Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 17:58 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Install af Win2000

Hej,
Jeg har en pc med OEM af winXP home. Dvs. min HD er delt op med et c derv og et x drev (recyle) så jeg altid kan sætte pc'en til da jeg fik den.

Jeg har nu købt en ny HD. Kan jeg på denne disk installere min Win2000, og gøre sådan at jeg ved bootup får valget mellem de 2 (jeg er træt af XP, men vil dog ikke 'smide den helt væk'.

pft
Avatar billede bredker Nybegynder
03. oktober 2004 - 17:59 #1
ja , du vælger bare doalboot under indstalationen
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 18:05 #2
Hvordan kommer du uden om problemet med, at setup siger at versionen er ældre, end den installerede (og derfor 'blokerer'). ??
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 18:12 #3
ahh skal bare boote fra cd"en :)
Avatar billede bredker Nybegynder
03. oktober 2004 - 18:33 #4
ja , når du booter fra cd , kommer den selv og spørger om du vil slette det gamle , eller lave en doalboot
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 19:30 #5
hm....naar jeg vaelger at boote Xp (fra bootmenuen) skriver den "windows 2000 could not start....." Kan slet ik' komme paa XP nu.
Avatar billede bredker Nybegynder
03. oktober 2004 - 19:40 #6
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 19:42 #7
jo, men som jeg skrev tidligere er min XP OEM, dvs. jeg har ingen CD.
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 21:52 #8
er der mon nogen, der har nogle gode idé'er ??
Avatar billede fromsej Praktikant
03. oktober 2004 - 22:06 #9
Boot på din XP CD, vælg repair, vælg konsolmode/kommandoprompt, skriv Fixboot og tryk <Enter>, så skulle det gerne virke igen.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. oktober 2004 - 22:08 #10
Glem det, jeg overså det med den manglende CD, min fejl.
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 22:23 #11
np fromsej.
Avatar billede fromsej Praktikant
03. oktober 2004 - 22:39 #12
Kan du starte op i fejlsikret, tryk <F8> under opstarten, så får du en menu hvor du kan vælge fejlsikret.
Prøv så at finde filen Boot.ini og kopier teksten herind.
Boot.ini er en skjult systemfil der ligger i C:\, så du skal lige følge denne vejledning også.
bn en tilfældig mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 23:13 #13
Må være denne, at du tænker på :

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /NoExecute=OptIn
Avatar billede fromsej Praktikant
03. oktober 2004 - 23:40 #14
Prøv denne her:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. oktober 2004 - 23:49 #15
nops,
det eneste der sker er, at "bjælken" ved startup flyttes fra 2000 til XP (som default). Ved boot er det stadig samme fejl jeg får.

..... er bange for at jeg er lidt på 'herrens mark' !!
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2004 - 00:11 #16
Har du prøvet at pille den anden disk ud igen?
Avatar billede running_fast Nybegynder
04. oktober 2004 - 00:14 #17
næh - det har jeg ikke (men - det ændrer vel ikke på config'en (???))..... Vil prøve det imorgen, når jeg kommer hjem fra job (med mindre at der kommer andre gode forslag!!).
g'nat
Avatar billede running_fast Nybegynder
04. oktober 2004 - 16:55 #18
Nej, det hjalp ikke at pille disken ud - den booter stadig samme menu, og jeg har stadig samme fejl ved opstart af XP. Er det muligt at finde de filer den mangler et sted ?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2004 - 20:28 #19
Hvad med Win2000, virker det?

Det her aner jeg ikke om vil virke.
Du kan hente Bootdisketter til XP, og så prøve om du kan følge vejledningen med fixboot fra dem.
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33290 - Bootdisketter XP Home.
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=33291 - Bootdisketter XP Pro.
Bootdisketter til XP med Servicepack 1
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=42818 - Windows XP Home SP1
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=42819 - Windows XP Pro SP1
Avatar billede running_fast Nybegynder
04. oktober 2004 - 21:03 #20
fromsej,
tak for dine links - men.... foretog en "recovery", saa jeg er helt tilbage nu....

Kunne du ikke smide et svar ?
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2004 - 21:27 #21
Jo, men ikke til 100 point.*S*
Det burde jeg have tænkt på. :o)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2004 - 21:27 #22
*SUK*
Avatar billede running_fast Nybegynder
04. oktober 2004 - 21:31 #23
...nu maa jeg vist paa spywarefri i en fart og hente 'pakken' :)
Avatar billede fromsej Praktikant
04. oktober 2004 - 21:43 #24
God idé.*S*
Tak for point.