Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 14:58 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Min skærm er grøn, og stribet.

Hejsa..
Den er helt gal med min skærm. Den er nogen gange normal. Men på det sidste har den oftere og oftere antaget et grønt slør som danner striber og flimrer på min skærm.
Nu er den næsten konstant grøn, og musen der er striber (komet-haler) efter tekst og musen. I venstre siden er der en cm. hele vejen ned, hvor den er pæn.

Jeg kan se at problemet ikke har i sinde at gå over, men trærtimod bliver værre og værre.

Spørgsmål: hvad er der galt?
Skal jeg have en ny skærm? Og hvem og hvor skal man henvende sig med den slags problemer?

Jeg er studerende og kunne godt tænke mig at vide om nogen ved hvad sådan en reperation kan komme til at koste ;o/

Venlig Hilsen
Anne-Marie.
Avatar billede knoc-turnal Nybegynder
15. august 2004 - 15:00 #1
Står den tæt på en højtaler eller andre magnistiske felter måske?
Avatar billede knoc-turnal Nybegynder
15. august 2004 - 15:00 #2
Har du indbo forsikring? Hvor gammel er skærmen?
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 15:05 #3
Kan i mon se stregerne på dette screen-dump??

www.grafikken.dk/skaerm.jpg
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 15:07 #4
Den har stået på et reklamebureau i nogen år (måske fire...) og der er jeg ikke klar over magnetiske stråler... men den havde problemet lidt da den stod der, men efter vi flyttede den hjem til mig, er problemet blevet meget værre...

Ja, vi har indbo-forsikring..
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 15:08 #5
Den står ikke tæt på en højtaler eller noget herinde...
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 15:09 #6
Jeg ved ikke om det her er nogen betydning, men det er en PressView XL.
Avatar billede dotcom1 Nybegynder
15. august 2004 - 15:12 #7
anne-m: undskyld for spam, men svar lige her, så du kan få dine velfortjente points: http://www.eksperten.dk/spm/529384
Avatar billede egonspock Seniormester
15. august 2004 - 15:15 #8
Nej, det kan man ikke, det er helt klart et hardwareproblem. Knoc-turnal har en god pointe, at kraftige magnetiske felter kan få en hvilken som helst skærm til at te sig, men det er også muligt at den bare er ved at være for gammel og er ved at dø, men det kan også være skærmkortet(mindre sansynligt)
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 15:32 #9
suk... øv, og jeg var lige så glad for at få en mac derhjemme.... ;o( så det eneste man kan gøre i denne situation, er at købe en ny skærm?

Min kæreste har en lille bærbar pc stående ved siden af, den har ingen problemer med skærmen. Hvor mange år plejer man at kunne have en skærm før det kan være fordi den er "ved at dø" ??
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 15:35 #10
Kan man ikke ringe til en eller anden reperatør for at han kan "vurdere" hvad der er galtt? Jeg kan ikke få mig selv til at smide skærmen væk, før jeg ved om det er skærmkortet der bare skal "ordnes"... Hvor henvender man sig, hvis man skal have lavet en mac?
Avatar billede egonspock Seniormester
15. august 2004 - 16:31 #11
Det er i princippet bare en skærm. Hvilken type er det, og hvilken type er din Mac? (evt. hvilket skærmkort er der i den.)
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 16:39 #12
min mac er en powermac G4. Jeg aner ikke hvilket skærmkort der er i den..... jeg har ikke helt begreb om den slags.
Avatar billede anne-m Nybegynder
15. august 2004 - 16:43 #13
Avatar billede egonspock Seniormester
15. august 2004 - 18:08 #14
Og skærmen er også bare en almindelig Appleskærm?
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. august 2004 - 09:59 #15
Her er noget om min skærm...

www.grafikken.dk/pressview_e.pdf
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2004 - 20:32 #16
Hvis din kærestes PC virker, kan det nok enten have noget med den opløsning/frekvens som den bruger eller netop med at dit skærmkort ikke har det for godt. Har du prøvet at køre med samme frekvens og opløsning som PC'en? En skærm bør vel holde 5-10 år, men det betyder ikke at alle gør det :-(
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. august 2004 - 20:47 #17
Når jeg sætter min skærm ned til 1152 x 870 ser det lidt bedre ud (dog stadig ikke godt...) Min kæreste har 1024 x 768, og når jeg sætter min skærm til denne er der ingen bedring.

Hvad tror du et skærmkort ville koste til sådan en skærm som min? er det bedre at købe en ny?
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. august 2004 - 20:49 #18
Det er sjovt... den er helt klar mindre grøn når jeg sætter min skærmopløsning til 1154 x 870 – hvordan kan det være?
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2004 - 21:07 #19
Har du også prøvet at fifle lidt med frekvensen? Jeg kan ikke huske om man kan det i OS9, men det er også et forsøg værd. Hvis du kan få den til at se normal ud i 1024*768, er det nok stadig skærmen, der er problemet. Der sidder nogle magneter omkring skærmen, som styrer farverne - så vidt jeg husker, men jeg kan godt være forkert på den - og hvis de kommer ud af kalibrering eller holder op med at virke får du det problem du har. En gammeldags tv-reparatør kunne måske godt gøre noget ved det, men det kan let komme til at koste det samme som en ny skærm, dog ikke af pressview-klassen.  Prøv evt. at spørge din lokale radiobutik.
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. august 2004 - 21:31 #20
hvordan "fifler" man med frekvensen? og hvis man kan på OS9 – hvor er det så man leder?
det her er ved at udvikle sig til 20 -spørgsmål til professoren... men jeg er virkelig virkelig glad for din hjælp, jeg er helt lost til det her.
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. august 2004 - 21:36 #21
"Hvis du kan få den til at se normal ud i 1024*768, er det nok stadig skærmen, der er problemet."
- normal og normal... den er stadig grøn... det er bare lidt mere udholdeligt ;o/
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2004 - 22:42 #22
Nu er vi også derude hvor jeg ikke er helt på fast grund. Jeg mener at man kan pille i noget inde i skærmen - og det er ikke for børn, skulle jeg hilse og sige - og få den grønne fejlfarve væk, men det er helt ude i de tågede afkroge af min hukommelse, så jeg vil anbefale at du spørger i en radioforretning. Jeg tror bestemt ikke at det er et Mac-specifikt problem.
Avatar billede anne-m Nybegynder
16. august 2004 - 22:57 #23
ja.. ok det skal jeg ikke rode mig ud i ;o) Men før kom jeg til at skubbe til bordet - og rystelserne kunne tydeligt ses på skærmens grønne striber, streger og plamager... så jeg prøvede og "flytte" lidt rundt på den... og den blev hele tiden bedre og værre... nu er den "rimelig" med 3 tykke streger for neden... så det lyder ikke godt.

Du skal have tak for al din hjælp. Jeg prøver at tale med en tv-reperatør om problemet. ;o)

Læg et svar, så får du point!

dotcom1 og  knoc-turnal i er også velkommen til at svare så gir jeg et par point til jer også.
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2004 - 23:14 #24
Det lyder som en løs forbindelse af en eller anden slags, så held og lykke med det!
Avatar billede anne-m Nybegynder
17. august 2004 - 09:22 #25
dotcom1 og  knoc-turnal jeg lukker lige omelet! ... læg svar...
Avatar billede anne-m Nybegynder
21. august 2004 - 13:46 #26
luk
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:16 #27
Hvis du har mulighed for det så prøv med en anden skærm. Det kan måske også være at du skal have fat i en adapter, for de gamle Mac'er havde en lidt anden måde at sende signalet igennem skærmkablet. Jeg kan huske at jeg fik en adapter med til min skærm da jeg købte den for nogle år siden.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:26 #28
Jo jo - har lige fundet manualen til min skærm og der er en vejledning til hvordan man får skærmen til at køre sammen med en PowerMac G3/G4. Den kræver en adapter fordi Mac'ens grafikkort sender et anerledes signal ud end det skærmen forstår.

Det kan derfor godt passe at din kærstes PC godt virker fordi den sender et normalt signal til skærmen. Du skal formentlig have fat i en Mac-VGA-adapter.

Husk dette kun gælder ældre Macer. Nyer modeller bruger VGA eller DVI.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
13. oktober 2004 - 11:32 #29