Avatar billede mat Nybegynder
25. juni 2004 - 10:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

rendering af sider i firefox

Hej

Jeg er som så mange andre skiftet til firefox, og er egentlig meget godt tilfreds. Men jeg kan ikke forstå hvorfor visse sider ikke vises ordentlig første gang.

eks.:

eksperten viser nogen gange blanke indlæg og man skal refreshe siden for at se dem.

debat.computerworld vises helt af helvede til nogen gange og man skal refreshe for at se siden ordentligt

ebruger.dk vises helt af helvede til nogen gange og man skal refreshe for at se siden ordentligt

..og jeg har oplevet det samme på dr.dk...

Spørgsmålet er så, er disse sider dårligt kodede? Jeg mener de vises jo fint nogen gange, og det burde være svært at lave markup der virker "nogen gange" eller?

Eller er firefox'es rendering engine forkølet og hoster engang imellem...eller hvad dælen? Er det min version den er gal med?

version:
Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.0; en-US; rv:1.6) Gecko/20040206 Firefox/0.8

mvh mat
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
25. juni 2004 - 10:31 #1
Jeg ved ikke hvad der er skyld i det, men jeg tror alle Firefox-brugere (og måske også brugere af andre Gecko-browsere) oplever det.

Mit gæt er, at det er noget fejl eller noget i den retning, i nogle af rendering-hastigheds-optimeringerne i Gecko/Firefox.
Avatar billede Slater Ekspert
25. juni 2004 - 10:35 #2
Det med de blanke sider, er en midlertidig fejl, er jeg sikker på.

Fejlen var der nemlig også i Firebird 0.6 (dengang det hed det), men den blev rettet i version 0.7

Hvis den ikke er rettet når de får sig nosset sammen til at udsende en 1.0, så er det tid til at brokke sig :)
Avatar billede mat Nybegynder
25. juni 2004 - 10:37 #3
hehe, så må jeg hellere vente med at brokke mig :)

...vil i smide nogle svar?
Avatar billede soreno Praktikant
25. juni 2004 - 10:59 #4
Jeg er ikke overbevist om at problemet kun er hos browseren.
http://eksperten.dk/spm/495375

Jeg har kun problemet i spørgsmålssiderne (ikke spørgsmåloversigt).
Jeg har kun problemet på eksperten.
Jeg har aldrig oplevet det på andre sider.
Avatar billede mat Nybegynder
25. juni 2004 - 11:09 #5
Nej der er osse sider jeg aldrig har problemet på, men så er vi tilbage ved "nogen gange"-spørgsmålet, det er jo nok med et refresh (eller to).
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juni 2004 - 12:20 #6
http://www.securityfocus.com/columnists/249

En af pointerne er at man kan jo prøve at hjælpe webside ejeren med at få siden gjort firefox kompatibel.
Avatar billede soreno Praktikant
25. juni 2004 - 12:31 #7
Jeg tror problemet er at mange "webudviklere" tror at deres side er korrekt hvis bare den validerer mod relevante DTD'er.
Fint at syntaksen er på plads, så kan browseren parse dokumentet korrekt. Men hvad med semantikken - hvor mange "webudviklere" har styr på den ?
Avatar billede mat Nybegynder
25. juni 2004 - 12:56 #8
så firefox synes semantikken i html er vigtig engang imellem? strange...
Avatar billede soreno Praktikant
25. juni 2004 - 13:06 #9
Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvordan eksperten er bygget op (kan knap selv lave en blank (korrekt) html side).

Men et gæt kunne være at browseren gør hvad den får besked på,
et andet gæt er at det er et bug i browseren.
Et tredje, og nok mere realistisk, gæt er at det er en kombination af 1 og 2.
Avatar billede soreno Praktikant
25. juni 2004 - 13:34 #10
Det særeste er dog at hvis man skifter style-sheet til "Basic Theme" og tilbage til "Eksperten" så kan siden sagtens ses.
Avatar billede mat Nybegynder
29. juni 2004 - 22:25 #11
Er det bare mig eller er det lige blevet værre med firefox 0.9.1 ?...jeg synes godtnok jeg får de blanke indlæg hyppigt nu?

(og ja jeg bruger også finten med at vælge "basic theme" og skifte tilbage til "eksperten" til at løse det nu, tak for den lille finte :)

..er der iøvrigt ingen der vil have point?
Avatar billede soreno Praktikant
30. juni 2004 - 09:24 #12
Det kunne være smart hvis man kunne mappe "finten" til en knap (f.eks. 4. museknap).

Efter jeg har installeret 0.9.1 så føles det væsentlig bedre - men jeg har ikke lavet statistik på det.
Avatar billede soreno Praktikant
30. juni 2004 - 09:47 #13
Jeg har dog bemærket at der 95% af gangene på "spørgsmåloversigten" mangler 2-8 navne på top10 listen (som jeg har i øverste højre hjørne).

Det antyder at der også er noget galt på netop den side.
Avatar billede exp Juniormester
01. juli 2004 - 16:06 #14
mat >>
Oplever ikke det er værre i 0.9.1 - det er ca det samme her...
Avatar billede mat Nybegynder
06. juli 2004 - 22:30 #15
nåmmen vi må da håbe de finder ud af det før eller siden? Og hvis der er nogen der vil brokke sig over jeg tager point selv: I var for langsomme ;)
Avatar billede mat Nybegynder
06. juli 2004 - 22:30 #16
..og tak for deltagelsen iøvrigt :)