Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
20. september 2004 - 16:31 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

XHTML-side udskriver kun kode

Hejsa

Jeg skal til at lave en side i XHTML, men når jeg åbner siden i Internet Explorer, udskriver den kun koden. Hvordan får jeg vist indholdet?

Koden:
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
  <head>
    <title>Test</title>
  </head>
  <body bgcolor="#ffffff" topmargin="0">
    <font>Test</font>
  </body>
</html>

Mvh. Anders
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:36 #1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
  <head>
    <title>Test</title>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
  </head>
  <body bgcolor="#ffffff" topmargin="0">
    <font>Test</font>
  </body>
</html>
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:38 #2
-- altså uden xml-erklæringen først, for den får også IE til at gå i quirks-mode, hvilket jo ikke kan være godt, når man netop bruger en ny standard !-)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
20. september 2004 - 16:46 #3
Tak! Endelig kan jeg komme videre :-)

Kan du ikke lige lægge et svar?

// Anders
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 16:47 #4
Tjah - det er jo lige netop ikke skrevet i strict xhtml, selvom doctypen er angivet som sådan, men nærmere i transitional, men selv der er der ikke valid kode.

Så, hvorfor har snuseren.dk valgt at angive doctypen som strict xhtml 1.0 kunne jeg godt lide at vide.
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 16:51 #5
Ja, den lurede jeg også på, men reagerede kun på spørgsmålet ...

Men det er jo ikke så svært at lave den gyldig:

  <body style="background-gcolor:#ffffff;margin-top:0">
    <span>Test</span>
  </body>

-- og velbekomme '-)
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 17:02 #6
Det irriterer mig bare at folk ikke rigtig ved, hvad en doctype er, men blot tilsyneladende vælger en tilfældig, fordi man har hørt at der skal være en.
Avatar billede roenving Novice
20. september 2004 - 17:05 #7
Tjah, jeg holder mig også foreløbig til 4.01 trans, men skriver koden, så der bare mangler de enkelte lukke-/ ...
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
20. september 2004 - 17:19 #8
Ok, jeg troede bare at der var flere regler i xhtml, og det var bedre optimeret til browserne. Jeg vidste ikke at der også var forskel på selve koden..
Avatar billede knudgert Nybegynder
20. september 2004 - 18:34 #9
strict (x)html kan man sige er sværere at skrive, for en del tags er udgået.
Men har man først fået lært det, der er væsentlig, nemlig skille indhold fra formatering, så bliver det hele meget nemmere og lettere at overskue.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
20. september 2004 - 21:05 #10
ok
Avatar billede roenving Novice
21. september 2004 - 00:07 #11
-- og tak for point ;~}