Avatar billede ladekarl Nybegynder
17. august 2004 - 13:19 Der er 9 kommentarer

Forstår ikke lige det med hastigheden?

Hej kan i forklare hvor hurtig en AMD 3500+ 2.2 GHz cpu er? Den er vel ikke kun 2.2GHz når pentium er oppen på 3.5GHz eller hvad?
Takker.
Avatar billede kenp Novice
17. august 2004 - 13:38 #1
jooo det kan den sagtens, da AMD skriver deres hastigheder, efter hvor hurtige de er sammen lignet med pentium.

Dvs at AMD 3500+ skulle være lige så hurtig som en P4 3500.
Avatar billede bufferzone Praktikant
17. august 2004 - 13:38 #2
en AMD 3500+ 2.2Ghz køre 2.2 Ghz, men program afviklingsmæssigt kan du sammenligne dem med en pentium 3.5 Ghz. Dette skyldes at det ikke kun er Hz der har betydning for hastigheden, men det er Hz der konkureres på i handlen. Derfor skriver AMD sådan ved deres processore så du kan sammenligne med en Intel pentium
Avatar billede kbu Nybegynder
17. august 2004 - 13:52 #3
en AMD 3500+ udfører flere instruktioner pr. clockcycle end en P4 3,5 GHz.
derfor er det ikke nødvendigt for en AMD 3500+ at køre med en lige så høj clockfrekvens, som en 3,5 GHz P4 for at yde det samme.
Avatar billede kbu Nybegynder
17. august 2004 - 13:55 #4
et bedre sammenligningsgrundlag ville nok være MIPS (Millioner Instruktioner Pr. Sekund)
Avatar billede kbu Nybegynder
17. august 2004 - 14:03 #5
du kan også sammenligne det med to biler - en P4 og en AMD.
for at køre 60 km/t i en P4 i 3. gear skal motoren køre hurtigere end motoren i en AMD som kører i 4. gear
Avatar billede windmaker Nybegynder
17. august 2004 - 14:10 #6
Jeg går ud fra at du ikke ved så meget om cpu-strukturer osv. så prøver at holde det simpelt.
Amd 3500+ har en hastighed på 2.2 ghz som du selv beskrev, pentium 4 har en hastighed på 3.5 ghz de har nogenlunde den samme ydelse pga deres indre struktur.

Men der er endnu en faktor man skal se på, for din processor har faktisk 2 hastigheder.

Den ene er den du selv nævner 2.2 ghz = amd og 3.5 ghz p4
Det er den hastighed som de bruger til at behandle forskellige ting når du arbejder ved din pc, instruktioner.

Den anden hastighed er deres front side bus =  fsb.
Amd har for det meste en på 400 mhz, hvorimod de fleste p4 har en på 800, så selvom en amd kan behandle de samme instruktioner er det ikke sikkert den har en båndbredde til at sende alt den den kan behandle ud, hvorimod det har en pentium 4 med fsb på 800 mhz.

Selvfølgelig afhænger det af de forskellige modeller og om de er clocket eller ej. håber du kan bruge det
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 14:33 #7
Lige en kommentar til det med FSB (Front Side Bus)......

P4 og AMD kører idag typisk med 200 MHz på FSB, amd cpu'er kører 2 pakker pr. cycle og P4 kører 4 pakker pr cycle......

P4: 4x200 = 800 på FSB
AMD: 2x200 = 400 på FSB
Avatar billede ladekarl Nybegynder
17. august 2004 - 15:34 #8
Hej jeg takker for jeres gode hurtige og forstålige forklaringer. I skulle alle have points, men det gør vel ikke noget når det kun drejer sig om 15. Kan i fortælle mig om disse stykker hardware passer godt sammen:

Asus A8V Deluxe Wireless, K8T800Pro S939
AMD Athlon64, 3500+, S939, BOX
Crucial RAM 2 x 512 MB DDR SDRAM
/ PC3200
/ 400 MHz / 2.5 V / 5 ns

?
Avatar billede tubber Juniormester
17. august 2004 - 15:43 #9
Det skulle passe fint sammen :)