Avatar billede webson Nybegynder
01. juli 2004 - 08:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

vil gerne dele mapper og printer hjemme

vi har 2 computere hjemme, begge med win xp og vi deler internet via en hub/switch.

men vi vil gerne dele mapper og printer også ?

vi kan ikke se 'andre computere' som det er nu.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 09:48 #1
Du skriver at du deler internet via en hub/switch og af den grund er det en dårlig ide at dele mapper og printere. Da der åbenbart ikke er en router imellem pc'erne og internettet vil en deling af mapper og printere åbne computerne for angreb af hackere fra internettet.

Hvis du alligevel gerne vil gøre det, vil jeg anbefale at du får en router, eller monterer et ekstra netkort i maskinerne. Med de ekstra netkort vil du kunne lave et internet netværk mellem de 2 maskiner. De 2 computere kan så forbindes med et krydset kabel.
Avatar billede webson Nybegynder
01. juli 2004 - 10:06 #2
jeg har en router, men connector igennem en hub/switch.

jeg har også kørt netwærksguiden i XP men den siger
'fejl i netværksinstallation' prøv at udføre den manuelt
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 10:31 #3
Ok, det er en anden sag.

Check først at begge maskiner er i samme subnet. Det gør du i en dosprompt, hvor du skriver:
ipconfig
og trykker enter.
Ipaddresserne skal ligne hinanden, bortset fra det sidste tal og subnet-mask skal være ens.

prøv så at pinge hinanden:
i dosprompten pinger du den anden computers ipaddresse f.eks:
ping 192.168.1.2

Får du svar ?
Avatar billede webson Nybegynder
01. juli 2004 - 10:56 #4
en dospromt ? (:

ved ikke hvordan man gør det, men dos lyder som en levn fra fortiden :)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 10:58 #5
Det er faktisk et overordentligt nyttigt værktøj *s*

klik startknappen | kør, skriv cmd og tryk enter. Så har du dosprompten.
Avatar billede webson Nybegynder
01. juli 2004 - 11:04 #6
ja sikkert, det må jeg lære :P

den ene IP adresse hedder 10.0.0.5
undernetmaske 255.255.255.0

den anden hedder 10.0.0.6
samme undernetmaske
Avatar billede webson Nybegynder
01. juli 2004 - 11:09 #7
anmodning fik timeout
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
01. juli 2004 - 12:31 #8
Ok, det lyder for mig, som om du har firewall på maskinerne.
De er på samme subnet, ipaddresserne er iorden så de skal simpelthen kunne pinge hinanden.
Men prøv lige at pinge "Standard gateway", som er den ipaddresse der står nederst når du kører en ipconfig. F.eks:
ping 10.0.0.1

Svarer den så må det simpelthen være en firewall på maskinerne der blokerer.
Avatar billede webson Nybegynder
02. juli 2004 - 18:20 #9
ja, der er zone alarm på begge maskiner, kan vi så ikke dele mapper/printer ?

findes der en anden firewall der tillader dette ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
02. juli 2004 - 18:42 #10
Da du er bag en router er zonealarm lidt unødvendig idet routeren fungerer som firewall for begge maskiner. Prøv at lukke firewall'en på begge maskiner og se så om der ikke lige pludselig dukker nogle computere op inde i netværkssteder.

Prøv også testen med at pinge.
Avatar billede webson Nybegynder
04. juli 2004 - 19:05 #11
lukker, vil ikke af med zonealarm (: