Avatar billede hyttemeier Nybegynder
25. juni 2004 - 22:43 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bogføring af privatforbrug

Hejsa,

Jeg har problemer med bogføringen af privatforbruget.
Jeg har en statuskonto under passiver, (så vidt jeg forstår er det netop det erikjuul beskriver her www.eksperten.dk/spm/443694 ).

Men når jeg laver min årsopgørelse bliver denne saldo blot ført videre til næste år, og det er ikke korrekt, da min revisor har sendt en rettelse til mig ang. dette.
Skal jeg lade denne konto gå i nul ved at modpostere på egenkapital?

På forhånd tak for hjælpen...

/Mvh Hyttemeier
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
25. juni 2004 - 22:49 #1
Sikke noget vrøvl jeg fik skrevet.

Jeg mente ikke "Når jeg laver min årsopgørelse..." men derimod:
Når jeg afslutter regskabet.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juni 2004 - 05:11 #2
Med henvisning til spørgsmålet ovenfor om "Løn" vil jeg sige, at privatforbrug skal behandles på samme måde. Det er jo i kraft at din "Løn" at du er i stand til at have et privatforbrug.
Når du har en konto benævnt "Privatforbrug" er det mere et spørgsmål om detaljeringsgraden i din kontoplan.
Både Løn og Privatforbrug skal i den sidste ende føres i mellemregning med firmaet. Du oplyser at firmaet er et I/S. Du og I/S'et er at betragte som to juridisk selvstændige enheder (et firma og en privatperson). Til trods for at du personligt hæfter for hele I/S'ets gæld, såvel som din medinteressent gør. Der er solidarisk hæftelse = "een for alle, alle for een"

Ved regnskabsafslutning skal du have tømt (nulstillet) konto for privatforbrug og modpostere på melemregningskontoen.

Du kunne fra begyndelsen bogføre "Privatforbrug" på mellemregningskontoen, men igen - det er et spørgsmål om detaljeringsgrad i regnskabet.
Ved regnskabsafslutning skal bu blot huske at nulstile alle "private" konti ved at ompostere til mellemregningskonto.
Husk også at i et to-mands I/S skal der være en mellemregningskonto for hver indehaver og at du får omposteret tl den rigtige konto = dit "mellemværende" med firmaet.

Håber dette lidt lange indlæg skaber lidt mere klarhed.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juni 2004 - 05:39 #3
Dir spørgsmål lyder:
"Skal jeg lade denne konto gå i nul ved at modpostere på egenkapital?"

Det kan der godt svares Ja til for saldoen på "Mellemregningsonto" påvirker jo (din andel af) Egenkapitalen. I praksis bogfører man nødvendigvis ikke direkte på Egenkapital (=dit indskud i I/S'et) men på mellemregning. I praksis har det denne indvirkning på din egenkapital i firmaet:

Egenkapital (din andel) primo året kr. xxx.xxx,xx
+ andel af årets resultat (+/-)
- private hævninger
= Egenkapital ultimo året

"Private hævninger" dækker over både konto for løn, privatforbrug og andre private ting, som er specifiserede i regnskabet og ikke blot ført på en samlet konto, nemlig "Mellemregning".

Men som sagt tømmes disse konti ved regnskabsafslutning ved at modpostere på mellemregning. Og lade den oprindelige konto "Egenlapital" (indskud ved firmastart) stå urørt.

Tjaa...  sådan er der så meget regnskabsteknisk.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juni 2004 - 05:42 #4
Skulle være Svar ....      :)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
26. juni 2004 - 09:55 #5
Jeg er bange for at jeg ikke har været præcis nok.

Det drejer sig om en enkeltmandsvirksomhed, det spørgsmål jeg henviser til er fra en anden bruger.

På nuværende tidspunkt har jeg en statuskonto ved navn "Løn til indehaver" under passiver i balancen. Her bogfører jeg hvad jeg kalder privatforbrug. Altså penge taget fra firmaets pengebeholdning og brugt privat.

Når jeg så laver min årsafslutning overføres saldoen på denne konto til næste år. Da jeg fik regnskabet for 2002 tilbage havde revisoren medsendt et omposteringsark, hvor saldoen på "Løn til indehaver" blev nedsat med det beløb der var overført fra sidste år, og dette blev modposteret på følgende konti: "Årets resultat", "Købsmoms" og "Egenkapital".

Derfor spørger jeg hvad jeg skal gøre med denne mellemregningskonto "Løn til indehaver" for så vidt jeg forstår skal den ikke bare føres videre som Summa gør det.

Håber jeg har forklaret det bedre nu hvor jeg er mere vågen ;-)

/Mvh Hyttemeier
Avatar billede lemoni Nybegynder
26. juni 2004 - 12:53 #6
Statuskonti videreføres fra år til år, og "løn til indehaver" nulstilles ikke automatisk. Igen i år bør din revisor medsende et omposteringsark, så saldoen pr. 31-12-03 på "løn til indhaver" blier nulstillet ifm. afslutningen af årsregnskabet. Derved kan du igen se hvor meget du har hævet som "løn til indehaver" i 2004. (se Halifax - her forklares ovenstående mere detaljeret.
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juni 2004 - 00:44 #7
Principerne er de samme, uanset om det er enkeltmandsfirma, eller som (med)indehaver i et I/S.

Umiddelbart lyder det underligt, at revisors omposteringsark fra 2002 omfatter "Årets resultat" og "Købsmoms"
Eneste forklaring herpå er, at revisor har fundet en eller flere poster (udtræk, udgifter), som du har bogført som "Privat" men som revisor anser for firmamæssige, hvorfor "Årets resultat" påvirkes (formindskes) li'som moms heraf indgår. Mens resten, de rent private, indgår i (formindsker) Egenkapital.
Kontoen "Løn til indehaver" primo 2003 skulle herefter være nulstillet.

På samme vis skal du nulstille saldo på "Løn til indehaver" ultimo 2003 ved at modpostere saldoen på Egenkapital. Dit private udtræk=privatforbrug, nedsætter den firmamæssige Egenkapital, mens "Årets resultat" forøger firmamæssig egenkapital.

Posteringen kan (eller bør) måske i stedet laves som en primo 2004 postering. Altså en af de første posteringer, du foretager, når saldi er overført fra "Forrige år". (Af nogle også kaldet en "åbningspostering) for at få "Åbningsbalancen" primo januar det nye år korrekt.)
At lave den primo det nye år, har den fordel at kontoen ikke viser NUL ultimo forrige år.
Tal med revisor om, hvad der er mest hensigtsmæssig for dig. Altså om dt skal være en "ultimo året" postering, eller om dt skal/bør være en "primo året" postering (det ny regnskabsår.)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
27. juni 2004 - 11:24 #8
Det vil jeg gøre.

Tusind tak for hjælpen  :-)

/Hyttemeier