Avatar billede bambi Nybegynder
03. august 2004 - 12:00 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Skifte server fra NT4 til 2003 - hvordan?

En af vores gamle servere med Windows NT 4.0 Server skal skiftes ud med en ny server med Windows 2003 Standard Edition. Den gamle server fungerer som Primary Domain Controller og den nye server skal overtage den rolle. Der er også en endnu ældre server i netværket der fungerer som Backup Domain Controller.

Hvordan griber jeg bedst opgaven an? Jeg har ikke meget praktisk erfaring med Windows 2003 og dets værktøjer, men det er vigtigt at alle brugere, deres rettigheder og tilknytning til domænet bliver bibeholdt.

Hvor meget plads bør jeg afsætte til partitionen med selve styresystemet? Der er 36 GB diskplads i alt og jeg regner med at afsætte mindst halvdelen til en datapartition.

Endelig, er Windows 2003 i stand til at læse backupbånd lavet med backupprogrammet fra Windows NT? Eller er det letteste blot at kopiere indholdet af den nuværende datapartition vi netværket?
Avatar billede leif Seniormester
03. august 2004 - 12:17 #1
Så vidt jeg orienteret er der ikke nogen direkte nem løsning på dit problem, da domænet i NT og Windows 2003 fungerer på 2 forskellige måder.

Der skulle dog findes nogen værktøjer som skulle kunne hjælpe med det, men der skulle alligevel være en del arbejde bagefter.

Men måske i http://www.eksperten.dk/spm/387005 er der noget du kan bruge.
Avatar billede strych9 Praktikant
03. august 2004 - 15:44 #2
Hej Bambi
Det er en meget omfattende opgave, og den kræver både erfaring og en masse viden. Hyr en konsulent til det hvis du har penge, ellers må du sætte nogle uger af til at læse om active directory, og især microsofts "domain migration cookbook" som du kan læse på www.microsoft.com/technet

Afsæt 4-8gb til operativ systemet. Afsæt yderligere et par gigabyte til AD databasen. Den kan eventuelt ligge på et drev for sig selv. - Det kommer lidt an på hvor stort domænet er og hvor mange brugere osv.

ntbackup.exe skulle være kompatible imellem de to operativ systemer.
Avatar billede connor Nybegynder
03. august 2004 - 22:32 #3
Avatar billede citrixkonsulenten Nybegynder
04. august 2004 - 08:40 #4
Normalt ikke så kompleks, det nemmeste er nu at installere en midlertidig bdc og promote til ny PDC og herefter opgradere denne som ny DC. Herefter installere nye 2003 server og joine til forest/domain
Alternativt er helt nyt domain hvor bruger, grupper kopieres med MS Miagration Tool.

Jeg er selvstændig MS konsulent, så du er velkommen til at kontakte mig på cd@
Avatar billede citrixkonsulenten Nybegynder
04. august 2004 - 08:42 #5
Normalt ikke så kompleks, det nemmeste er nu at installere en midlertidig bdc og promote til ny PDC og herefter opgradere denne som ny DC. Herefter installere nye 2003 server og joine til forest/domain
Alternativt er helt nyt domain hvor bruger, grupper kopieres med MS Miagration Tool.

Jeg er selvstændig MS konsulent, så du er velkommen til at kontakte mig på cd@sbc-cons.dk
Avatar billede bambi Nybegynder
04. august 2004 - 11:51 #6
Mit umiddelbare bud var også at gøre som hvis det var en ny Windows NT server jeg skulle installere, dvs. tage den nuværende PDC af nettet, promote vores BDC til PDC og så installere den nye server i det eksisterende domæne. Det er så vidt jeg har forstået stadig muligt med en Windows 2003 server selv om dens AD ikke er det samme som de tidligere domæner?

Det nuværende domæne er ikke særligt komplekst, så det er ikke vigtigt om vi har adgang til alle de nyeste funktioner mht. AD. Og skulle vi få brug for dem vil det være en forholdsvis overskuelig proces at fjerne vores BDC.

Mht. størrelsen på partitionerne, virker det fornuftigt at afsætte 1/3 til styresystemet (ca. 12 GB) og resten til data (ca. 24 GB)? Vores nuværende server kører ikke særlig mange specialprogrammer eller services der genererer store mængder data, men jeg vil helst ikke løbe tør for plads på systempartitionen med det samme, men vil dog heller ikke afsætte unødig meget plads.
Avatar billede citrixkonsulenten Nybegynder
04. august 2004 - 15:55 #7
Umiddelbart vil jeg foreslå, at installere du installere en NT4 BDC på arbejdsplads og promote denne som PDC og herefter slukke en af dine BDC'er - så du har en kopi af SAM database. Herefter opgradere denne med W3K + AD - men inden da skal du have kortlagt om hvordan og evt. du brugere DNS og installere en midlertid server til dette formål inden du går igang

Efter temp server er installeret vil du nu køre i NT4 mixed mode (PDC Emulation) og øvrige BDC'er opfatter nu nye DC'er som PDC.
Skift ikke til W3K native mode før alle af dine BDC er opgraderet. (Hvis du får nye servere er det meget nemmere..)

12 GB skulle være ok, du skal blot være opmærk på at AD database (ntds) ligger default på systemroot drevet.
Avatar billede bambi Nybegynder
04. august 2004 - 20:56 #8
Jeg er ikke med på hvorfor jeg skal installere endnu en BDC...? Jeg har jo allerede en, og går det helt galt har jeg den nuværende PDC jeg kan slutte til igen.

I øvrigt, kan jeg installere Windows 2003 på den nye server på forhånd og senere melde den til domænet, eller sker det som en del af installationen lige som med Windows NT? Det med at tage den nuværende PDC ned bliver nok noget der skal gøres i weekenden, og det ville være rart at al test af fx drivere, opdateringer og en del af konfigureringen var overstået inden da.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. august 2004 - 08:39 #9
Det nemmest hvis du opgraderer din pdc til w2003.
derefter installerer en anden 2003 server som du tilføjer domænet, med den nye hardware på. Nu skal du bare lade AD blive replikeret over (evt. gennemtving fra sites &services).
Når alt er gjort skal du overføre FSMO rollerne til den nye server. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;324801
Tjel også at dns er primær.
Avatar billede bambi Nybegynder
09. august 2004 - 14:49 #10
Tak for hjælpen, drenge! Jeg har nu en splinter ny Windows 2003 server i mit NT domæne og kan sende den gamle server på retræte.