Avatar billede mjanne Praktikant
04. oktober 2004 - 20:04 Der er 12 kommentarer og
4 løsninger

Kan ikke starte 2. gang

Hej
Jeg har vovet mig ud i at købe en ibook. Installationen gik uden problemer og faktisk var der ingen skyer på himlen indtil jeg ville starte ibook'en igen. Så virkede den aldeles død.

Jeg har en mistanke om, at der er en cd i cd-drevet. En hjemmebrændt med lyddata på. (Mistanken går på, at jeg har mange cd'ere liggende ved siden af, og jeg kan ikke finde netop den, som jeg i hvert fald på et tidspunkt havde i ibook'en).

Hvordan filen får jeg den ud - og kan det være årsagen til at ibook'en ikke reagerer? Jeg har selvfølgelig kigget i manualen og tastet 1000 gange på ^-knappen (den øverst til højre) - hvad gør jeg så? Og hvad har jeg gjort galt? (Jeg bliver såååå træt ved tanken om at skulle tilbage med et produkt, der ikke virker).
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. oktober 2004 - 20:14 #1
Hold "Eject"knappen i bund, mens du genstarter.
-så skulle den gerne komme ud.

Prøv så igen!

God fornøjelse og vend gerne tilbage, hvis det ikke hjælper.
-for de samme points.
Avatar billede mjanne Praktikant
04. oktober 2004 - 20:56 #2
Genstanrter - hvordan helt præcist? I min manual står der, at man kan trykke på æble-tasten og derefter skal vælge 'Luk ned' - virker ikke. Afbrydertasten virker.

Når jeg så vælger 'start igen' står der en sol og kører rundt og rundt og rundt og rundt - flere minutter. Når jeg holder esc nede sker der intet.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. oktober 2004 - 21:15 #3
Hold "Æble" og "ctrl" nede samtidig.
-tryk nu på "Start-knappen"

Sådan "chok-genstarter" du en Mac . . .
Avatar billede mjanne Praktikant
04. oktober 2004 - 21:22 #4
Chockstarten virkede - mht at starte. Men CD'en gi'r sig ikke!
Når jeg taster på F12 kommer der et stort billede af tasten på skærmen (en trekant og en streg) - hvad skal jeg med den?
Kan du også et trick til at chock-udspytte en CD?
Avatar billede mjanne Praktikant
04. oktober 2004 - 21:34 #5
Hmmmm - kan få fat i disken via itunes - betjening. Itunes kan jeg bare ikke få afsluttet - der står en regnbuecirken og kører og kører. Har prøvet Æble - Q, men nix.
Avatar billede sorensen_dk Nybegynder
04. oktober 2004 - 22:02 #6
prøv evt. at starte i open firmware ved at holde alt + o + f

og derefter skal du skrive "cd eject"

uden "" selvfølgelig :)
Avatar billede sorensen_dk Nybegynder
04. oktober 2004 - 22:05 #7
hov det er selvfølgelig æble + alt + o + f

når du har skrevet "cd eject" afslutter du med at skrive "mac-boot"
Avatar billede sorensen_dk Nybegynder
04. oktober 2004 - 22:08 #8
jeg bliver lige nød til at uddybe mig selv igen, du skal altså holde knapperne nede når du starter din mac for at boote ind i open firmware
Avatar billede aeblenet Nybegynder
04. oktober 2004 - 22:31 #9
Sig mig engang . . .
-hvor mange MB RAM har du egentligt i din maskine ?

Æblemenuen (øverst til venstre - det blå æble) > "Om denne Mac" > "Flere oplysninger" > "Hukommelse"
Avatar billede mjanne Praktikant
04. oktober 2004 - 23:24 #10
Oho - så kunne jeg skrive cd eject
maskinen svarer: can't OPEN the EJECT device.

256 MB RAM

På mediamac, hvor jeg også har kigget, har jeg fundet følgende kommentar fra en bruger, der kommenterer et lignende problem:

"Da jeg skiftede mit tastatur ud på min Imac 233 engang, og satte et "udvidet usb tastatur" til fra apple, skulle jeg instalere en lille udvidelse, for at bl.a. "skub ud" virkede. Den følger med 9.2.2 opdateringen så vidt jeg husker. Måske er det bare den der er slået fra inde i "udvidelseskontrol" -Bare et gæt."

Min 'ulykke' faldt sammen med et forsøg på at installere en bluetooth-mus. Giver det nogen af jer erfarne gode ideer?
Avatar billede egonspock Seniormester
04. oktober 2004 - 23:58 #11
Det skulle vel ikke være en dum mini-CD af en eller anden slags. Den er desværre helt forbudt i din iBooks auto-drev, og det nærmer sig noget gevaldigt skidt, hvis det skulle være sådan en.
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. oktober 2004 - 05:46 #12
egonspock> De fleste drev vil gerne have en mini-CD-holder, som kan købes seperat i næsten ingen butikker.

Faktisk anbefales det, at ALLE maskiner/drev bruger denne adapter.

PS: problemer med CD-drevet - brug skuffen som kopholder. den kan nemt bære en kvart liter kaffe i keramikkrus.

mjanne> næh. faktisk tror jeg du skal være heldig/uheldig for nogensinde at opleve det igen.
-dog sker det sikkert med samme type disk som den der drillede.

Lær din maskine at kende. så behandler den dig som om du var i dens familie . . .
Avatar billede mjanne Praktikant
05. oktober 2004 - 06:00 #13
En mini-CD? Du mener en af Sony's til brug i deres MD-afspiller? nej, naturligvis er det ikke det :-)
Det er en ganske alm. 12 cm stor CD-R med enkapacitet på 700MB. Den *ligner* til forveksling de CD'er, jeg fik med ved køb af ibook'en.

Jeg vil skam gerne lære min maskine at kende - men p.t. vil den ikke kendes ved mig :-(
Avatar billede aeblenet Nybegynder
05. oktober 2004 - 06:39 #14
mjanne>  Det dér med mini-CD var en kommentar til "egonspock"
-han nævnte lige i dette tilfælde noget ikke så logisk.

Han og jeg driller åbenbart hinanden lidt her på "Eksperten"

Din maskine kommer til at elske dig, hvis du ikke stopper den dér CD i den igen . . .
-eller flere af samme slags.

Det kan dog hjælpe hvis du opgraderer dit system til Mac OS X.
-jeg tror kun jeg har haft 1 CD, den ikke gad at læse.

På OS 9.x var der flere af slagsen.
-så hvis du får/har mange af dem, ville det være en fordel.

Desuden kører OS X hurtigere og bedre.
-min maskine bliver næsten kun genstartet ved installering af opdateringer fra Apple.
Avatar billede mjanne Praktikant
05. oktober 2004 - 17:35 #15
Så fik jeg løst problemet. Gik ind til forretninge, hvor jeg havde købt maskinen . og til min store tilfredshed skulle der to sælgere til :-)

Ved at holde F12 nede samtidig med start (som aeblenet foreslog i første omgang) blev det klaret. Men opstartsfasen tog længere tid, jeg jeg først havde regnet med - derfor virkede det ikke for mig, da jeg oprindeligt prøvede.

Det var CD'en, der var gal, for ved at prøve den i en anden computer, viste det sig, at den heller ikke kunne skubbes ud dér. Undtagen med F12-tricket, altså.

Tak for hjælpen!
Avatar billede thomas040 Nybegynder
05. januar 2006 - 18:53 #16
jeg har præcis samme problem, undtagen løsningen med at holde f12. eller i dette tilfælde den deciderede eject knap på en 17" powerbook... ikke hjælper en disse...

computeren starter op til en blank grå skærm, cd'en spinner op og ned.. og mere sker der ikke...

ved at skrive "eject cd" i open firmware, skriver den det samme... "can't open EJECT device"

ved at holde "muse" tasten nede sker der heller intet...

er der nogen der har flere bud?