Avatar billede kek Juniormester
05. september 2004 - 12:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Runtime Error ved opstart af Microsoft Outlook

Mit problem er opstået efter installation af Norton Internet Security 2004. Når jeg vil tjekke min post i Microsoft Outlook XP, opstår følgende fejlmeddelelse, første gang Outlook åbnes:

Runtime Error!

Program: C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\OUTLOOK.EXE

Abnormal program termination

Alle opdateringer skulle være installeret til både Windows og officepakken samt norton.

Følgende programmer benyttes på computeren:
Windows XP dk sp2
Office XP dk sp3
Norton Internet Security 2004
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2004 - 12:51 #1
Har du SP2 til XP ?

Hvad hvis du fjerner Nortin Internet Security 2004 igen ? eller deaktiverer den fuldt ud ?
Avatar billede kek Juniormester
05. september 2004 - 13:00 #2
Har prøvet at fjerne både Norton Internet security og den tilknyttede symantic live update, så er der ingen problemer med Outlook. Efter reinstallation af Norton er problemet dog det samme. Det hjælper ikke at deaktivere Norton:o(

Angående SP2, ja den er hentet fra windows update og installeret på normal vis, som jeg også skrev i problemformuleringen.
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2004 - 13:13 #3
Jeg undrede mig bare over SP2, det var det eneste. :-)

Det kan være SP2 der har problemer med din Internet Security, der skulle jo være en del problemer med SP2 til Windows XP og visse programmer, kan ikke huske hvor de har gemt listen over programmer der ikke rigtigt kører med SP2.
Avatar billede kek Juniormester
05. september 2004 - 14:50 #4
Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til, har problemet ikke noget med SP2 at gøre. Ifølge de forslag, der er fremme på diverse fora, skulle det være Nortons plugin til Outlook der skaber problemet. At deaktivere pluginet, er ikke nogen super ide, idet dette samtidigt deaktiverer antispamfunktionen, der er indbygget i Norton. Er der nogen der har en løsning på dette problem?
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2004 - 14:56 #5
Nu holder jeg mig personligt væk fra Norton, efter nogen dårlige erfaringer. Men der ligger ikke en Fix på Symantecs hjemmeside ?
Avatar billede kek Juniormester
05. september 2004 - 17:21 #6
Nej det har jeg heller ikke kunne finde. Det er faktisk en bekendt jeg hjælper med problemet, så det er lidt ærgeligt for vedkommende at have betalt i dyre domme for en sikkerhedsløsning, der tilsyneladende kun virker halvvejs :o(

Andre forslag til udbedring af problemet?
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2004 - 17:28 #7
Hmm, ikke lige her fra andet end hvis det virker uden. Jeg ved der findes andre gode Antispam løsninger samt Antivirus løsninger, gode gratis løsninger, men det hjælper ikke at han har betalt pengene.
Avatar billede kek Juniormester
05. september 2004 - 17:36 #8
Anyway tak for indsatsen leif, hvis der er andre, der er frisk med et forslag, skal de være hjerteligt velkommen!
Avatar billede mile Juniormester
06. september 2004 - 10:39 #9
Det kan godt være at det er helt hen i vejret, men en korrupt visning kan få Outlook til at banke ned på denne måde - prøv:

Luk Outlook
Start - kør
Outlook.exe /CleanViews
Avatar billede kraesten Nybegynder
21. september 2004 - 22:58 #10
Jeg har selv haft samme problem.
Mit gæt er at du udover at have aktiveret Norton AntiSpam i Norton Internet Security 2004 også har flere brugerprofiler i Windows XP med hver deres Outlook e-mail konto.
Problemet skyldes tilsyneladende en konflikt mellem komponenten "MSOUPLUG.DLL" i Norton AntiSpam og Outlook.
For at undgå den irriterende fejlmeddelelse har jeg selv efter lang tids søgen måttet acceptere den halve løsning det er at deaktivere spamfilteret.
(Jeg mener i øvrigt heller ikke at dette udgør en sikkerhedsrisiko som du skriver, men det er selvfølgelig utilfredsstillende og møgirriterende).
Det er imidlertid ikke helt let at deaktivere Norton AntiSpam effektivt.
Hverken ved deaktivering af spamfilteret direkte i NIS 2004 eller ved deaktivering af filteret som plugin i Outlook fjernes fejlen.
Den eneste løsning der virkede for mig var at omdøbe den føromtalte fil "MSOUPLUG.DLL" der ligger i mappen C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\Antispam" til eksempelvis "MSOUPLUG.OLD" (eller noget tilsvarende).
Efter en genstart af computeren var værktøjslinjen med Norton AntiSpam forsvundet og problemet fjernet.
Vi må så håbe at der på et tidspunkt kommer en patch fra Symantec eller Microsoft der løser problemet så Norton AntiSpam kan komme til at fungere efter hensigten igen.
Når, (hvis), dette sker kan den pågældende fil altid få sit oprindelige navn igen.

Hvis du derimod kan leve med kun at have sat Outlook op med en e-mail brugerkonto i en enkelt brugerprofil er der ingen problemer med at have Norton AntiSpam aktiveret og alt fungerer helt normalt.
Avatar billede kraesten Nybegynder
30. november 2004 - 12:26 #11
Ved manuel opdatering af Norton Internet Security 2004 dags dato kan jeg se at der er kommet nye AntiSpam komponenter.
Nu har jeg ikke flere brugerprofiler på min computer mere, så jeg kan ikke se om det har løst problemet.
Men jeg synes da at du skulle prøve at opdatere. Det kunne jo være at problemet nu er blevet afhjulpet :-)
Avatar billede kek Juniormester
03. marts 2005 - 08:32 #12
Eftersom der ikke er nogen, der er kommet med svar på spørgsmålet, lukket jeg hermed tråden.