Avatar billede mr.t.man Nybegynder
23. juni 2004 - 16:21 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

BÆRBAR: Ram

Hey Eksperter!

Jeg har netop købt en bærbar pc, med 256 MB ram. Og i den forbindelse vil jeg gerne have opgraderet den, med 512 MB. I manualen står der, at man skal benytte 1-inch SODIMM (PC-100) ram.

Er det sådanne ram jeg skal bruge?:

http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H007409
http://www.gate2prices.dk/hardware/hardware-vis.asp?Kode=H002082

Er den eneste forskel på disse ram, producenten? - Og skal man være opmærksom på, hvor mange pins de har? Jeg har nemlig både fundet nogle med 144 og 200..

Er SODIMM-ram én type ram, ligesom SD-ram eller DDR-ram, eller er det en af disse?

På forhånd tak!

/mr.t.man
Avatar billede ird Praktikant
23. juni 2004 - 17:30 #1
man kan tjekke hvilke ram man skal bruge her: http://www.kingston.com
Avatar billede peterditlev Nybegynder
23. juni 2004 - 20:06 #2
grundlæggende skal du bruge ram som producenten anbefaler, men der findes rammoduler der billigere end producentens anbefalninger.
edo ram
sodimm ram
sdram
ddrram
rambus ram
osv er alle forskellige du kan ikke sætte 2 forskellige ram typer sammen uden at systemtet bliver ustabilt
tallet 144, 168, 184, osv viser antallet af "ben" eller kontakter om du vil
så ja det betyder at du ikke kan bruge Ram med 200 på en 144
Avatar billede jpvj Nybegynder
23. juni 2004 - 20:09 #3
Ja det er de rigtige som du kigger på. Du vil evt. også kunne benytte PC133 - det kan muligvis fås billigere, og kan sagtens køre langsommere (100Mhz).
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
24. juni 2004 - 00:09 #4
hmm... nu har jeg flere steder set, at rammene angives som SODIMM SD-RAM og andre steder som SODIMM DDR-RAM... Så SODIMM-RAM er vel ikke bare en ramtype som SD eller DDR..?
Avatar billede peterditlev Nybegynder
24. juni 2004 - 06:32 #5
jo og der bruges flere angivelser for paritet altså fejl på datatransport find den type producenten af din bærbar kan håndter, og køb der hvor du synes at det er det bedste sted at handle
Avatar billede mr.t.man Nybegynder
12. juli 2004 - 12:35 #6
Tak for svarene!