Avatar billede vesterby Nybegynder
27. juni 2004 - 18:29 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

2 stk cpu på en forbindelse

Hej
Jeg har engangimellem brug for at koble en ekstra computer på internettet.Jeg behøver ikke at kunne dele filer osv men kun at den skal kunne gå på nettet.
Hvad skal der til for at jeg kan gøre det ??
Jeg har en TDC forbindelse med fast IP og det er lidt usmart at hive netstikket ud og ind hele tiden .
Håber at det er det rigtige sted at oprette ?
Vesterby
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. juni 2004 - 18:31 #1
hvis du har fast ip har du vel også en router. Den router jeg har far tdc har indbygget switch. hvis din ikke har det skal du køre det kabel du kører fra routeren til din computer ind i en switch. så kan du tilslutte flere computere til switchen. De får så tildelt en intern ip via dhcp og kan komme på nettet.
Avatar billede ridefisken Nybegynder
27. juni 2004 - 18:32 #2
Under alle omstændigheder skal du have en switch.
Hvis du ikke har det i forvejen skal du også have en router.
Routeren skal så sidde "mellem" dsl-modemet og switchen (måske er der indbygget switch i routeren), og de to computere skal tilsluttes switchen.
Avatar billede evilhoppemis Nybegynder
27. juni 2004 - 18:33 #3
sætte et netkort mere i den ene pc også gøre den til router eller du kan købe en router eller switch eller hub. Det billigste er nok et ekstra netkort koster jo kun 150 hvor de andre ting let koder det dobbelte.
Avatar billede ridefisken Nybegynder
27. juni 2004 - 18:34 #4
Jeg fik formuleret mig lidt uklart.. men simonvalter har ret (og kom først) :)
Avatar billede ridefisken Nybegynder
27. juni 2004 - 18:35 #5
evilhoppemis' løsning kræver at den ene computer er tændt, ellers kan den anden ikke oprette forbindelse derigennem.
Avatar billede vesterby Nybegynder
27. juni 2004 - 18:52 #6
øhh
først lige en kommentar
jeg har ingen router
Avatar billede vesterby Nybegynder
27. juni 2004 - 18:55 #7
Evilhoppemis: din løsning kræver det at jeg skal oprette netværk ??
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2004 - 19:36 #8
vesterby> Kommentar: vesterby
27/06-2004 18:52:59 øhh
først lige en kommentar
jeg har ingen router

her får du et gratis tip: det ville så nok være en god ide at skrive om du så kører via kabel, eller har netstik i væggen.
Det sparer div. brugere for en masse spørgsmål og dig for en masse svar ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2004 - 19:37 #9
Altså skrive hvad du SÅ bruger, når du ikke bruger router ;)
Avatar billede vesterby Nybegynder
27. juni 2004 - 20:07 #10
Uha det var da vist en fejl.Godt ord igen
Jeg aner ikke helt hvad jeg så skal kalde min forbindelse ,men dere r ingen router jeg har en lille boks hængende på væggen som er tilsluttet mit telefonstik
John stigers du må da sandelig undskylde hvis vi ikke alle er lige så skarpe som du er !
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2004 - 20:10 #11
vesterby> er du dronningen, siden du omtaler dig selv i flertal???

Og det var ment som hjælp! tsk tsk....
Avatar billede vesterby Nybegynder
27. juni 2004 - 20:12 #12
John Stigers: Jeg foretrækker Kronprins :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2004 - 20:16 #13
kig på dit udstyr står der speed streem på noget af det der er tilsluttet i væggen

du skriver :

jeg har en lille boks hængende på væggen som er tilsluttet mit telefonstik

kunne lyde som tdc adsl så har du sikkert også en lille hvid boks der står speed streem på ?

har du telefon hos tdc ?
Avatar billede vesterby Nybegynder
27. juni 2004 - 20:20 #14
Jetdirect: Jeps der er en boks der står speedstream på og ja det er adsl ved tdc
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2004 - 20:41 #15
fint så er der styr på det

du har ingen sort boks der står efficent på ?

hvis er det en router
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2004 - 20:43 #16
hvis du kun har speed streamen har du kun 1 ip nummer du kan købe flere ip numre hos tdc eller du kan købe en billig router og koble bag speed streamen så har du alle de interne ip numre du har brug for

fordelen ved routeren er at den kigger ud på det ip nummer som speed streamen har

en router koster omkring en 6-700kr
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 2004 - 21:42 #17
Avatar billede vesterby Nybegynder
28. juni 2004 - 07:14 #18
Jetdirect: Takker for svaret ,jeg køber en router.Håber ikke at den er svær at sætte op
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2004 - 08:52 #19
hvis du får problemer så spørger du blot herude

den har 2 net sider

1 wan den skal kobles mod din speed stream

1 lan der kobler du dine maskiner på

lan siden i routeren er sikkert sat til dhcp dvs den selv henter et ip nr i routeren fra en tabel

netkortene på dine pc´r skal på netkortet være sat op til ren dhcp
Avatar billede vesterby Nybegynder
28. juni 2004 - 10:51 #20
"netkortene på dine pc´r skal på netkortet være sat op til ren dhcp"
Er det nemt at se om de står til dhpc
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 2004 - 11:48 #21
ja

højre klik på andre computere / egenskaber

vælg tcpip for dit netkort

klik på tcpip

så vil der stå hent automatisk ip adresse

dette er dhcp