Avatar billede dar Nybegynder
19. februar 2001 - 22:12 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

LAN->ADSL->Modem->LAN?

Jeg mindes at have set noget der hed \'VPN\', i de gode (bobob) gamle win98-dage. Da oversættelsen er noget i stil med \'Virtual Private Network\' må det jo være noget med \'delt netværk\', hvilket jo i og for sig er meget snedigt.
Dengang tænkte jeg ikke videre over det da det ikke var særlig aktuelt med en elendig 56k-forbindelse og skoddede 2 timer om dagen (snipercity).

Men da jeg nu har adsl tænker jeg og et par venner på det igen.
OK!
Der er blot to problemer:
1: Det er IKKE til at opsnuse i windows 2000.
2: Jeg aner INTET om det.

Noget må kunne gøres!
Avatar billede wermelin Nybegynder
19. februar 2001 - 22:15 #1
Du kan downloade et proxy program der gør det muligt at dele internetadgangen!
Jeg benytter AnalogX og det kører fint mellem min og en kammerats computer!
Avatar billede dar Nybegynder
19. februar 2001 - 22:20 #2
wermelin>> Det er faktisk lige omvendt jeg mener; dele lokalnetværk over internet. Jeg har sguda ikke det store brug for noget at dele interenettet med når jeg har en router, vel?
Avatar billede wermelin Nybegynder
19. februar 2001 - 22:26 #3
Ahh... undskyld! Den misforstod jeg...
Avatar billede a34daf Nybegynder
20. februar 2001 - 00:05 #4
Jeg vil foreslå en anden løsning, nemlig at opsætte FTP-servere hos dig og dine venner (åbn kun for deres ip) og du vil få næsten lige så meget glæde af det.
Vi er nogle venner som bruger det og det virker fint.
Hvis du vil kigge nærmere på Virtual Private Network så, http://www.epm.ornl.gov/~dunigan/vpn.html

/Claus
Avatar billede teknik Juniormester
20. februar 2001 - 00:20 #5
Det her er blot vejledningen i opsætning af VPN fra WinME, men om du kan bruge den til noget ???
...men netopsætningen i Win2K, er langtfra min stærke side, så om den er \"med\" eller ej...ved jeg desværre ikke
------------------------------
Klik på Start, peg på Indstillinger, og klik på Kontrolpanel. Dobbeltklik derefter på Netværk via modem.
Hvis du ikke kan se det ønskede element, skal du klikke på få vist alle indstillinger i Kontrolpanel og derefter dobbeltklikke på elementet.

Dobbeltklik på forbindelsen til din Internet-udbyder, skriv dit brugernavn og din adgangskode, og klik derefter på Tilslut.
Når du har logget på din Internet-konto, skal du dobbeltklikke på forbindelsen til dit firmanetværk og skrive dit brugernavn og din adgangskode. Klik derefter på Tilslut.
En meddelelsesboks bekræfter forbindelsen.

Bemærk!

Hvis du vil oprette en virtuel, privat netværksforbindelse via Internettet, skal du først oprette to forbindelser i Netværk via modem. Én forbindelse til Internet-udbyderen og én til dit firmanetværk.
---------------------------------------------
Altså oversat
1. \"i skal begge logge på internettet som normalt\"
2. \"den ene PC skal \"logge på den anden\"...dvs. en skal være server

..der er altså brug for at oprette en \"server\" i Netværk via Modem...
-tilslutninger, -opkaldsserver...osv...en PPP internet er nok et godt valg...

\"den anden ende\" skal så logge på med den oprettede adgangskode.

Hvis det er til at \"spille på, så skal du sikkert også bruge denne \"gateway opsætning\"
http://www.eksperten.dk/spm/33291

mvh :-)
Teknik
Avatar billede dar Nybegynder
20. februar 2001 - 18:29 #6
teknik>> Jaja, jeg ved jo lissom godt hvordan man installereDE lortet. Problemet er blot at det ikke er der! Det andet problem er jo at nogen skal ringe op til nogen andre. Det er jo heller ikke særlig snedigt når man har adsl.
Avatar billede dar Nybegynder
20. februar 2001 - 18:33 #7
a34daf>> Jeg HAR en ftpserver, så fildeling er ikke det store problem. Det der ville være rart var noget \'normalt\' LAN imellem maskinerne, over internettet.
Avatar billede a34daf Nybegynder
21. februar 2001 - 13:57 #8
Problemet med at lave VPN er (så vidt jeg ved) at kun Cybercity understøtter PPTP (protokollen) som du skal bruge, mens de andre ikke aner hvad det er, eller først skal have det lavet.
Avatar billede dar Nybegynder
22. februar 2001 - 10:55 #9
Jamen er der da ikke bare et eller andet program man bare kan installlere, der så står og snupper noget netværkstrafik, propper ind i nogle ip-pakker og smider det afsted over nettet? Det ville da være genialt!
Avatar billede a34daf Nybegynder
22. februar 2001 - 13:45 #10
teknik>> hvor har du din tekst fra ? Det firmanetværk som der skal kobles på skal have en server stående som kører PPTP (Point to Point Transfer Protocol).

dar>> jo, sådan set er det et lag ovenpå IP, men ISP\'en skal tilbyde tunelling som IPsec bruger. Det sker fra den server du kobler dig på som skal understøtter det.
Cybercity ehrverv tilbyder det http://erhverv.cybercity.dk/produkter/sikkerhed/vpn/
Men som sagt tror jeg ikke, at det er en reel løsning, hvis du vil have et \"rigtigt\" netværk.
Har dine venner samme udbyder?
Avatar billede teknik Juniormester
22. februar 2001 - 21:35 #11
>>a34daf, som der står: \"Det her er blot vejledningen i opsætning af VPN fra WinME\"
-altså kun releant, som \"alme orientering\", og ikke særlig relevant for Win2K
...det er selvf. også derfor, at det blot er en \"kommentar\"
------------------------------------------------------
...Hjælp filen i Win98 (skset herunder) fortæller præcis det samme, som du siger, nemlig \"PPTP i begge ender\".
Bruge et virtuelt, privat netværk
Virtuelt, privat netværk er en ny netværksteknologi, som du kan bruge til at få adgang til firmanetværk via Internettet eller et LAN-netværk på en sikker måde. Virtuelt, privat netværk bruger en tunneling-protokol, f.eks. PPTP (Point-to-Point Tunneling Protocol). Et virtuelt, privat netværk installeres ved hjælp af Netværk via modem.
Hvis du f.eks. medbringer en bærbar computer på en forretningsrejse, kan du taste et lokalnummer for at oprette forbindelse til din Internet-udbyder og derefter oprette en anden forbindelse, eller tunnel, til dit firmanetværk via Internettet. Du vil have den samme adgang til firmanetværket, som hvis du oprettede forbindelsen direkte fra dit kontor.
Bemærk!
Dit firmanetværk skal understøtte PPTP. Kontakt systemadministratoren for at få svar på eventuelle spørgsmål.
-----------------------------------------------------
At der så måske er tale om private netærk er jo egentlig ligemeget \"protokolkravet er vel det samme, så der er jeg ganske enig

>>dar
Du skriver jo ikke noget som antyder at du ved andet og mere end at VPN eksisterer...
Faktisk, så præciserer du dit kendskab som: \"Jeg mindes at have set noget der hed \'VPN\'\"
Så jeg tænkte at lidt baggrundsinfo nok var passende...
Hvis du ved alt om opsætning af VPN, så må du undskylde, men dit formulering lyder altså \"lige modsat\".
Mht. en løsning af \"problemet\", så har desværre ikke andet af interesse at bidrage med
Avatar billede dar Nybegynder
27. marts 2001 - 19:55 #12
Teknik>> Meget undskyld hvis jeg har udtrykt mig forkert.

Nu lukker jeg altså!
Avatar billede teknik Juniormester
27. marts 2001 - 21:58 #13
>>Dar er 10-4  - ved desværre for lidt om Win2K til rigtig at være \"til nytte\" ;-)