Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 04:11 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP! MEGA PROBLEMER med server!!!

Vi har MEGA problemer med vores server, den virker fuldstændig brændt sammen.

Her er de fejl jeg har observeret:

- Det er en dual P2-233MHz, men for det meste når den starter op, skriver BIOS\'en kun 1 CPU. Hvis man derefter går ind i BIOS og enabler CPU2 (eller den CPU der nu står som disabled), vises begge CPU\'er under opstart. Men så når man har bootet et par gange eller slukket den og tændt igen, begynder den kun at bruge den ene CPU igen. Meget irriterende. (BIOS\'en skriver en kort besked der ligner noget med \"Mismatch among CPUs\" lige inden OS bliver loadet). Selv når den starter op med 2 CPUs kan Windows 2000 Server kun detecte den ene CPU, mens Windows NT Enterprise server tidligere godt kunne detecte begge CPUs.

- Når man sætter strømmen til, begynder den at starte op med det samme, hvis man afbrød strømmen mens maskinen var tændt sidst. (Ved ikke om det er en fejl)

- Hvis man slukker maskinen på Power knappen, lyser Power lampen svagt og CPU blæserne kører rundt. (Ved ikke om det er en fejl)

- Hvis man slukker maskinen på Power knappen og tænder igen, starter den ikke op, CD-ROM og HD bliver ved med at blinke, men der kommer intet på skærmen.

- Maskinens tastatur holder nogen gange pludselig op med at virke. Under opstart virker det fint, men efter at Windows er blevet loadet, kan man risikere at tastaturet pludselig ikke længere virker. Fejlen kommer periodisk, nogen gange virker det fint hele tiden, andre gange fucker det op så snart der står Windows på skærmen. Er observeret i Windows NT Server, Windows 2000 Server og Windows 2000 Installationen (det skete så snart text-setuppen skrev \"Setup is starting Windows 2000\"). Problemet kan godt være væk i et par timer og pludselig komme igen når man mindst venter det.

Jeg vil skyde på at det er maskinens motheboard, Intel R440LX Server Board, som er problemet.

Jeg har testet RAM og CPUs i en anden computer, hvor de virker fint. Da jeg smed harddisken i den anden computer, nåede opstarten godt nok ikke længere end til lige inden Windows 2000-startup skærmen kom, altså den hvide grafiske med farver der ruller for neden. Dette tror jeg dog skyldtes at test-computeren havde meget forskellig hardware...
Jeg har opgraderet BIOS til det nyeste, nemlig 4.0

Nogen der kan sige mig hvad der er galt, og evt. hvilke af de skrevne punkter som ikke er fejl men naturlige for dette MB?

Jeg giver gerne flere points ud hvis der er nogen der virkelig kan hjælpe!
Avatar billede wiking Nybegynder
04. marts 2001 - 05:34 #1
Hmm. Jeg har set detnøjaktige problem.
Det var strømforsyningen der ver ustabil.
Dette kan gøre at MB\'et slår den ene CDPu fra. (PGA. Strøm mangel) & I hvert fald at CD-Rom/Disk-Drev ikke starter korekt op.

Jeg vil 100% tro at det er strøm forsyningen.
Avatar billede hagsted Nybegynder
04. marts 2001 - 11:46 #2
det med den en cpu der slår fra kan højst sandsynligt være fordi at baterriet er løbet tør for strøm og i sådanne en ny maskine lades det ikke selv op så du skulle prøve at åbne maskinnen og se  hvor stort det er (det er et ur baterri). gå der efter ud og køb et nyt og skift.

Tastetur problemmet ved jeg ikke hvordan man retter men vi har selv det samme problem og du kan få det til at virke igen ved at trække stikket ud bag i computeren og sætte de i igen.

det er ikke en fejl at den starter op når du har taget strømmen uden at slukke først, det kan skylles at du kun har et AT kabinet.

Bliver power dioden ved med at lyse og blæseren ved med at køre rundt, eller stopper det efter et stykke tid for vis de går det så er det ikke en fejl bære den sidste strøm de har lagert der bliver brugt.

prøv at slukke skærmen samtidigt med resten af computeren og så først tænd den sammen med det andet.
Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 15:52 #3
jeg vil lige sige at den har følgende indhold:

2 CPUs, 233 MHz
4 SCSI HDs
1 IDE HD
4 RAM moduler
1 CD-ROM
1 floppy

og så en PSU på 275 Watt og kabinettet er et standard ATX med en power-knap der er magen til reset-knappen

Batteriet er et eller andet standard lommeregner-batteri, Casio CR1620 eller noget i den stil, ca. 3 cm i diameter.

når man tænder computeren kan man høre at harddiskene spinner up een efter en, som om der ikke er strøm nok til dem, men jeg undrer mig over at det ikke hjælper når de 4 SCSI diske pilles fra.

wiking>> tak! det er der flere der har sagt, så der må være noget om det

hagsted>> det hjælper ikke at putte tastaturet ud og ind igen, den fejl er virkelig en pestilens!

Jeg ved heller ikke om jeg troede at det var en fejl at den startede op når man satte strøm til, hvis den var tændt sidst... Bemærkede det bare

Når man slukker på power knappen, bliver power lampen ved med at lyse svagt og CPU blæserne kører... Hele natten! Men det kan jo være at det MB har indbygget en slags sikkerhed mod overophedning??

jeg prøver lige det med skærmen!
men kan det forklare noget med at den ikke booter, hvis man slukker på power knappen og tænder igen?
Avatar billede hagsted Nybegynder
04. marts 2001 - 16:00 #4
ja det kan godt være derfor det er ikke altid at skærmen følger med nå man slukker og tænder computeren men ikke skærmen
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 16:00 #5
Flot når folk skriver en masse info. Men hvad mærke og model er dit bundkort?
Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 17:09 #6
makse>> ca. 70% nede i mit spm står der
\"Jeg vil skyde på at det er maskinens motheboard, Intel R440LX Server Board, som er problemet. \"

hagsted og wiking>> jeg har lige siddet og målt på strømforsyningen, den giver f.eks. 2.6 volt i 3.3 volt ledningerne, og -3 volt i -5 volt ledningen, og 6 volt i 5 volt ledningen.

Tror I ikke at den er lidt fucked?

Det er en rimelig strange stømforsyning, den har et stort hvidt stik med 2 rækker á 12 pins, og et lille tyndt sort stik der hedder \"Power Sense\" med 2 rækker á 6 pins.

Er der nogen der ved hvor man kan få sådan en speciel PSU?
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:10 #7
lol makse, flot ikke at læse det der bliver skrevet, dbmdata skrev tidligere;

Intel R440LX Server Board

Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:12 #8
hvilket mærke er kabinettet?
Avatar billede makse Nybegynder
04. marts 2001 - 17:19 #9
Det kunne jo være Chipset han snakkede om!!
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:24 #10
makse;
maskinens motheboard, Intel R440LX Server

helt klart et chipset

fuck hvor er eksperten blev sej igen, alle flipper ud over alt
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
04. marts 2001 - 17:27 #11
men ellers skulle alt info om strømforsygnings krav ovs. (f.eks bugs også) stå på;

http://support.intel.com/support/motherboards/server/r440lx/index.htm
Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 19:46 #12
Hej alle!

jeg har fundet ud af at der både var et stik til den daværende weird strømforsyning, OG et stik til en normal ATX PSU. Indtil videre har jeg lånt en 235 watt PSU af en ven, og den kører, dog er der ikke stik nok til de 4 SCSI HDs

Jeg pillede en hel masse i BIOS, og nu ser der ud til at tastaturet er begyndt at virke i windows!

Nu er status følgende:

Problem med at den glemme den ene CPU: Løst
Problem med at den ikke slukker helt: Løst
Problem med at den ik vil starte op igen: Løst
Problem med tastatur: Løst

Tilbage er så det problem med at windows 2000 ikke kan finde begge CPU\'er!

Windows NT kunne godt i sin tid...?!?!?
Avatar billede hagsted Nybegynder
04. marts 2001 - 20:00 #13
har du installert service park 1 det hjælper nok ikke men det kunne jo være ikk\'
Avatar billede hagsted Nybegynder
04. marts 2001 - 20:05 #14
hvad med driver til bundkortet hentes på samme adresse som sen 127144146281 har skrivet prøv det.
Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 20:51 #15
jeg installerer SP1 om lidt, men jeg overvejer også lige at installere NT4 på det andet drev, blot for at se om denne tæller begge CPUs med!

Jeg kan ikke finde nogen drivere til win2k, det er vel fordi win2k selv har det hele!
Avatar billede wiking Nybegynder
04. marts 2001 - 21:13 #16
\"Tilbage er så det problem med at windows 2000 ikke kan finde begge CPU\'er!\"
Du skal bare skifte til \"Multiprocessor systemet\".
Jeg kan ikke huske hvor (DAMN). Jeg tjekker det lige.

Hvis du havede kørt Windows NT, så skulle du geninstallere!!
Avatar billede wiking Nybegynder
04. marts 2001 - 21:16 #17
OK.... Device manager, \"computer\".
Den enhed dobbelt klikker du på.
så fanabladet \"Driver\" Og så \"Update Driver\".

Så Skal Du Bare Vælge Multiprocessor System.
OK?
Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 21:37 #18
DAMN nu er den gal med tastaturet

denne fejl er altså lige så periodisk som den hele tiden har været!
Avatar billede dbmdata Nybegynder
04. marts 2001 - 23:21 #19
wiking>> tak, nu virker begge CPUs i win2k!

men det går mig mega meget på at tastaturet STADIG ikke virker!

Jeg har prøvet at vælge en anden driver, som standard blev der installeret en
\"Enhanced/AT PS2 keyboard, 101/102 key\"
og så har jeg ændret det til
\"Stanard PS2 keyboard/Microsoft Natural keyboard\"

Og nu har jeg lagt service pack 1 ind. Det virker STADIG IKKE!

Under opstart virker tastaturet fint, lige indtil Windows 2000 eller NT loader sin egen keyboard-driver. Derefter er tastaturet ubrugeligt

Dette problem optræder hver gang computeren startes op, og man ikke har været inde i BIOS.

Problemet er der tilsyneladende ikke, hvis man går ind i BIOS, og derefter genstarter og loader windows.

Men så snart man slukker computeren og tænder, er problemet der igen!

Any ideas?
Avatar billede dbmdata Nybegynder
05. marts 2001 - 00:18 #20
jeg bliver idiot af det her mand!

Status:

Hvis jeg tænder computeren, og booter, slår tastaturet fra så snart Windows driveren er loadet

Hvis jeg går ind i BIOS og ud igen, virker tastaturet fint indtil jeg slukker computeren på knappen (virker også fint efter alm. reset mv.)

Computerens ur går perfekt så batteriet burde virke
Avatar billede makse Nybegynder
05. marts 2001 - 00:27 #21
Har du prøvet et andet tastatur?
Avatar billede dbmdata Nybegynder
05. marts 2001 - 00:47 #22
makse>> JA DA!

well, nu har jeg opgraderet BIOS til 4.0 igen, og sat den til at bruge multiprocessor level 1.1 i stedet for 1.4 og det så ud til at virke da jeg slukkede og tændte igen.

Men jeg går lige ned og kigger igen for at være sikker
Avatar billede wiking Nybegynder
05. marts 2001 - 08:23 #23
Ehm.
Hvis du har et USB keybord. PRØV DET.

Tastatus bios\'en kan være beskadiget under alt det her hurlumhej.
Avatar billede dbmdata Nybegynder
13. marts 2001 - 14:08 #24
Hej

Ja vi fik jo serveren til at virke...

Den gamle strømforsyning var åbenbart blevet smadret!

Jeg fandt også ud af at PS2 tastaturet virker fint, så længe der sidder en PS2 mus i porten ved siden af... Åbenbart en weird controller!

Wiking får pointene, da det var ham der sagde strømforsyning, og ham der sagde det med at bruge dual CPU
Avatar billede wiking Nybegynder
13. marts 2001 - 15:05 #25
Tak for pointene.

Desuden er jeg glad for at kunne hjælpe.
Skulle der være en anden gang :)

Hilsen
Jens Andersen (A.K.A. Wiking)