Avatar billede javanewbie Nybegynder
05. september 2004 - 20:40 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

cpu hastighed.

Jeg har lige købt en brugt computer. CPUen er en 2 GhZ (2400+) processor, men bundkortet tillader vist CPU'er der kører hurtigere end det.

Det er dette bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=67392

Hvor hurtig en CPU kan jeg tillade mig at opgradere til?
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 20:49 #1
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 20:50 #2
du skal så også have hurtigere RAM: PC3200  DDR400
Avatar billede javanewbie Nybegynder
05. september 2004 - 20:56 #3
Det sidder der faktisk i, men med den nuværende cpu kan rammen så kun køre 266 mhz. :-/

Jeg har prøvet manuelt at sætte cpu, frequency multiplier samt external frequency så det passer med 2ghz for cpu og 400 mhz for ram, men det godtager den sgu ikke.

Smider du et svar?
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 20:57 #4
i øvrigt svarer en 2 GHz til en 2600+
Avatar billede javanewbie Nybegynder
05. september 2004 - 21:01 #5
Hmmmm? Windows fortæller mig det er en AMD Athlon 2400+ og i BIOS er den konfigureret til at køre 2000 MhZ
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 21:01 #6
med den CPU og de RAM der sidder i, skulle du køre 333 MHz, hvis du kører med en standardopsætning i BIOS.
du kan så prøve at justere RAM-hastighed ved at køre med 1,2 gange FSB.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
05. september 2004 - 21:03 #7
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 21:04 #8
prøv at hente programmet Avast på:    http://www.lavalys.com/
her får du alt at vide om din hardware.
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 21:07 #9
sorry.......... jeg overset 266 MHz udgaven.
så prøv at at sætte RAM til at køre med 1,5 gange FSB.
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 21:09 #10
i dit sted ville jeg købe en XP 2500+ 333 MHz.
den er nem at oc til en 3200+ med ekstra køling.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
05. september 2004 - 21:10 #11
Du kan se hvad dit bundkrot understøtter af CPU'er her:
http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx -> Query by Motherboard  -> Socket A -> A7N8X-X
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 21:17 #12
tak for det ;-)
Avatar billede javanewbie Nybegynder
05. september 2004 - 21:17 #13
Ellers tak kbu. OC'ing er ikke lige mig. Så store besparelser er der heller ikke at hente på den konto. Så har jeg det bedre med at cpu'en kører det den er bygget til. Det samme med ram og køler til cpu osv.... Kald mig bare gammeldags. :-)
Avatar billede kbu Nybegynder
05. september 2004 - 21:49 #14
det der med oc er en hobby - ligesom den gang jeg havde knallert som blev "boret og hakket" som det hed den gang (starten af 60'erne) for at få den til at køre mere end de 30 km/t end den måtte :-)
Avatar billede javanewbie Nybegynder
09. september 2004 - 19:35 #15
Hmmm. Jeg har installeret svinet. Jeg kan i bios vælge cpu speed. Den er sat til 2200. CPU frequencey multiple bliver så automatisk sat til 11.0x. CPU external Frequency står automatisk til 200/40. Memory frequencey står automatisk til 400. CPU Vcore står automatisk til 1.65V.
Jeg har sikret mig at det er en 3200+ cpu og at det er 400 mhz ram. Alligevel hyler computeren når jeg forsøger at starte. Nogen gode bud. Jeg opretter gerne spørgsmål med point for en løsning.
Avatar billede kbu Nybegynder
09. september 2004 - 22:23 #16
dine opgivelser ser fornuftige ud.
det eneste jeg umiddelbart kan komme på, er cpu-køleren.
har du sikret dig effektiv kontakt, så cpu'en ikke bliver for varm.
Avatar billede javanewbie Nybegynder
10. september 2004 - 09:38 #17
Avatar billede javanewbie Nybegynder
10. september 2004 - 09:43 #18
Jeg har i øvrigt oprettet endnu et spørgsmål nu. Mere generelt omkring fejl på ram-blokke:
http://www.eksperten.dk/spm/538143
Avatar billede kbu Nybegynder
10. september 2004 - 14:20 #19
har læst dine to andre spørgsmål - surt ;-(
fik du downloaded "Everest" programmet fra  http://www.lavalys.com/
i så fald - prøv at køre en memory benchmark test.
(læs og skriv til memory)
så får du en idé om memoryhastighed sammenlignet med tilsvarende konfigurationer.