Avatar billede deleuran Nybegynder
26. juli 2004 - 13:41 Der er 20 kommentarer

Sikre mine data

Jeg har et kæmpe problem med min bærbare Vega+ computer.
Kom til at slette en fil og computeren ville ikke starte op igen. Jeg har prøvet at reperere Windows XP pro men nu får jeg en blå skærm med en fejl.

Jeg har nogle vigtige data liggende på computeren som jeg gerne vil redde før jeg formatere disken og starter på en frisk instalation. Hvordan kan jeg gøre det? Findes der et program der kan lave backup uden om Windows?
Avatar billede deleuran Nybegynder
26. juli 2004 - 13:43 #1
Min harddisk kører med NTFS
Avatar billede rhjjhj Nybegynder
26. juli 2004 - 13:48 #2
hmm... hvis du har en smule forstand på linux, vil det være let at boote computeren på fx en linux rescue cd. Så kan du mounte harddisken, snuppe indholdet, gå på netværk og smide indholdet over på en anden computer indtil din nye XP installation er klar....

http://www.sysresccd.org/
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juli 2004 - 13:50 #3
Synes stadig du skulle forsøge med at lave en rigtig Repair af din installation, så du kan bevare dine data.
Hvikken fejlmeddelelse fik du med den blå skærmP
Har du brugt korrekt fremgangsmåde ved Repair?

Find vejledning til det i menuen til venstre her
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm
Avatar billede deleuran Nybegynder
26. juli 2004 - 13:56 #4
Jeg ved intet om linux.

Jeg har prøvet at lave en repair 4 gange og jeg har fulgt fremgangsmåden som beskrevet. Desværre
Avatar billede dragox Nybegynder
26. juli 2004 - 14:48 #5
Hvis du har flere harddiske i en én (eller delt harddisken op)
Gå ind i din dos og find dine filers plasering.

derfra kan du flytte eller kopiere det du ønsker med disse kommands:

xcopy /? (giver hjælp)

xcopy /S c:/placering/hej D:/backup

f.eks.

( xcopy /S "fra" "til" )

Håber det hjælper.

Du kan starte dos op ved hjælp af en startdiskette, eller blot ved nogle computere pres F5 / F8 ved opstart af windows
Avatar billede serverservice Praktikant
27. juli 2004 - 08:10 #6
->dragox det kan han ikke fra dos da han kører Ntfs, men muligvis fra recovery consolen, men det er for besværligt.
->deleuran det er nemmest hvis du kan smide din harddisk i en anden pc og så overføre filerne.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. juli 2004 - 08:15 #7
Nå var lidt hurtig, havde ikke set det var en bærbar. Har du mulighed for at installere xp på en anden partition og så overføre mapper & filer hertil?
Hvis ikke skal du bruge recovery consolen og kopierer dem over http://www.wown.com/j_helmig/wxprcons.htm
Avatar billede dragox Nybegynder
27. juli 2004 - 09:27 #8
det rigtigt nok, men det vist nemmere med en externe harddisk med windows på hvis han enlig skal gemme dataen, så den eneste mulighed er faktisk dos. og jo. nfts kan god tage dos, ved blot ved opstart
Avatar billede serverservice Praktikant
27. juli 2004 - 09:36 #9
Du kan jo ikke læse ntfs fra en dosdiskette , hvis det er det du mener - altså i ren dos?
Der findes nogle demo bootdisketter som kan læse ntfs, men har ikke fundet nogle som kan kopiere hele mapper endnu - nogle bud/links?
Avatar billede dragox Nybegynder
27. juli 2004 - 09:49 #10
Avatar billede jensendk Nybegynder
27. juli 2004 - 09:54 #11
Flyt disken over i en stationær, og kopier dataene med den...
Avatar billede dragox Nybegynder
27. juli 2004 - 10:04 #12
Jensen, det stadig en bærbar. hvis det skal lade sig gøre, så er det bedre med en externe harddisk
Avatar billede serverservice Praktikant
27. juli 2004 - 10:58 #13
->deleuran du skal boote på din xp cd og vælge repair med recovery console - så kan du kopiere derfra, men det hele står i mit link.
Avatar billede deleuran Nybegynder
27. juli 2004 - 17:32 #14
tak for alle jeres svar

Som i rigtigt skriver, så er det et problem at det er en bærbar. Jeg har ikke en extern hardisk til bærbar computer.

Jeg har desværre heller ikke opdelt harddisken i partitioner. Som jeg ser det, så er problemet at jeg ikke har nogle steder at kopiere hen. I recovery consolen står der at man ikke kan kopiere til externe enheder som USB-nøgle, harddisk eller lign. Kun den anden vej. Jeg har DriveImage men det program kan kun bruges til at "restore" ikke backup fra (diskette)
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juli 2004 - 18:09 #15
Ved du hvilken fil du kom til at slette og filens palcering?
Hvis det var en til til XP, kan du fra Recovery Console bruge kommandoen Expand til at pakke filen ud fra XP cd-rom'en til dens korrekte placering på din harddisk.

Er det en mulighed for dig?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. juli 2004 - 18:53 #16
enig med halifax - hvis du ikke har nogen ledige partitioner til at kopiere over på må vi rette fejlen på anden måde, for du vil vel ikke kopiere til diskette?
Hvilken fil mangler og hvilken fejl får du under repair?
Avatar billede deleuran Nybegynder
27. juli 2004 - 22:30 #17
Fejlen opstod da jeg fjernede en hotfix fra Microsoft(Hotfix kb824141). Denne hotfix konflikter med et videoredigeringsprogram. Efter jeg fjernede filen, genstartede jeg computeren men jeg kom ikke ind i Windows igen.

Jeg har lavet en repair så problemet med den fjernede hotfix skulle være væk. Nu er der problemet med den blå skærm.

Jeg er nu (næsten)sikker på at problemet er, at der mangler at blive læst nogle filer ind ved installationen. De findes ikke på min gamle Win XP pro CD. Jeg er nu ved at skaffen en Win XP Pro SP1 der er bedre opdateret. Den version jeg har på min bærbar er en Win XP pro der blev installeret oven på en præinst Home udgave (opgradering)
Avatar billede deleuran Nybegynder
27. juli 2004 - 22:31 #18
Jeg håber nu at kunne lave en repair med en SP1 udgave
Avatar billede dragox Nybegynder
28. juli 2004 - 10:33 #19
det nemmere med A drev, hvis selvfølgelig det ik fylder så meget..
dos:

derfra kan du flytte eller kopiere det du ønsker med disse kommands:

xcopy /? (giver hjælp)

xcopy /S c:/placering/filen.navn A:/backup

f.eks.

( xcopy /S "fra" "til" )

husk at have filnavn med (dir)
Avatar billede deleuran Nybegynder
28. juli 2004 - 10:52 #20
Det fylder rigtig meget så jeg har desværre ikke den mulighed