Avatar billede tomle Nybegynder
27. juni 2004 - 18:10 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Afspilning af NTSC

Det er muligt at det er et dumt spørgsmål, men nogen skal jo stille dem :)

Hvis jeg køber en bærbar computer m. dvd-drev + diverse afspillersoftware osv., kan jeg så afspille dvd'er i både PAL- og NTSC-format, eller er det kun PAL?

På forhånd tak!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. juni 2004 - 18:21 #1
Afhænger af om du på længere sigt, kan få drevet gjort regionsfrit.
Som udgangspunkt har du (så vidt jeg husker) 5 forsøg, inden drevet låser sig fast på en bestem region.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 18:37 #2
Jeg tror, du blander tingene lidt sammen, victor-1. Regionskoder er ikke det samme som enten pal eller ntsc. Hvis du har en ntsc-DVD som ikke regionskodet, burde du kunne afspille den på din pc. Ntsc og pal er to forskellige videoformater med forskellig opløsning, hvor regionskoder er spærrekoder, så de kun kan afspilles, hvis din maskine er sat til den kode.
lucky-luke :-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. juni 2004 - 18:40 #3
Hmm - det mener jeg nu ikke jeg gør :o)
NTSC film er en region, mens PAL er en anden.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. juni 2004 - 18:47 #4
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 18:51 #5
Ntsc er et format som blandt andet bliver brugt i USA - som så ligger i region 1. Men hvis der menes med spørgsmålet om der kan afspilles region 1- plader på hans drev, har du fuldstændig ret. De fleste drev er som regel låst til en region men kan med software ændres, så de kan afspille alle regioner - dvs. dvd'er fra hele verden. Eller som du siger, ændre drevet 5 gange til den region, man nu vil afspille.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 18:53 #6
Jeg har lige kigget på dit link, og det fortæller faktisk det, jeg lige har fortalt. Der står f.eks. intet om ntsc eller pal.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. juni 2004 - 18:57 #7
"lucky-luke"
Nej - der står ikke noget om formaterne i det link. Men (og sikkert også både du og opretter) ved, at det i usa (reg.1) er formatet NTSC som bruges og i europa er formatet PAL. Så jeg mener faktisk, at jeg har besvaret spørgsmålet korrekt *S*
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 18:59 #8
Jeg har fundet lidt om hvor der står noget om forskellene.
http://www.videohelp.com/dvd#tech
Jeg vil prøve at finde noget mere uddybende.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 19:01 #9
Yes, det er også det jeg siger i Kommentar: lucky-luke 27/06-2004 18:51:48, at hvis det er det, spørgsmålet går ud på, har du fuldstændig ret. :-)
Lucky luke.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 19:34 #10
Her er lidt mere uddybende - hvis det altså er det, spørgsmålet går ud på:
http://nickyguides.digital-digest.com/interlace.htm
Jeg undskylder overfor victor-1, hvis du synes jeg har været for påtrængende, men som spørgsmålet er stillet, kan det jo nemt misforstås, af både dig og af mig :-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
27. juni 2004 - 19:55 #11
Jeg synes da ikke, at du har været for påtrængende - over hovedet ikke ;o)

Da det jo handler om at hjælpe opretter mest muligt, kan det kun være positivt for ham, at få flest mulige input her og du kan da sagtens ha' ret i, at en af os har opfattet spørgsmålet forkert. Umiddelbart var der dog ingen tvivl hos mig *S*

I øvrigt vil jeg sige til opretter, at der findes ingen dumme spørgsmål - kun dumme svar ;o)
Og nu vil jeg afvente en kommentar fra dig.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 19:59 #12
Godt nok :-)
Men så fik vi da også lært lidt om forskellene med ntsc og pal og regioner - hvilket jo også KUNNE være spørgsmålet. Så lidt har vi da lært - misforståelser eller ej :-)
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
27. juni 2004 - 20:04 #13
Men svaret må være, at den kan afspille begge formater - hvis der ingen regionskode er på - eller hvis den er knækket, hvilket jo ikke er ulovligt. Du kan få programmer, som kan knække regionskoderne og gøre din afspiller regionsfri, som victor-1 så rigtigt siger.
Avatar billede tomle Nybegynder
28. juni 2004 - 11:35 #14
Meningen med spørgsmålet - som måske ikke er alt for klart formuleret :) - var hvorvidt det er muligt at afspille dvd'er i NTSC-format på en europæisk/dansk computer; jeg er udmærket klar over forskellen på de forskellige regionskoder, samt hvor de bruges, så det var ikke det jeg mente.

Konklusionen må altså være: Det er muligt at afspille dvd'er i både NTSC- og PAL-format i et dansk dvd-drev (idet vi her ser bort fra spørgsmålet om regionskoder).

>>lucky-luke: Hvis du lige poster et svar, kan I begge få point.
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
28. juni 2004 - 11:43 #15
Yes, så fik vi det afklaret :-)
Jeg takker :-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
03. juli 2004 - 12:59 #16
Også tak fra mig :o)