Avatar billede loonz Nybegynder
07. oktober 2004 - 22:35 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Danske bogstaver iFirefox ?

Hej,

Har lige fået Mozilla Firefox 1.0, og det er en lækker browser, udover at den til tider ikke gider vise æøå, men istedet erstatter disse med "?". Updaten fra Greyparrots virker ikke på 1.0, så jeg er lidt i vildrede. Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak :o)

P.S
Prøvede oprindeligt at oprette spørgsmålet under titlen "æøå i Firefox" men fik dette svar:
"æøå" er ikke med til at beskrive dit problem, så formuler venligst en bedre titel.

Synes nu ellers det beskriver mit problem rimelig godt?!
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. oktober 2004 - 23:14 #1
Jeg var ude for det samme i en af 0.9 versionerne. Jeg kan ikke rigtig huske hvordan jeg løste det, tror faktisk at jeg af, og geninstallerede Firefox. Jeg gætter kun, men måske det kunne hjælpe at tilføje Dansk i "Languages"
Avatar billede Slettet bruger
10. oktober 2004 - 15:11 #2
Er det nogle bestemte sider, hvor den ikke vil vise æøå, eller er det mere tilfældigt, således at den samme side nogle gange virker og andre gange ikke? Hvis det er nogle bestemte sider, der ikke virker, så prøv at smide et link til os. Det kunne jo være siden, der var lavet forkert.
Avatar billede loonz Nybegynder
10. oktober 2004 - 19:13 #3
Det er tilfældige sider, som IE sagtens kan vise korrekt; så det er altså ikke selve siden, desværre :-(
En side, som ikke kan vise korrekte tegn i Firefox er
http://www.radiatorskjuler.dk/
men virker fint i IE. Da jeg oprettede spørgsmålet her, gjaldt det også med Eksperten, og var således nødt til at oprette det i IE...
Graver lidt videre efter flere sider, mens synes ikke umiddelbart jeg kan støde på flere :/

Forevernewbie: Har ikke været i stand til at finde en dansk sprogpakke til 1.0, ligeledes finde funktionen "Languages" i Firefox...
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
10. oktober 2004 - 19:20 #4
Den Danske sprogpakke der var lavet en "beta" version af, til firefox 0.9, virker ikke i 1.0 pr. Nu har jeg lige afinstalleret Firefox, men der findes en "languges" under "Indstillinger". Jeg mener at det er noget nær samme sted, som du sætter din startside
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2004 - 00:02 #5
Lige nøjagtig http://www.radiatorskjuler.dk/ er lavet forkert. Den starter nemlig med denne linie:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

hvor det ganske tydeligt og umisforståeligt oplyses, at siden er skrevet i det tegnsæt, der hedder UTF-8. Det passer bare ikke. Siden er nemlig skrevet i iso-8859-1, og i det tegnsæt bruges nogle helt andre værdier for æøå end i UTF-8. Grunden til, at det alligevel virker i IE, er, at IE slet ikke forstår den linie, og da IE dermed ikke får at vide, hvilket tegnsæt sider er i, gætter den (og rammer tilfældigvis rigtigt). Firefox derimod vil naturligvis ikke forsøge at gætte (med risiko for at ramme forkert), da den fuldstændigt utvetydigt (men forkert) har fået at vide, hvilket tegnsæt det er.

Jeg har ikke oplevet problemet her på Eksperten.

Angående den update fra Greyparrots, giver den udelukkende danske tekster til menuer, dialogbokse og den slags. Den har intet at gøre med indholdet på sider, man ser.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
11. oktober 2004 - 00:14 #6
Som nævnt, var jeg ude for samme problem i en en 0.9 version. Selv i samme forum blev æøå nogle gange vist korrekt, og andre gange som ? Jeg mener at jeg løste problemet ved at af, og geninstallere firefox. Så jeg tror at det simpelthen er en lille "error" under installationen. Sandbox har selvfølgelig ret i, at sprogpakken ikke ville løse problemet
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2004 - 00:25 #7
Så var det nok fordi det forum ikke havde angivet noget tegnsæt, og forskellige brugere dermed sendte indlæg i det tegnsæt, som deres browser havde gættet sig frem til. Hvis browserne gætter forskelligt, giver det en blanding af f.eks. UTF-8 og iso-8859-1. Fidusen er nemlig at alle de "amerikanske" bogstaver og de fleste normale tegn har samme værdi i begge disse tegnsæt. Det er bare alle de sjove "europæiske" special-bogstaver, der er forskel på (for ikke at tale om russiske, asiatiske, arabiske og hvad ved jeg, som er med i UTF-8, men ikke findes i iso-8859-1).
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
11. oktober 2004 - 00:40 #8
Jeg forstår så ikke at problemet blev løst med en geninstallation
Avatar billede Slettet bruger
11. oktober 2004 - 00:50 #9
Kunne det måske være, at ejeren af forumet blev opmærksom på problemet og fik defineret et tegnsæt på omkring samme tid som du geninstallerede?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
11. oktober 2004 - 16:07 #10
Det var da en mulighed ;)
Avatar billede loonz Nybegynder
14. oktober 2004 - 18:14 #11
Beklager jeg ikke har været til stede de seneste par dage.
Problemet med æøå, er vist så småt forsvundet. Men det næste står i kø :P
Når jeg loader denne side i Firefox, ser jeg kort jeres svar, men når Dell reklamen, eller en anden dukker op, forsvinder indlæggene...
En geninstallation af firefox er vist på vej :o)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
14. oktober 2004 - 18:21 #12
Problemet med bogstaverne skal du såmænd nok slippe af med, det er straks værre med det næste prblem. Det er faktisk et kendt problem, imellem Firefox og Eksperten. Så vidt jeg ved, er der ikke nogen løsning på det endnu
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2004 - 18:22 #13
Den fejl vil en geninstallation ikke hjælpe på. Det er et kendt problem, som admin arbejder på. Det optræder kun en gang i mellem (dog ret tit).

Jeg plejer at skifte tekststørrelse, som kommer teksten igen. (Hold CTRL inde og rul en gang op og ned med musehjulet.)
Avatar billede loonz Nybegynder
15. oktober 2004 - 13:14 #14
Problemerne er efterhånden forsvundet med Firefox, og det med at ændre tekststørrelsen virker også hos mig. Jeg har ikke geninstalleret, men gør det næste gang firefox laver ballade igen.
Jeg vil bede jer begge om at lægge et svar, så bliver points'ene delt lige imellem jer.
Tak for jeres tid :o)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. oktober 2004 - 13:25 #15
Svar
Btw, jeg tjekkede lige bugzilla https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=262109 og det ser ikke ud til at der er nogen der arbejder på problemet endnu
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2004 - 14:39 #16
Måske vil jeg se på den bug, men jeg vil ikke love noget.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. oktober 2004 - 17:42 #17
Takker for point :)