Avatar billede ingenting Nybegynder
31. juli 2004 - 22:41 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Optimal placering af subwoofer

Jeg har et sorround system, som jeg skal til at sætte op i vores nye lejlighed, i den forbindelse vil jeg gerne høre hvor den optimale placering er i stuen?

I den gamle lejlighed havde jeg den liggende under vores sofa, men har læst lidt om at det er bedre at stille den oppe ved fronthøjtalerne, er det korrekt?

Skal den ikke stå bag ved, så bassen kommer bagfra eller hvad?
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
31. juli 2004 - 22:45 #1
i princippet er det ligegyldigt hvor du placerer den. pga. det menneskelige øres indretning er vi ikke istand til at retningsbestemme lave frekvenser, og for den sags skyld ikke i stand til at høre toner under ca. 20 hz.

nu kommer det selvfølgelig an på størrelse og slagkraft i apparatet. men hvis du placerer den i et hjørne kan du skabe lidt resonans i lokalet idet væggene "synger" med.

det er en god løsning til hjemmebiografen, men skal du høre høj techno musik der kræver en præcis og fast bas er dette ikke nogen god løsning idet bassen ved placering i hjørnet har tendens til at flyde sammen.

en subwoofer er generel heller ikke velegnet til musik. der ville et par store fronthøjtalere være at foretrække. det er godt nok min mening, men lad endelig andre komme på banen.
Avatar billede ingenting Nybegynder
31. juli 2004 - 23:38 #2
Så hvad er din mening, skal den stå forrest eller bagerst efter din mening?
Avatar billede ingenting Nybegynder
31. juli 2004 - 23:42 #3
Er dette den optimale opsætning? http://www.blastzone.dk/index.php?p=artikler&id=4

Vil det sige at sugwooferen skal stå ved siden af fjernsynet?
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
31. juli 2004 - 23:55 #4
min pointe er at det egentlig er ligegyldigt hvor i lokalet den står da du ikke er vores øre ikke er istand til at retningsbestemme de lave frekvenser. men ved at placere den "frit" i lokalet forhindrer du at evt. møbler "synger" med ( hvis du f.eks. placerer den under en sofa).

dette har som sagt både en god og en dårlig effekt. musik vil det medføre at bassen flyder sammen, i action film vil bassen blive fremhævet væsentligt og måske give dig chancen for også at "mærke" filmen.

men lad være med at placere den helt op af fjernsynet. Godt nok er der magnetisk afskærm i subwooferen, men det er ikke sikkert det er tilstrækkeligt.
Avatar billede ingenting Nybegynder
31. juli 2004 - 23:58 #5
Hvor ville du foretrække at placere den hvsi det var dig?
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
01. august 2004 - 00:00 #6
nu kender jeg selvfølgelig ikke størrelsen af din subwoofer, er det en lille 8 Watt subwoofer til et computer anlæg er det selvfølgelig ikke at foretrække at gemme den helt væk da effekten selvfølgelig forsvinder ved at gemme den væk under møbler.

på mit arbejdsværelse har jeg et surround system til computeren. subwooferen er gemt ned under bordet og ind i hjørnet for at sikre ekstra ydelse i form af at udnytte væggenes resonans. det spiller fortræffeligt i mine øre.

men igen, der er sikkert folk der er uenige med mig. det hele er som sagt en smagssag
Avatar billede rkhdk Nybegynder
01. august 2004 - 00:05 #7
jeg har haft min subwoofer stående ved siden af sofa'en, hvilket har givet en god lyd (efter min mening), jeg har siden flyttet rundt så subwooferen står neden under og ved siden af TV'et.. dette giver en helt anden lyd.

Så prøv dig frem, stil den ved TV'et en uges tid og prøve derefter at flytte den.
Som phineas_phreak sikkert kan genkende så er det forskelligt fra rum til rum hvordan den giver den bedst lyd.. så prøv forskellige måde, og finde ud af hvad der passer bedst til dit rum.
Avatar billede phineas_phreak Nybegynder
01. august 2004 - 00:45 #8
præcis ...

nu er dit anlæg jo ikke skræddersyet til lige præcis det lokale du befinder dig i.

et rum er jo ikke et rum når det gælder lyd. der er f.eks. stor forskel på et møbleret lokale og et tomt lokale. og det er meget endda.

der er forskel på om det er bløde møbler eller hårde møbler. F.eks. absorberer en stor sofa mere lyd en et spisebord.

Det er stort set umuligt at give et konkret svar på dit spørgsmål. som rkhdk også siger er det nok smartest bare at prøve sig frem, og så sætte den der hvor man føler man får den bedste oplevelse.
Avatar billede sbe Nybegynder
01. august 2004 - 00:52 #9
Var i Hi-Fi Klubben for noget tid siden for at se på nye højttalere. Der forklarede de, at man kan lytte sig nogenlunde præcist frem til hvor subben skal stå. Det var noget med at man skal sætte subwooferen der hvor man oftest vil skulle lytte til den. Eksempelvis en plads i sofaen. Når man har gjort det, kan man kravle rundt langs gulvet og ret tydeligt høre hvor lyden passer. På det punkt skal man så vist sætte subwooferen. Kræver jo selvfølgelig, at man er villig til at kravle rundt som et fjols i et par minutter, men det skulle virke :-)
Avatar billede ingenting Nybegynder
01. august 2004 - 10:17 #10
Kanon, takker for jeres svar. Jeg vender tilbage når jeg har fået det hele sat op, forhåbentlig i dag...
Avatar billede norbert Nybegynder
01. september 2004 - 09:43 #11
Hmmm... du har over 3200 point ude. Hvad med at få lukket nogle af dine gamle spørgsmål?
http://www.eksperten.dk/toplist.phtml?sort=Ude&order=DESC&start=0
Avatar billede sbe Nybegynder
01. september 2004 - 10:06 #12
Holy cow! Det var immervæk en slat...
Avatar billede norbert Nybegynder
12. september 2004 - 14:42 #13
Tja, min mistanke holdt, endnu et spørgsmål fra hans side, der ikke bliver lukket eller kommenteret :-(
Avatar billede ingenting Nybegynder
23. september 2004 - 19:33 #14
Start med smid et svar.
Avatar billede ingenting Nybegynder
11. december 2005 - 00:39 #15
Lukker