 #1
dengang jeg kun krejlede til mig selv vendte jeg hvert eneste ISA-kort, men efter at jeg er begyndt at tænke timeløn og tabt arbejdsfortjeneste ind i en computers pris (og såkaldt TCO - total cost og ownership eller noget iden stil) finder jeg ud af hvor meget det betyder at have en samlet løsning. Derfor kan det være rigtig meget værd at købe det hele et sted.
Jeg kender ikke DElls bærbare, men har supergode erfaringer med deres support på servere og PCer.
når det skal være xp pro og office ser det fornuftigt ud tænker jeg umidelbart, men det her er bare et par strøtanker.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 06:23 #2
Jeg synes specifikationerne ser noget tynde ud, langsom ram, dårlig skærmopløsning, sløv processor.

Mht. Office pakken, hvad så med at tænke fornuftigt og gå efter OpenOffice pakken, der er helt gratis og (for mig at se) fuldt på højde med Office.

Har selv købt http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=550325&kat= og er yderst tilfreds, det er dog uden styresystem.

Dell tilbyder nogle tillægsgarantier, men jeg tror de færreste vil betale de 3000 kr som den dyreste koster.
Avatar billede masteryeti Nybegynder
18. juni 2004 - 07:29 #3
Det kan sagtens gøres bedre, men så bliver det dyrere, det kan også sagtens gøres billigeren, men så er det ikke sikkert det er så godt mere - det er altdi et tradeoff du skal tage højde for. Skal dine medarbejdere bruge deres nye bærbare til at skrive dokumenter og mails på dem, eller skal de også arbejde i diverse grafiktunge/cputunge opgaver ? .... skal de kun arbejde med kontorprogrammer, kan du sagtens spare nogle penge, og endda blive hos Dell, fx ved at købe en D505 for 9544,- incl moms - se her :
http://www.dell.com/downloads/emea/products/latit/latit_d505_uk.pdf
Vi bruger cirka 30 af dem på min arbejdsplads, hvor brugerne skal bruge dem til mail, dokumenthåndtering og til at surfe på. De fungerer upåklageligt, og de par stykker der har haft et par fejl, har Dell været gode til at reparere !
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 10:04 #4
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 10:31 #5
el-barto kan ikke lige se hvad du mener med sløv CPUI??

skærmen på denne model er alt nok til brugeren krav. 1MB level 2 cache er også rart.

Opretter-->

VEGA Z7 PRO, er også en fed sag. Det er faktisk det samme som  ASUS M6800N bare med forskellig indpakning.
http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Overvej bl.a Asus M6800N-modellen hvis det er noget du evt vil spille på eller grafisk arbejde og andre krævende programmer (systemkravene stiger jo konstant!).
Den er med 15" skærm vejer blot 2,7 kg

Den har boget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som de fleste andre - bl.a. nogle af dem du har fundet!)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)

Maskinerne er nok overkill til dine krav - men igen er det rart med noget fremtidsskkret hardware.

Den nye Dell 9100 er ogsåen god maskine med markedest nyeste VGA kort.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan, den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

personligt syntes jeg du skal gå efter en maskine med centrino teknologi. Mindre MHZ men samme ydelse som en større P4 - man kan grundlæggende sammenligne en Pentium M 1.3 (cpu´en i centrino) med en 2.2 GHz P4 i ydelse - 1.4 med en 2.4 - 1.5 med en 2.6 og 1.7 med en 2.8 GHz P4.
Deet du her skal lægge mærke til er ydelse kontra MHz - altså færre MHz men bedre ydelse - det vil igen sige mindre varmeudledning og dermed mindre køling - dermed en ret så støjsvag maskine

Et godt sted at starte er at klarlægge sit behov og spørge sig selv, hvad den skal bruges til, og dermed hvad man har af krav til maskinen. Skal den bruges til grafik og ressourcekrævende ting vil jeg anbefale, at man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags.
Der findes forskellige former for bærbare. De ting jeg finder vigtige ved en bærbar er vægt, keyboard, skærm, og generel ydelse. Nævnt i prioriteret rækkefølge. Men igen afhænger det af, hvad den skal bruges til. Hvis maskinen skal bruges i stedet for en stationær, vil man nok prioritere ydelse lidt højere end fx. vægten.
Køb helst en bærbar med separat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.
Processoren skal hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm.
Læg også mærke til hvor lange batteriet holder. Gå som minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 11:16 #6
For øvrigt har den laptop du ref til el barto en delk fejl på skærmen.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 13:11 #7
ird>
- er 1.4 ikke langsommere end 1.6?
- skærmen er fin nok, men skal man arbejde bare en smule med grafik er 1024x768 for lidt.
- man kan ikke bare sige "den laptop du henviser til har mange fejl" uden at dokumentere det. Det er utroværdigt og viser hvor ensidig og påståelig du  stadig er.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 13:13 #8
Min skærm har i hvert tilfælde ingen fejl, og jeg er fuldt ud tilfreds. Det ville også være underligt når det er samme skærm som i Asus M6800
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 17:05 #9
læs lige under anmeldelserne på den du selv linker til :D

Jeg kan få en maskine magen til den du sidder med med hjem i morgen så skal jeg teste den igen igen.

Tjek billedet set fra siden så vil du opleve der er blinde punkter.

Jo 1.4 er mindre end 1.6 men ikke en disse du vil kunne mærke.
Tror jeg har en del flere erfaringer end du har på dette område el barto. Du kender din egen og måske en eller to mere - men jeg har snart testet de maskiner der er fremme pt.
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 17:06 #10
Superbent--> kontakt mig på ICQ - 341639301 så hjælper jeg gerne. Dette skal ikke koste point her eller på anden måde koste dig noget.

Tilbudet står ved magt hvis du ønsker :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 17:14 #11
"læs lige under anmeldelserne på den du selv linker til :D"

øhh...hvor finder jeg anmeldelser af den?

"Tjek billedet set fra siden så vil du opleve der er blinde punkter."

øhh...det er en TFT skærm, uanset hvor dyr en laptop du køber så vil du have problemer med billedet fra siden. På nogle mere udtalt end på andre, men ikke noget jeg oplever som et problem.

"Jo 1.4 er mindre end 1.6 men ikke en disse du vil kunne mærke."
nej, ikke før du skal sælge den igen.

Jeg tror jeg har en del flere erfaringer end dig ird, jeg kender 700 bærbare og har testet dem alle. Så jeg er super kloge-åge.
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 17:15 #12
ird> Iøvrigt skilte jeg og en kammerat vores bærbare ad (han har en M6800N) og guess what...

Skærmene er fra samme produktionslinie, det eneste der var forskelligt var at min skærm var 3 uger nyere :P
Avatar billede ird Praktikant
18. juni 2004 - 17:18 #13
700 bærbare *LOL*

øhh...det er en TFT skærm, uanset hvor dyr en laptop du køber så vil du have problemer med billedet fra siden. På nogle mere udtalt end på andre, men ikke noget jeg oplever som et problem

Kan du tage mere fejl *LOL*

Droper at diskutere mere med dig igen igen igen da du øjensynligt ikke ved meget af hvad du snakker om omkring laptops.

Opretter mit tilbud står åben

Ha en god dag
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 17:19 #14
ird> Du vil altså påstå at TFT skærme _ikke_ har et generelt problem med synsvinklen? SÅ opgiver jeg...du må være dummere end jeg troede...suk...
Avatar billede masteryeti Nybegynder
18. juni 2004 - 20:26 #15
Det er efterhånden nogen år siden, at man ikke kunne se billedet på en TFT skærm medmindre man var direkte foran den. Hvis man kigger på denne side :
http://www.techreport.com/reviews/2004q1/lcds/index.x?pg=2
Vil man se at over halvdelen af disse nye TFT/LCD skærme har en sysnsvinkel på 170 grader - og da max jo 180, er der ikke meget der mangler. Ved de vinkler er det ikke mere et problem at skærmen bliver utydelig, men at alt bliver så småt, at man ikke kan læse det mere, men det ville man heller ikke kunne fra et stykke papir eller en CRT skærm !
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2004 - 23:04 #16
Nu ved vi jo alle at en ting er de specifikationer som opgives, en anden er virkeligheden.

Hvornår kan man se skærmen og hvornår kan man ikke? hvor tydeligt/utydeligt skal det være?

Jeg mener stadig at man kan sige at overordnet er synsvinklen noget man bør tage med i sine betragtninger, og som sagt er den bedre/dårligere hos nogen.
Avatar billede superbent Nybegynder
19. juni 2004 - 00:36 #17
jeg er allerede igang med at skulle underskrive kontrakter og sende ind m.v. ang. de bærbare.. det kan dog stadig bremses hvis det er helt galt det valg jeg har lavet.

I de bærbare jeg valgte, fik jeg at vide af salgskonsulenten at jeg fik en 5500 harddisk i stedet for 4200 RPM harddisk, hvad han så end mener med det...
og de bliver alle leveret gratis.

Vi _skal_ have licens til XP pro og Office (vi bruger de programmer, kan desværre ikke gå igang med noget staroffice m.v. nu).

De bærbar jeg har valgt nævnes der at det er dårlig opløsning på skærmen og at det er langsomme ram og dårlig grafikkort.

Kan dette uddybes? kan man eks. mærke meget forskel på 266 og 333 mhz ram betydelig? jeg troede at harddisken var hurtigere var betydelig bedre.

Det vi skal bruge dem til er primært:

ude hos kunder m.v. at kunne gå på nettet ligemeget hvilken metode næsten.
vi skal kunne bruge kontorprogrammer og winxp generelt, uden problemer eller at computeren er ved at gå ned selvfølgelig ;)
Det kan være små spil, såsom age of empires, eller civilization3 der kunne spilles på dem, og jeg håbede at den bærbare vi har valgt vil kunne køre dem, da de ikke er nogen af de nyeste 3d spil osv. (det har jeg stationær til... en bærbar vil alligevel nok ikke kunne hamle op med eks. Half-life2 og nogle af de andre nye spil (formodning)).

ird: Jeg kunne godt tænke mig at vide om disse bærbare jeg har valgt er et meget dårligt valg til formålet og prisen.
og hvor mange ting er mulige at opgradere i en bærbar? jeg hører at eks. grafikkort kan ikke opgraderes da det er en chip osv.

De bærbare der er valgt, kunne jeg også godt tænke mig at vide... hvordan vil skærmen være? kan intet finde med kontrast, grader m.v. (Jeg sidder pt. ved en 19" fladskærm ved navn Samtron 91S som er den bedste fladskærm jeg har siddet ved med hensyn til dens egenskaber såsom kontrast,grader osv.)
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 09:03 #18
Godmorgen

Til det formål du ønsker er dem du selv har kikket på alt nok tro mig.

1. Kan dette uddybes? kan man eks. mærke meget forskel på 266 og 333 mhz ram betydelig? jeg troede at harddisken var hurtigere var betydelig bedre.
------
Selvfølgelig er der forskel - men ikke noget du kommer til at fornemme mærkbart til dine krav.

2. I de bærbare jeg valgte, fik jeg at vide af salgskonsulenten at jeg fik en 5500 harddisk i stedet for 4200 RPM harddisk, hvad han så end mener med det...
og de bliver alle leveret gratis.
----
Han mener en harddisk med 5400 RPM

3. ird: Jeg kunne godt tænke mig at vide om disse bærbare jeg har valgt er et meget dårligt valg til formålet og prisen.
og hvor mange ting er mulige at opgradere i en bærbar? jeg hører at eks. grafikkort kan ikke opgraderes da det er en chip osv.
-----
Et af problemerne med grafik til bærbare pc'er er, at chippen er integreret på bundkortet. Det betyder, at det tager lang tid at udvikle en bærbar med en ny grafikchip, da der skal laves ændringer på bundkortene. Nvidia vil forkorte den tid, der går fra en ny grafikchip er klar, til den kan bruges i bærbare, og det skal gøres ved hjælp af en nyt grafikmodul med navnet MXM (Mobile PCI Express Module).
De ting du f.eks kan skifte er HD bl.a
En bærbar er et lille integreret emne som man som uerfaren skal lade være med at pille ved. Skal der skiftes nye dele ud i dem så få en fag mand til dette. Jeg får tit maskiner ind af døren - hvor folk selv har leger experter, og hvor det så er gået galt. De fleste producenter stoppe omgående garantien hvis man selv påbegynder dette.

Modellen D600 er selvfølgelig ikke markedets bedste og til prisen ville jeg enten tage Dell 8600c eller Vega http://www.hol.dk/vis_test.asp?tID=130&s=1
Men min absolute favorite er og bliver stadig Asus 6800. Det er den maskine jeg til dato ingen fejl overhovedet har haft på

Til el barto-> hvis du som du siger har leget med 700 maskiner vil jeg gerne bruge dig til at udele erfaringer med på ICQ :D

Jeg har selv testet maskiner knap 2 år nu og kender ingen der har testet 700 mnodeller :-))
Avatar billede masteryeti Nybegynder
19. juni 2004 - 11:28 #19
Bakker IRD op i, at der er en forskel på 266 mhz ram, eller 333 - men nok ikke noget du ville bemærke.
I min egen erfaring, har du fået en bedre handel i harddiskene. En hurtigere harddisk vil ikke som helhed gøre systemet hurtigere, men vil give en noget bedre responstid. Ofte er disse harddiske paradoksalt nok, hurtigere til at spinne op igen, hvilket en bærbar ofte gør i en bærbar, dette vi lbrugeren hver gang opleve som om at maskinen reagerer hurtigere. Ligeledes vil maskinen hurtigere kunne læse nogle programmer ind - vi snakker om tider på omkring et lille sekund, men det at maskinen reagerer hurtigt efter et tastetryk/dobbeltklik giver et bedre overall indtryk, end hvis den fx er 15 % hurtigere til encode en film eller rendere et stort billede.
Alt i alt har du fået nogle gode computere, men prisen taget i betragtning var der nok bedre handler på markedet - men hvis du får en god oplevelse med dem du har nu, og en god service hcis der skulle opstå problemer, er det lige så vigtigt !
held og lykke med Jeres nye udstyr !
Avatar billede ird Praktikant
19. juni 2004 - 11:32 #20
God opbakning tak