Avatar billede dux Nybegynder
26. august 2004 - 15:04 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Raptor eller Maxtor MaxLine Plus III ?

Skal ud og investere i en harddisk til min kommende Raid-konfiguration, og var sådan set overbevist om at det skulle være en raptor (74gb)...

Men nu har Maxtor så lavet den "Plus III" disk med 16mb cache...

Spekulerer på hvor meget "SATA II" skulle ha´ at sige, og om jeg i det hele taget kan bruge det på mit bundkort? (Intel D865PERL)

Det er lidt svært at finde noget info omkring dét på nettet...

Hælder nok mest til Raptor´en, til trods at Maxtor´en har over 3 gange så stor kapacitet...
Avatar billede zenorph Nybegynder
26. august 2004 - 18:29 #1
Vil nok selv vælge Raptor harddisken, da jeg har hørt så meget godt om den, men jeg vil ikke sige, at den ene er bedre end den anden... Du kan om ikke andet lige få lidt tekniske data på begge to.

Maxtor MAXLINE III
-----------------------------------------------------------------
Buffer størrelse:  16 MB
Dataoverførselshastighed:  133 MBps
Gennemsnitsventetid:  4.17 ms
Grænsefladetype:  DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives
Harddisk:  250 GB
Harddisktype:  Intern harddrev
Hoveder (fysisk):  6
Ikke-korrigerbare fejl:  1 pr. 10^15
Konnektor:  40-PIN IDC
Korrigerbare fejl:  10 x 10^12
Maks. søgetid:  17 ms
Model:  3.5" x 1/3H
Omdrejningstal:  7200 rpm
Overensstemmelsesstandarder:  S.M.A.R.T.
Søgetid i gennemsnit:  9.3 ms
Spor-til-spor søgetid:  0.8 ms
Start/stop-cykluser:  50,000

Som producenten skriver:

MaXLine III drives provide large-capacity enterprise disk storage ideally suited for midline and nearline applications that require increased performance beyond traditional optical and tape solutions, as well as higher reliability than traditional desktop hard drives. MaXLine III drives provide IT managers with faster, more efficient alternatives to traditional backups, such as point-in-time copies, snapshot clones and remote replication. Businesses also have the option of maintaining more information on midline storage to supplement their online storage, offering them greater flexibility in managing their data. The third-generation MaXLine drives offer up to 300GB storage capacity designed for Mean Time To Failure (MTTF) of 1 million hours for low I/O duty cycle midline and nearline applications.

-----------------------------------------------------------------

RAPTOR
-----------------------------------------------------------------
Buffer størrelse:  8 MB
Dataoverførselshastighed:  150 MBps
Gennemsnitsventetid:  2.99 ms
Grænsefladetype:  Serial ATA-150
Harddisk:  36.7 GB
Harddisktype:  Intern harddrev
Ikke-korrigerbare fejl:  1 pr. 10^15
Intern datahastighed:  102 MBps
Konnektor:  7- pin seriel ATA
Maks. søgetid:  10.2 ms
Model:  3.5" x 1/3H
Omdrejningstal:  10000 rpm
Pakningstype:  Intern
Søgetid i gennemsnit:  5.2 ms
Spor-til-spor søgetid:  0.7 ms
Start/stop-cykluser:  20,000

Som producenten skriver:

The exploding growth of enterprise data storage puts tremendous pressure on IT managers, who must accommodate ever-greater volume with ever-tighter budgets. This increased need for enterprise storage, coupled with the decline in IT budgets, creates a need for reliable, low-cost solutions. Enter Serial ATA (SATA), a new interface developed with enterprise storage in mind. Some hard drive companies design desktop-class hard drives with the SATA interface, but WD is going one better. To meet the demands of enterprise storage, Western Digital is the only company to combine an enterprise-class hard drive with the SATA interface to meet all the demands of the enterprise environment - reliability, performance, and reduced cost. Serial ATA is poised to replace Parallel SCSI in the mid-range, but only if there's a drive that can meet the performance and reliability requirements of that market. That drive is the WD Raptor! The WD Raptor is a new class of hard drive that matches SCSI performance and reliability and provides simplified connectivity, all at 30 percent less cost than Parallel SCSI drives.

Håber dette materiale er til go' brug - taget fra edbpriser!
Avatar billede kbu Nybegynder
26. august 2004 - 20:03 #2
mon ikke at det er Maxtors Seriel ATA disk der menes i spm.
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=94033
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5191
NCQ vil imidlertid ikke kunne udnyttes med Intel D865PERL bundkortet.
når du skal bruge den nye disk i en kommende Raid konfig. er det vel fordi du har en disk i forvejen - Raptor ?
i så fald ville jeg vælge en tilsvarende Raptor. (som zenorph)
Avatar billede zenorph Nybegynder
26. august 2004 - 20:08 #3
Naturligvis - beklager fejlen.

Her kommer lige tekniske data fra S-ATA'en istedet for.

Buffer størrelse:  16 MB
Dataoverførselshastighed:  150 MBps
Gennemsnitsventetid:  4.17 ms
Grænsefladetype:  Serial ATA-150
Harddisk:  250 GB
Harddisktype:  Intern harddrev
Hoveder (fysisk):  6
Ikke-korrigerbare fejl:  1 pr. 10^15
Konnektor:  7- pin seriel ATA
Korrigerbare fejl:  10 x 10^12
Maks. søgetid:  17 ms
Model:  3.5" x 1/3H
Omdrejningstal:  7200 rpm
Overensstemmelsesstandarder:  S.M.A.R.T.
Søgetid i gennemsnit:  9.3 ms
Spor-til-spor søgetid:  0.8 ms
Start/stop-cykluser:  50,000
Avatar billede dux Nybegynder
27. august 2004 - 08:04 #4
kbu>>> kører med en super-øm 40gb maxtor, så du kan nok forestille dig den halter lidt, i mit system, P4 3.0ghz (800 på bussen) og 1gb hyperx-ram (400)....

... men har ikke lige råd til at købe 2 harddiske (af den kaliber) på én gang...
Avatar billede dux Nybegynder
27. august 2004 - 10:02 #5
nå, nu har jeg bestilt raptor´en... så jeg lukker...
Avatar billede dux Nybegynder
27. august 2004 - 10:04 #6
...som sædvanligt ikke nogen der vil ha´ point :-) (lave et "svar")...
Avatar billede kbu Nybegynder
27. august 2004 - 13:47 #7
hvis det er en Raid 0 konfig. du har i tankerne så læs lige her:
http://www.hardwaretidende.dk/hard/emne/9
og i Raid 1 er idéen jo spejling - d.v.s. to identiske diske. (størrelse, hastighed ...)