Avatar billede oleodder Nybegynder
23. august 2004 - 11:52 Der er 7 kommentarer

Centrere en 1024 bred side på en widesreen skærm

Hej Alle

Måske et lidt dumt spørgsmål, men jeg vil gerne være sikker.

Jeg har en side, som ses flot i 1024x768. Men når den vises på en widesreen skærm ser det fjollet ud.
Jeg vil gerne have, at siden beholder sin "normale" bredde, vises centreret og der så bare er to sorte kasser i siderne, når den ses på en widesreen skærm.
Er det forståeligt....

Kan dette gøres på en nem og prof måde, det skulle gerne være sådan, at når man så siden på en 1024x768 skærm, så ville man ikke ligge mærke til noget... ??

Er det noget med tabeller, eller er der en smartere metode ???

Mange Tak

Jeg kunne forestille at man måske gjorde nogenlunde sådan her, men er det den bedste måde at gøre det på ??

<html>
<head>
</head>
<body topmargin="0" leftmargin="0">
<div align="center">
  <center>
  <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" width="100%">
    <tr>
      <td bgcolor="#000000">&nbsp;</td>
      <td align="center" width="1024">
      Her skal alt den almindelige kode være
      <p>Og kan man bare sætte en hel sides kode ind her ??</td>
      <td bgcolor="#000000">&nbsp;</td>
    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
</body>
</html>
Avatar billede tdh1309 Juniormester
23. august 2004 - 12:42 #1
Det du selv nævner er faktisk en OK løsning - måske lidt klumpet hvis du har mange forskellige sider! Her ville det være en fordel at bruge noget ASP eller PHP til at flette de enkelte sider ind i ovenstående.

Alternativt kan du anvende frames hvor din index.html kan se således ud:
<html>
  <head>
    <frameset rows="*,1024,*">
      <frame src="blank.htm">
      <frame src="dinside.htm">
      <frame src="blank.htm">
  </head>
</html>

bemærk at ved: <frame src"..."> refereres der til den side der ønskes vist i den aktuelle frame/ ramme

Du kan læse mere om frames på: http://www.html.dk/tutorials/html/lektion12.asp
Avatar billede oleodder Nybegynder
23. august 2004 - 12:51 #2
Frames er fint med mig. Kender det godt.
Hvis det er den bedste løsning, så bruger jeg den.

..og hvis jeg bruger ovenstående kode, så burde man ikke kunne se blank.htm siderne på en normal skærn vel ??
..og hovedsiden vil også være centreret på en widesreen ???

Tak
Avatar billede tdh1309 Juniormester
23. august 2004 - 13:44 #3
Den bedste løsning mener jeg er den du selv skitserer, såfremt du bruger noget asp eller php til at inkluderere siderne med. Såfremt du ikke anvender asp/ php (eller noget helt 3. server side scripting) mener jeg at frames er en fin løsning...
Avatar billede roenving Novice
23. august 2004 - 17:03 #4
Jeg ville:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Tomt dokument</title>
<style type="text/css">
html,body{height:100%;margin:0px;border:0px;padding:0px;text-align:center;background:black;}
#site{width:1024px;position:relative;margin:0px auto;text-align:left;}
#site table{border:0;border-collapse: collapse;width:100%;}
#site td{margin:0px;border:0px;padding:0px;}
</style>

</head>
<body>
<div id="site">
  <table>
    <tr>
      <td>
      Her skal alt den almindelige kode være
      Og hvis man vil have en tabel (den er overflødig !-) kan man glimrende<br>
      have et helt site inde i tabellen, men der er alene behov for den omkringliggende div !o]</td>
    </tr>
  </table>
</div>
</body>
</html>

-- du behøver i så fald slet ikke tabellen, så du kan faktisk fjerne den, og det er heller ikke forældet kode, som den, du selv foreslå faktisk er !-)
Avatar billede oleodder Nybegynder
23. august 2004 - 18:08 #5
roenving - Tak fordi du giver dit bud med.

Jeg har så meget respekt for din viden, at jeg regner med at bruge dit forslag. Prøver det lige lidt når jeg får tid lidt senere.

By the way: Hvad med alle jscript, div koder og lign.... på min oprindelige side. Skal de alle stå inde i selve <td>'en ???

Jeg vender tilbage. Tak.
Avatar billede oleodder Nybegynder
23. august 2004 - 23:13 #6
Hej roenving
Det virker fint på min demoside, men jeg venter lige med at implementere det på den rigtige side, fordi at jeg har nogle problemer der, jeg lige skal prøve at få løst......

Jeg prøver at kombinere 2 sæt javascript koder, og det giver altså problemer.

Hver gang jeg sætter den sidste DIV kode ind, går det i koks...Du er velkommen til at kigge på det, hvis du har tid !!!
http://www.eksperten.dk/spm/532053

Tak og Fortsat god aften.......
Avatar billede oleodder Nybegynder
24. august 2004 - 19:54 #7
Hej roenving

Vent lige et øjeblik, er lige ved at få den øvrige del af siden optimeret.

Jeg vender tilbage senere. Tak.

;-)