Avatar billede m86 Nybegynder
20. september 2004 - 22:18 Der er 15 kommentarer

Tvinge DHCP

Findes der en metode så man kan tvinge et WLAN-kort til KUN at tage IP fra en DHCP-server, og altså ikke skifte over på Windows' eget automatiske IP-system? Så kan jeg nemlig ikke forbinde. Forbindelsen er ikke optimal, men burde række til at der kan opnås forbindelse til routeren trådløst.

Kan man altså deaktivere automatisk IP fra Windows' side?
Avatar billede serverservice Praktikant
20. september 2004 - 22:40 #1
Ja du kan da vælge at bruge fast ip - da jeg kan se at du er bag en router?
Avatar billede m86 Nybegynder
20. september 2004 - 23:13 #2
det er jeg ja. Men når der er fast IP bliver DNS- (og mindre vigtigt, gateway-) adresserne ikke sendt ud. Har fundet en løsning til hvordan man fjerner APIPA, som det hedder ved Microsoft, det vil jeg lige afprøve.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. september 2004 - 23:21 #3
Du tager bare en ipconfig /all og skriver adresserne ind incl gataway og dns, så virker det- på din router skal du så bare vælge et ip range som er over den faste så der ikka kan opstå ip konflikt på netværket- ok
Avatar billede ranglen Nybegynder
20. september 2004 - 23:23 #4
Hvad vil du opnå ved at disable apipa? dette har kun betydning, hvis computeren ikke kan få fat i en dhcp server..
Avatar billede m86 Nybegynder
20. september 2004 - 23:31 #5
den kan af en eller anden mærkelig grund ikke få fat i en DHCP-adresse, selvom der er masser af forbindelse med 54mbit.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. september 2004 - 23:34 #6
har du prøvet mit forslag eller har du nok ipér fra routeren?
Avatar billede m86 Nybegynder
20. september 2004 - 23:41 #7
jeg ved godt det godt kan virke sådan, jeg forstår bare ikke hvorfor DHCP ikke fungerer når der nu er så god forbindelse..
Avatar billede serverservice Praktikant
20. september 2004 - 23:56 #8
prøv så at tage en ipconfig /release og derefter ipconfig /renew - hvad siger den til det?
Avatar billede m86 Nybegynder
21. september 2004 - 00:04 #9
den kan ikke release en IP-adresse givet af Windows - men hvis jeg har kabel til mit netkort kan den godt få DHCP-adresse og den kan jeg også release..
Avatar billede m86 Nybegynder
21. september 2004 - 00:10 #10
jeg genstarter lige og prøver..
Avatar billede m86 Nybegynder
21. september 2004 - 00:20 #11
hmm. har fjernet APIPA, men nu vil den slet ikke tage en IP adresse, den forbliver på 0.0.0.0. Jeg mener dog det virkede tidligere i dag.

Nok med teknik, skal i seng. Men hvis der er nogen der har en løsning må den stadig gerne postes. :)
Avatar billede serverservice Praktikant
21. september 2004 - 09:45 #12
Ja du skal enable apipa igen - ingen grund til at fjerne det overhovedet.
Så tager du først en ipconfig /release og derefter ipconfig /renew så den modtager en ny ip.
Så ipconfig /all og indskriv oplysninger som fast ip med dns og gateway.
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. september 2004 - 14:08 #13
Den tager kun en APIPA adresse, hvis den ikke kan få kontakt ti len DHCP server. Derfor hjælper det dig ikke, at slå APIPA fra - så får du bare en 0.0.0.0 adresse, og den er (for dig) lige så ubrugelig som en APIPA adresse. Så det er ligegyldigt, om APAIPA er slået til eller fra.

Hvis du får en APIPA adresse, er det din trådløse forbindelse eller din DHCP server du skal rette på! Flyt senderen, kontroller WEP og SSID eller lign., og kontroller at du har adresser nok i dit scope. Kig også at du ikke har spæret for adgang til det trådlåse netværk via MAC adresser.
Det hjælper dig heller ikke at have fast IP, hvis du ikke kan få forbindelse til dit trådløse netværk...

Grunden til at man nogle steder slår APiPA fra er, at man ikke vil have, at maskiner i et LAN får forbindelse til hinanden uden om de fastsatte IP scopes.

Nu ved jeg ikke, hvor stort et netværk du har, men det er ikke en god idé at bruger faste IP adresser, med mindre du excluder dem i dit IP scope - ellers får du nogle trælse fejl!

/J
Avatar billede m86 Nybegynder
21. september 2004 - 15:28 #14
Jeg fandt fejlen! Linksys har i deres software en eller anden fejl, så der ikke må være . (punktum) i kodeordet der genererer WEP-nøglen. Jeg havde desuden adgang til routeren, men åbenbart ikke helt (med forkert nøgle). Endte selvfølgelig med 0.0.0.0 i IP'en, så tror bare jeg slår APIPA til igen. Er heller ikke vild med faste IP'er.. Det er desuden kun et lille hjemme-netværk, så det er alt sammen knap så problematisk.

Hvordan skal senderen stå (eller antennerne være placeret) på routeren for at jeg får optimal forbindelse? Lige nu kører den kun med 24mbit, jeg vil selvfølgelig gerne op på 54mbit. Ved godt det er nok til internet, men skal også dele filer med de andre computere. Er der fx en bestemt retning antennerne skal være i for at der er god forbindelse?

Og til sidst: hvad er et scope?
Avatar billede jones_net Nybegynder
21. september 2004 - 21:59 #15
Antennerne er som regel designet, så de skal stå lodret - så sender de ud i en cirkel om spidsen af antennen.

Et scope er en gruppe af IP adresser, f.eks. 10.0.0.1 til 10.0.0.254 eller 192.168.0.1 til 192.168.0.254. Det hedder et scope, når du sætter det op på en DHCP server.

/J