Avatar billede fun22 Nybegynder
05. september 2004 - 13:34 Der er 14 kommentarer og
3 løsninger

Serveropsætning

Hej

Jeg skal til at sætte en server op som skal fungere som webserver, mailserver, firewall og virusscanner for de andre computere på nætværket.

Serveren erudstyret med to netkort, og det ene går så direkte over i routere, og det andet går til en hub og videre ud til de andre computere.

Som webserver regner jeg med at bruge IIS som følger med win2000.

Så det jeg vil høre er hvad i kan anbefale af software til firewall, virus scanner, og mailserver.

Serveren skal kunne køre uden den store service, hvilket vil sige at programmerne skal kunne opdatere sig selv, og virus programmet skal ikke hele tiden spørge efter hvad det skal gøre.

Findes der programmer som ergode til dette???

Mvh
Jesper
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2004 - 13:46 #1
Hvor mange domæner skal der køres på serveren ?
Avatar billede d.e Nybegynder
05. september 2004 - 13:48 #2
Og hvor meget må det koste??
Avatar billede fun22 Nybegynder
05. september 2004 - 14:03 #3
Leif >> Der skal køres et domæne på serveren.

D.e >> Helst ikke noget :) men det skal virke..
Avatar billede leif Seniormester
05. september 2004 - 14:08 #4
Hvis du har mod på en Linux med Webinterface kan jeg foreslå SME fra www.e-smith.org har indbygget det meste af det du spørger, og jeg ved der kan installeres Antivirus på den.
Avatar billede d.e Nybegynder
05. september 2004 - 14:08 #5
Hvor mange putere er tilsluttet og skal der opdateres til?
Avatar billede benneharli Juniormester
05. september 2004 - 14:19 #6
Ville helt klart foreslå Linux.

Se mrmox2 artikel om Samba --> http://www.eksperten.dk/artikler/382
Avatar billede fun22 Nybegynder
05. september 2004 - 14:31 #7
Det blever en Windows 2000 maskine, og det er der ikke så meget at snakke om....

der er to computere tilsluttet til serveren, men jeg regner ikke med der skal virus scanner på dem da der er i serveren..

For hvis serveren scanner alt der kommer ind, så kan der jo ikke komme virus på. Ud over ved overførelse fra disketter og cd'er men det er ikke muligt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2004 - 14:59 #8
Først vil jeg sige at dit sætup langt fra er ideelt, du bør ikke have en firewall installeret på samme maskine som du har web og mail server. disse to tjhenester betegnes som usikre tjenester, og skal altid kører bag en firewall. Det at du installere dem PÅ firewallen betyder dels at din firewall bliver relativt let at slå ud og rleativt let at omgå, med andre ord dårlig sikkerhed. Endelig skal dy huske at du let risikere at den maskine der skal kører disse tre krvæende opgaver går i knæ og ikke kan klare alle opgaver.

Når du nu har valgt at det skal være sådan, så er det jo dig der er kunden og dermed bestemmer du selv om du ønsker at gøre noget derer utroligt dumt.

Du har valgt windows 200 og IIS. Når dette er tilfældet vil jeg sige så skal du køre exchange som mail server og ISA som firewall. Dise produkter er lavet til at spilde sammen. Du får ikke noget særligt sikkert system, men det bedst mulige når opgaven er som den er.
Avatar billede fun22 Nybegynder
05. september 2004 - 15:19 #9
bufferzone >> Jeg kan godt følge dig i det du siger med firewal og web/mail - server på samme maskine.

Men det er kun til provat brug, så jeg regner ikke med at de "professionelle" hackere kommer på besøg.

Det er kun til en hjemmeside med få besøgende. Mailserveren bliver den mest belastet med mails, da der bliver sendt en del mails.

Har du nogen links til exchange og ISA.

Og hvad med virus scanning??
Avatar billede bufferzone Praktikant
05. september 2004 - 16:37 #10
Du kan finde oplysninger om alle microsofts produkter på http://www.microsoft.com/technet brug søge muligheder, microsoft har normalt samlet ressourcesider under hver produkt.

Din antivirus løsning afhænger lidt af hvad du vil ofre, du kan få server løsninger, der kan scanne mails ind og ud af serverne, f.eks. MIMESweep og MailSweep men disse koster normalt en hel del. Du kan også implementere virusscanningen på klienterne og opnå næsten det samme (under forudsætning af at du ikke tillader din mailserver at fungere som mail relay)
Avatar billede benneharli Juniormester
08. september 2004 - 22:07 #11
Er der sket mere her?
Avatar billede fun22 Nybegynder
09. september 2004 - 17:28 #12
nah... der går lige lidt.. da jeg først kommer til computeren jeg skal installere det på i næste weekend...

Men tænkte på, er der ikke et af programmerne som f.eks. norton eller norman antivirus der kan bruges til projektet???

Det er jo trods alt ikke en stor server det skal køre på...
Avatar billede fun22 Nybegynder
12. september 2004 - 09:03 #13
Er der ikke en der ved hvor jeg kan finde nogen guider på nettet til hvordan jeg sætter en exchange mail server op?
Avatar billede benneharli Juniormester
14. september 2004 - 01:26 #14
Avatar billede fun22 Nybegynder
20. september 2004 - 16:49 #15
Så lykkeds det endelig...

Vi investerede i en router med indbygget firewall så vi slap for at have den på selve serveren.

Ud over det blev det så win 2000 og norman antivirus.
Med hensyn til mailserver, så har jeg ikke rigtigt fundet ud af hvad jeg skal vælge.. Er der andre alternativer til exchange??

Synes nemlig det ser lige advanceret nok ud.. Det nå godt være simpelt..

Ellers så jer der vil have del i pointsne nå lige smide et svar
Avatar billede benneharli Juniormester
20. september 2004 - 17:42 #16
springer over...
Avatar billede benneharli Juniormester
25. september 2004 - 22:08 #17
Er det ved at være lukketid? ;-)