Avatar billede kbruun Nybegynder
24. august 2004 - 00:10 Der er 7 kommentarer

mscd001...hvad er det

hvorfor vil min hardisk, efter jeg har formateret den, ikke detecte mit cd-rom drev? Den skriver at den ikke kunne finde driver mscd001...hvad betyder det ?
Avatar billede kbruun Nybegynder
24. august 2004 - 00:14 #1
Det skal lige siges, at jeg har tjekket kabler m.v. - og den kan sagtens finde vd-rom drevet når jeg booter op på min anden harddisk !
Avatar billede halifax Nybegynder
24. august 2004 - 00:17 #2
Prøv at fjerne drevet fra En hedshåndtering og genstart.
Finder den drevet i BIOS under boot?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 00:39 #3
Hvad er det for et styresystem der er på den eller som du forsøger at køre ind ?
Normalt bruges mscdex.exe ikke. Den bruges kun på bootdisketter. Ikke på installerede windows-versioner, bortset fra windows 3.?
Avatar billede kbruun Nybegynder
24. august 2004 - 12:01 #4
Det jeg gjorde var (fordi jeg ik kunne boote fra disk og finde cd-rom drevet), at jeg kopierede Win98 cd'en over fra den harddisk, der virkede, til den anden. Så pillede jeg den harddisk fra, som virkede, og bootede op. Fra C: i DOS, satte jeg så Win98 installationen igang. Nu er win 98  installeret, men den vil kun starte op i "safe-mode", og den vil stadig ikke finde cd-rom drevet - heller ikke i safe mode.

Jeg har prøvet www.bootdisk.com og har det samme banana problem.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 12:12 #5
Du skal ihvertfald fjerne linierne med mscdex fra autoexec.bat og config.sys, da windows 98 slet ikke bruger den måde at få adgang til cdrom-drev.
Gå derefter i enhedshåndteringen og fjern alt hvad der er af cdrom drev og genstart og se om den så kan finde drevet.

Derudover: Det er helt normalt at du ikke kan få adgang til cdrom drev i fejlsikret tilstand.
Avatar billede kbruun Nybegynder
24. august 2004 - 13:22 #6
Men selvom jeg har installeret Win98, stopper den med at boote hvis jeg starter i normal tilstand.
Hvordan fjerner jeg de der linier ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
24. august 2004 - 13:36 #7
Hvis du kan komme i fejlsikret eller normal tilstand, klikker du start | kør, og skriver:
notepad c:\autoexec.bat
og trykker enter.
Fjern linierne med mscdex.exe og luk og gem filen.
Herefter gør du det samme igen, men skriver istedet for
notepad c:\config.sys

Hvis du ikke kan komme ind i windows, kan du trykke F8 når "starter windows 98" vises, og vælge "kun kommando prompt" i menuen.
Når du har fået en c:\> prompt, skriver du:
edit c:\autoexec.bat
og trykker enter og sletter linierne, og gemmer.
Herefter skriver du
edit c:\config.sys
og gør det samme.

Alternativt kan du simpelthen give dem et andet navn, da windows 98 ikke behøver start filerne for at køre. Det gør du ved at starte i "kum kommando prompt" og fyre disse linier af:
ren c:\autoexec.bat c:\autoexec.bak
ren c:\config.sys c:\config.sy1

Genstart og se om det hjalp.